צילום: shutterstock סוגרים שנה למהפכה הדיגיטלית בבתי הספר: תוכנית הטאבלטים, שנועדה לחולל מהפך במערכת החינוך בעיר, התמודדה עם לא מעט אתגרים בשנה הראשונה להפעלתה וספק אם מוסדות החינוך נערכו אליה כראוי.

תלמידים ומורים התלוננו על תקלות טכניות וגלישה איטית, מכשירים שהתקלקלו השביתו את הלימוד, וחלק מהספרים הדיגיטליים כלל לא עבדו או עלו לרשת באיחור. מלבד זאת, תלמידים רבים העידו כי הם מנצלים את המכשיר כדי לגלוש באינטרנט וברשתות החברתיות.

כך החלה חלוקת הטאבלטים
כל הסיפורים גם בסלולרי: הורידו את האפליקציה החדשה של mynet

ועדת ההיגוי שמונתה לטפל בנושא והתכנסה מדי שבוע כדי לפתור את הבעיות, מודה, "זו היתה שנה קשה עם ניסיון להוציא מים מהסלע ולהבין איך מתמודדים עם מערכת שכזו בבתי הספר. מטבע הדברים, כאשר מדובר בשנה ראשונה יש קשיים שצצים ותפקידנו לספק פתרונות".



מנהל בית ספר שעתיד להיכנס לפרויקט בשנה הבאה, "זה כורח המציאות. חייבים להתקדם, אחרת יהיו מורים שימצאו את עצמם לא רלוונטיים".

תחילת שנה ברגל שמאל
תוכנית הטאבלטים בבתי הספר הגיעה לעיר בשנה שעברה בקול תרועה רמה, לאחר שהוכרז על שמונה מוסדות החינוך הראשונים שיזכו לקחת בה חלק. בשנת הלימודים הנוכחית למדו רק תלמידי שכבות ז' ו־י' באמצעות מחשבי הלוח, ובשנה הבאה יצטרפו התלמידים והתלמידות החדשים שיעלו לאותן השכבות. המטרה היא שבעוד שנתיים יעברו כל תלמידי העל־יסודי ללמוד בסביבת לימוד מתוקשבת.
כשהפרויקט פורסם לראשונה, בעירייה הודיעו כי על ההורים לשלם 850 שקל לשנה עבור הטאבלט, ובשלוש שנים 2,550 שקל. לקראת פתיחת שנת הלימודים מחו ההורים על יוקר הטאבלטים והעירייה החליטה לבוא לקראתם ולקזז 150 שקל בשנה.

אך לא רק הכסף הרתיע את ההורים. כבר מהרגע הראשון התוכנית לא עברה חלק וסבלה מקשיים מתמשכים. שבועיים לפני פתיחת שנת הלימודים, התוכנית שהיתה אמורה לבשר את המהפכה הדיגיטלית נשארה תקועה מאחור, כאשר הטאבלטים נשארו בחו"ל והתלמידים שהיו אמורים לקיים פיילוט במהלך חופשת הקיץ לא נערכו כראוי ללימוד המתוקשב.

לעומת התלמידים, המורים דווקא קיבלו את המכשירים. "גם אם התלמידים מוכשרים יותר מהמורים להפעיל את הטאבלטים, גם הם היו צריכים מספיק זמן לפני תחילת שנת הלימודים כדי להתרגל לספרים הדיגיטליים ולכל מה שכרוך בלימוד המתוקשב", טוענת אחת המורות שלימדה השנה.

תחילת השנה נפתחה כאמור ברגל שמאל, כאשר במהלך השבועיים הראשונים ללימודים הספרים הדיגיטליים לא עודכנו והטאבלטים שימשו אביזר לקישוט. כתחליף המורים לימדו באמצעות דפי עבודה. מורה בבית הספר זיו מספר, "נכון שלא כל הספרים עלו לרשת באופן מיידי, אבל הרוב הגדול כן. הכנו את עצמנו לכך שבשבועיים הראשונים נלמד את המתכונת החדשה ובהמשך כל חומר הלימוד יהיה ברשת. במקצועות שעדיין לא הועלו לרשת חילקנו דפי עבודה ולימדנו כרגיל".

גולשים לאט
כעבור חודש וחצי מפתיחת השנה עודכנו מרבית הספרים הדיגיטליים על גבי המכשירים, חוץ ממקצועות בודדים כמו צרפתית ואנגלית לחינוך המיוחד, ונדמה ששיטת ההוראה החדשה עלתה על הגל ומצאה את הנוסחה הנכונה. אך אז צצה בעיה חדשה: עומס של תלמידים המשתמשים בו־זמנית ברשת, מה שגרם להאטה משמעותית בגלישה בספרי הלימוד במהלך השיעור.

"עד חג הסוכות ניסינו להעריך את הפרויקט וצפינו שיהיו קצת בעיות", מסבירים בוועד ההורים ברנה קסין. "אחרי סוכות כבר נכנסנו ל'מאני־טיים' והיינו חייבים לשים גז, אבל בפועל זה היה פול גז בניוטרל. באוקטובר היינו חייבים לראות עקומה ליניארית המצביעה על התקדמות - אבל השיפור היה איטי ולא כמצופה.

"את בדיקת העומסים ואת הנחת התשתיות היה צריך לעשות עוד בקיץ בזמן שכל העמדות עובדות. לפרויקט כזה היו צריכים להיערך בזמן ולא להיזכר באמצע השנה. כדי להיות חלוץ צריך מגפיים גבוהות".
לכך הצטרפה גם בעיית הקרינה הנפלטת מהמכשירים, שהדאיגה מאוד את ההורים. ראש מנח"י, משה (קינלי) טור־פז, אמר אז, "המערכת נבדקה על פי אמות מידה מחמירות מאוד ולהורים לא צריכה להיות דאגה בנושא זה".

המכשיר התקלקל־אין לימודים
אחת הבעיות הגדולות שאיתה היו צריכים התלמידים להתמודד השנה, שדורשת הפקת לקחים לקראת שנת הלימודים הבאה, היא מה עושים כאשר המכשיר מתקלקל מסיבה כזו או אחרת ונשלח לתיקון. "בתי שלחה את המכשיר לתיקון לפני חנוכה וקיבלה אותו אחרי פסח", סיפר בזעם אב לתלמידה בחטיבת הביניים 'טדי קולק'. "ארבעה חודשים לוקח לתקן טאבלט? בסוף סיפקו לבת שלי מכשיר חלופי לאחר ששילמנו 500 שקל על התיקון, וגם המכשיר הזה לא עבד טוב".

"יש הרבה תקלות במכשירים וזה יוצר תסכול אצל התלמידים", מאשרת אדלה פרנקל, מנהלת טדי קולק. "זה לא נייר שאתה זורק לפח וכותב על דף חדש. הפתרון הוא ששני תלמידים ע