צילום: מאיר לביא אי אפשר להישאר אדישים לקליפ החדש של ליפא שמלצר, שצולם בניו יורק והופק בידי אמן המוזיקה האלקטרונית מאט דאב. שירו 'נחמן בן פייגא' מתחיל בצילום תקריב של אברך שהולך בניו יורק, עובר לצילומים של שמלצר באולפן ההקלטות ומשם לאוטובוס עמוס בחסידי ברסלב שרוקדים לצלילי מוזיקת הטרנס, ומסתיים בריקודים עם די.ג'יי בבית כנסת.

הסלב של החרדים שחזר בשאלה והפך לנומרולוג
אתרי ההתבודדות של חסידי ברסלב
כל הסיפורים גם בסלולרי: הורידו את האפליקציה החדשה של mynet


"נחמן בן פייגא, אשרינו שזכינו" הוא המשפט היחידי שחוזר בקליפ שוב ושוב, אבל המוזיקה הקצבית וריקודי הטרנס מציבים אותו בשורה הראשונה של הקליפים הבינלאומיים העשויים היטב שמרקידים אלפים. אין פלא שתוך שעות הפך הקליפ לשם דבר במגזר וללהיט חתונות מרכזי, אך גם קומם עליו את מובילי דעת הקהל בציבור החרדי. "ליצן בגרוש שמציף את הז׳אנר בתכני גארביץ׳ ומביך את אוהביו", כתב עליו העיתונאי החרדי יובי אליטוב. "ליפא שמלצר, תתאפס".

את אמרגנו הישראלי של שמלצר, אבי בלומנטל, הביקורת לא מרגשת. "חלק מהגישה של ליפא אומרת שאם לא עושים כסף לפחות נהנה, ובואו נהפוך את המדינה ונעשה בלגן".

שוק הזמרים החרדים עובר לאחרונה טלטלה. בצד אחד נמצאים הזמרים שמבקשים להתפרנס, ומולם רבנים שמרנים שמנסים לצמצמם את כוחם. במקביל השתנו גם תכני השירים. אם בעבר שרו בעיקר שירי קדושה וערגה לרוחניות שבצניעות ובסגפנות, כיום מנסים היוצרים ללכת בדרכם של זמרי הפופ והדאנס הבינלאומיים, עם קליפים מושקעים ויקרים וסיבובי הופעות שמושכים המונים.



שיטת החרמות
הזמן: חול המועד פסח. המקום: מתחם מערת המכפלה בחברון, שמדי שנה עולים אליו לרגל עשרות אלפי מתפללים ומבקרים, שבדרך לתפילה נהנים מהפנינג עליז ומהופעות של גדולי הזמר החרדי. בעמדת השידור של תחנת הרדיו 'קול ברמה' מתחננים בפני אמרגנו של הכוכב החרדי חיים ישראל שיעלה לשידור. בסופו של דבר הם מצליחים לעקוף את שדרני התחנה המתחרה 'גלי ישראל' ובמשך כרבע שעה מראיינים את הזמר, שזכה לכינוי "אייל גולן החרדי".

עבור המאזינים היה זה רגע משמעותי, כיוון שבעבר אסרו הרבנים להשמיע בתחנה את להיטיו של ישראל בטענה שהוא הופיע בפני קהל מעורב. "אני לא רוצה לפתוח את זה. עברנו תקופה שבה לא השמענו זמרים מסוימים, אבל זה מאחורינו", מסכם מנהל מחלקת המוזיקה בתחנה עמירם בן־לולו.

הראשון שיצא נגד הזמרים שמופיעים ומרקידים מול קהל מעורב היה הרב המחזיר בתשובה אמנון יצחק, שגינה בשיעוריו זמרים ואף אסר לשמוע את שיריהם.

תומכיו המשיכו צעד אחד הלאה כשפרסמו רשימות שחורות ואף ביקרו באירועים והופעות. הם תיעדו מעריצים ומעריצות וניסו להביך אותם בכך שפרסמו את תמונותיהם ברבים.



מערכה מרכזית נוספת מוביל יו"ר 'משמרת הקודש והחינוך' מרדכי בלוי שמשמש צנזור רוחני מטעם המנהיג הליטאי הרב אהרון לייב שטיינמן. בלוי מנסה לקבוע כללים ברורים ביחס להתנהלות הזמרים החרדים. 'הוועד לנגינה יהודית' אף הפיקו חוברת מיוחדת של כללי אתיקה (ראו במסגרת). הסיבה: חשש מפתיחת פרצה בגדרי צניעות והערצה לזמרים שתוביל להתפרקות ההיררכיה הרבנית.

'הוועד לנגינה יהודית' פרסם רשימות שחורות של זמרים שעברו על הוראותיו ונאסר להזמין אותם לאירועים. שמלצר, למשל, סירב ליישר קו וזכה מבלוי לכינוי גנאי ולהכרזת של חרם עליו. במקרה אחר האשים בלוי בכלי התקשורת החרדים את הזמר החסידי מרדכי בן־דוד בכך שגרם למסירת שטחים לפלסטינים מאחר שהופיע בפני קהל מעורב בגוש קטיף.

מפעם לפעם בלוי מכריז חרם על עוד זמר שמופיע בלי אישור הרבנים, אך גם המעריצים שנתפסים בהופעות סופגים עונשים חמורים - כמו הרחקתם מישיבות ומקהילותיהם. לפעמים אפילו מנדים את ילדיהם ממוסדות החינוך שלהם.

בלוי אינו היחיד. רבים ממובילי דעת הקהל במגזר מבקרים בחריפות את סגנון המוזיקה החדש. עיתונאי קול ברמה אלי שפירא, שסיקר את המופע של יעקב שוואקי ודודו אהרון בארנה, פרסם טור דעה ביקורתי שבו תיאר את הנזקים הרוחניים שנגרמו לדעתו למשתתפים, ביניהם "חוסר צניעות משווע" וסגידה חסרת מעצורים לזמרים.

"אני נכנס פנימה אל הקודש", כתב שפירא. "אווירה של קלות ראש, פסטיבל ססגוני של חרדים, סרוגים, חילונים ומסורתיים מתערבבים זה בזה בחדוות חיים עולצת. השטיח האדום של הוליווד היה מתקנא במצעד האופנתי הזה. מכאן לשם עשרות בחורי ישיבות שסגרו הערב את הגמרא נראים נוהרים אל המופע בהתלהבות נעורים. חלקם בגילאי ישיבה קטנה. מה שמכונה 'הנוער', שלא נושר משום מקום. בחורי ישיבות נורמטיביים שהגיעו כדי לצפות באליל בפעולה זועק לשמיים את המילים 'רבי נהוראי אומר, זונח אני כל האמנות שבעולם ואיני מלמד את בני אלא תורה'", סיכם שפירא. גם קצפו של