צילום: נועם מושקוביץ מוזיאון 'על התפר' הציג את האמן סולימאן מנסור, בעל תעודת זהות ישראלית שמתגורר בבית חנינא - כתושב פלסטין. זאת במסגרת התערוכה 'מרחב לא מוגן', שמציגה עבודות של אמנים מכל העולם ועוסקת בהשפעת החברה והממסד על היחיד.

המתיחות בהר הבית: אבטחה צמודה לרב הכותל
הנערה במסרון לחבר: הפוך לשהיד

אף שמנסור מתגורר בשטחה המוניציפלי של עיריית ירושלים וזכאי לשירותים כמו כל תושב העיר, הוא החליט להציג את עבודתו כאמן מפלסטין. במוזיאון, שממומן בין השאר על ידי הקרן לירושלים, החליטו כנראה ליישר קו עם בקשתו.



לדבריו של שי גליק, פעיל חברתי המזוהה עם הימין, מדובר בחציית קו אדום מצד המוזיאון. "זאת אמירה פוליטית, להגיד שבית חנינא נמצאת בפלסטין ולא בירושלים", טען. "לא ייתכן שמקום (המוזיאון; י"פ) הממומן בידי גוף השואף לחיזוקה של העיר יכתוב שמנסור הוא תושב פלסטין".

ההגדרה של מנסור כאמן פלסטיני מקבלת זווית מעניינת דווקא בגלל נושא התערוכה: 'מרחב לא מוגן'. התערוכה באה לבחון את התנהלותו של הפרט במרחב האישי והציבורי מול שיקולים הנובעים מזהותו והשתייכותו לקבוצות חברתיות, דתיות או לאומיות.

מנסור נולד בביר זית, למד באקדמיה לאמנות ועיצוב 'בצלאל' בירושלים והוא חבר מייסד באגודת האמנים הפלסטיים הפלסטינים. אחת מעבודותיו המפורסמות היא הכרזה "הגמל נושא המשאות" (1973), שבה מתואר סבל ערבי זקן וכפוף הנושא על גבו שק המכיל בתוכו את הבניינים ואתרי הקודש של ירושלים.

תגובת המוזיאון: "לאור המידע שקבלנו מן האמן לגבי מגוריו ברמאללה ובשל העתקת כיתוב המקור שלווה את העבודה חלה טעות. כאשר התברר שהאמן מתגורר בירושלים המידע השגוי תוקן מיד ונכתב שהוא מישראל. כמובן שהדבר נעשה ללא כוונות או משמעויות פולטיות והטעות תוקנה מיד".