צילום: רפי קוץ מנהל בית ספר יסודי בדרום העיר הסתובב השבוע לבדו בשכונה והתדפק על דלתות התלמידים המיועדים לעלות לכיתה א'. המטרה שלו היתה ברורה: לנסות ולשכנע אותם להצטרף דווקא לבית הספר שלו. "כדי לא להגיע למצב שהמוסד החינוכי ייסגר, עליי להפשיל שרוולים ולצאת לקרב", הוא הסביר בעודו עסוק במשימת השכנוע האישית של כל הורה ותלמיד.

בית הספר נסגר - הילדים נשלחו למוסדות החמאס
הכיתה שלומדת בחצר בית הספר

הדוגמא הבלתי נתפשת הזו מציגה את המצב אליו הגיעו בתי הספר בעיר. אם פעם עסקו המנהלים בעיקר בגיבוש תוכניות לימוד ובעשייה חינוכית, היום יש להם משימה נוספת, קשה לא פחות: לשווק את בית הספר – ולנצח במלחמת ההישרדות.

ממציאים לתלמידים
השבוע החלה ההרשמה לשנת הלימודים הבאה, ואיתה גם קרבות מכוערים בין מוסדות החינוך בעיר בעקבות פתיחת אזורי הרישום לכיתות א' וכיתות ז'. בין יתר התופעות שנרשמו: חלוקת פלאיירים לתלמידים עם רשימת מגמות פיקטיבית, סכסוכים פנימיים בין ועדי ההורים ואפילו הגרלות בין התלמידים.



פתיחת אזורי הרישום למוסדות החינוך, שהובילה למעשה למצב האבסורדי הנוכחי, הייתה אחד מהמהלכים הראשונים שהוביל ראש העירייה ניר ברקת לאחר שנבחר לראשות העיר בפעם הראשונה. המטרה הייתה שהורים יוכלו לרשום את ילדיהם לכל בית ספר שירצו, ללא הגבלות של מקום מגורים או שיקולים עירוניים.

אך אותה תחרות שהחלה לפני שבע שנים, הפכה את בתי הספר למוסדות שמשווקים את עצמם בצורה אגרסיבית, בה כל האמצעים כשרים. המרוויחים העיקריים מהשיטה החדשה הם בעיקר בתי הספר הייחודיים ומי שסובלים מבריחת התלמידים הם בתי הספר העירוניים.

לקראת פתיחת ההרשמה מסתובבים ההורים בין מוסדות החינוך וחוגי הבית השונים, מגיעים ל'ימים פתוחים' ולהרצאות של המנהלים. אך ככל שמועד פתיחת הרישום מתקרב, כך גם השיווק נעשה יותר אלים וכללי האתיקה נשארים בגדר המלצה בלבד.

כך למשל, ביום פתוח שנערך באחד מבתי הספר בעיר, חולקו פלאיירים בהם הובטחו לתלמידים מגמות חדשות כמו 'מאסטר שף' ולימודי די-ג'יי. אלא שמבדיקה שערך "ידיעות ירושלים" עם הנהלת בית הספר, התברר כי אמנם הייתה מחשבה לפתוח מגמות כאלה, אך זו לא עלתה יפה. למרות זאת, המשיכה ההנהלה לשווק את בית הספר תוך הבטחה לפתוח את המגמות הייחודיות, רק כדי לשכנע את התלמידים וההורים להירשם.

זו לא השיטה ה"מלוכלכת" היחידה בה פועלים בתי ספר בקרב על התלמידים. על פי חוק, מוסדות החינוך העירוניים מחויבים לקבל את כל התלמידים המתגוררים ברובע שלהם (אזור הרישום מחולק לארבע - י"פ), כדי לוודא שלכל תלמיד יהיה היכן ללמוד. יחד עם זאת, לבתי הספר יש גם מספר מקומות מוגבל והוא אינו רשאי לחרוג ממנו. כתוצאה מכך מנצלים המנהלים את אותו חוק סוציאלי וגורמים עוול לתלמיד, על ידי כך שהם מודיעים להורים כי בנם לא התקבל עקב סיום ההרשמה. במקומו הם מקבלים תלמיד עם נתונים גבוהים יותר.

"יש מתיחות בין בתי ספר ובין מנהלים, וכל אחד רוצה אצלו את התלמידים המוצלחים, החכמים והערכיים", מסביר מנהל חטיבת ביניים בעיר.
תלמיד שעולה לכיתה ז' תיאר השבוע את הבלבול שהוא חווה: "כבר חודש אני הולך מבית ספר אחד לבית ספר אחר. הייתי כבר ברנה קסין, בית חינוך, סליגסברג והמסורתי. בכל מקום המנהלים מספרים שהם הכי טובים ושכדאי ללמוד אצלם. זה תקופה מאוד מלחיצה ומבלבלת וגם ההורים שלי בלחץ. השבוע צריכים להירשם ועוד לא החלטתי לאן אני באמת רוצה ללכת, העיקר להיות עם החברים שנה הבאה".

חיילים של השיטה
הפלאיירים ומודעות הפרסום בעיתון כבר שייכים לנחלת העבר בכל הנוגע לשיווק בתי הספר. את מקומם תפסו בשנים האחרונות סרטוני תדמית, קליפים ברשת, תערוכות צילום של תלמידים וכמובן - פרסום ברשתות החברתיות. במסגרת המערכה הזו מנהלי בתי ספר משקיעים המון זמן, אנרגיה וכסף ביחסי הציבור של המוסד החינוכי, עד כדי כך שכלפי חוץ נדמה כי מדובר בקמפיין בחירות.

ועדיין יש כאלה שמסרבים לשחק את המשחק ומעדיפים להיאבק על חינוך הילדים. "אני לא בתחרות, לא מפרסם בפייסבוק ולא במודעות, ולא נוקט בשום פעולה יחצ"נית. זה האני מאמין שלי", אומר יו"ר ועד ההורים באחד מבתי הספר היסודיים בדרום העיר. "ככל הנראה תהיה לנו ההרשמה הכי נמוכה כי אנחנו פשוט לא יחצ"נים. מה שמפריע לי, ואת זה לא כולם רואים ומבינים, זה שאם ייסגר בית הספר, זה לא כי שיטת החינוך נכשלה, אלא כי לא שיחקנו במשחק האנטי-חינוכי הזה. איזה מן מסר אנחנו מעבירים הלאה?

"השיטה של אזורי פתיחת הרישום הפכה מנהלי בתי ספר לאנשי שיווק, רואי חשבון, קופירייטרים ומומחים לרשתות חברתיות, במקום לעסוק בתפקיד האמיתי שלהם - בחינוך. זאת שיטה הרסנית שמאיימת על כל מוסדות החינוך שנמצאים בתקופה הזאת בחרדה, כי אם לא ירשמו מספיק תלמי