לתלמידי הנהיגה בירושלים נמאס: אם לא הספיקו להם ההוצאות הגבוהות על הוצאת רישיון, גם זמני ההמתנה למבחני הנהיגה לא עושים עמם חסד - והם נאלצים לחכות כשלושה חודשים בין טסט לטסט. השבוע הם יצאו להפגין בגן הוורדים שמול הכנסת ולהשמיע את קולם. "נבהיר לשר התחבורה שהוא התעסק עם הציבור הלא נכון", אומרים במועצת התלמידים הארצית.

הנוער הירושלמי: מתכתב ומצטלם תוך כדי נהיגה
הנפקת רישיונות נהיגה ורכב ב-15 שניות



מדי יום נבחנים בירושלים עשרות צעירים ששואפים לקבל רישיון נהיגה. כדי שמורה הנהיגה יגיש את התלמיד לטסט הראשון עליו לעבור 28 שיעורים. לטסט הראשון מחכים כיום כשלושה שבועות, אך אם התלמיד נכשל ונאלץ לעבור בחינה מעשית שנייה, עליו לחכות שלושה חודשים ויותר.

בזמן ההמתנה, כדי לשמור על כושר הנהיגה התלמיד נדרש לעשות כשני שיעורים בשבוע, שעולים 130-110 שקל לשיעור. בנוסף עליו לשלם אגרת טסט בעלות של 250 שקל. "זה המון כסף, שלבני הנוער אין בהכרח ולא כל ההורים יכולים לעזור", אומרת תהל שטובר, תלמידת בית הספר קשת וממובילות המאבק. "אם זמן ההמתנה היה יורד לחודש התלמידים לא היו צריכים לשלם כל כך הרבה בזמן שהם מחכים לטסט. זה יוצר פערים כלכליים, כך שמי שאין לו כסף יחשוב פעמיים אם להוציא בכלל רישיון".

הסיבה העיקרית להמתנה הממושכת בין הטסטים היא המחסור בבוחני נהיגה. הרבה תקנים אינם מאוישים, וכך משרד התחבורה חוסך הרבה כסף על גב התלמידים.

בשנת 2003 הועסקו 149 בוחני נהיגה בישראל. במשך השנים הצטמצם מספרם, אחרי שרבים מהם יצאו לפנסיה או פרשו. במקביל, הגיל המותר להוצאת רישיון ירד מ־17 ל־16 ותשעה חודשים, ומספר התלמידים
שמבקשים לגשת לטסט עלה. בשנת 2015 מספר הבוחנים בארץ התכווץ ל־124 בלבד, בעוד מספר התלמידים המבקשים לגשת לטסט עלה לשיא של כמאה אלף נבחנים.

במהלך השנה החולפת הגיעו למועצת התלמידים תלונות רבות על זמני ההמתנה הממושכים למבחני הנהיגה והוחלט לערוך מיפוי של התופעה בקרב אלף בני נוער. התוצאות היו מבהילות: זמני ההמתנה בין טסט לטסט ארכו שלושה חודשים בממוצע, ובמקרים מסוימים אפילו חצי שנה. "אני מחכה כבר חודשיים ושלושה שבועות ועדיין אין לי תאריך לטסט", סיפר השבוע תלמיד מירושלים. "בזבזתי כבר הרבה כסף שחסכתי וזה מצב לא הגיוני. לא ייתכן שיזלזלו בנו כי אנחנו עדיין תלמידים".

במועצת התלמידים החליטו לצאת למאבק. הם העלו את הבעיה בפני ועדת הכלכלה והוועדה לפניות הציבור של הכנסת, המנכ"ל והסמנכ״ל של משרד התחבורה, ראש אגף הרישוי, מנכ"ל משרד האוצר ושרי האוצר והתחבורה. בעקבות לחציה נוספו תקנים לבוחני נהיגה ומספרם בארץ עלה ל־133 בוחנים. זמן ההמתנה השתפר מעט אך התלמידים לא מסתפקים בזה. השבוע הם הוציאו קול קורא והפגינו מול הכנסת בדרישה להכשרת בוחנים נוספים, על מנת לצמצם את זמני ההמתנה הממושכים ולחסוך בעלויות הגבוהות בדרך להשגת הרישיון.

"חשוב שהציבור ישמע את קולנו ויבין שמשהו פה דפוק", מסכם שלומי אוחיון, תלמיד כיתה י"א במקיף גילה. "אנחנו מצפים מהשר ישראל כץ שיפסיק לחסוך כסף ולעשות שרירים על גבנו. נעשה עוול ממושך לציבור התלמידים ולכן אנחנו מפגינים ובאים לשנות".

משרד התחבורה: "טענותיהם של התלמידים צודקות. מדובר במציאות בלתי אפשרית ולכן שר התחבורה מקדם הליך הפרטה שייתן פתרון מלא לנושא. על פי רפורמה מהפכנית שמקדם השר כץ, כל תלמיד יוכל להיבחן תוך שלושה ימים ופעם נוספת, תוך 14 יום, במקום לחכות שלושה או ארבעה חודשים כפי שקיים כיום. כך עשה שר התחבורה בתחומים אחרים וכך יעשה גם בתחום הרפורמה במבחני הנהיגה המעשיים".