צילום: תומי הרפז החגים בעיצומם ולמרות תוכנית להפעלת מערך שירותים שניסתה העירייה לקדם, חסרי הבית נותרו ללא סיוע: אגף הרווחה בכיכר ספרא הוציא לאחרונה לא פחות משלושה מכרזים לטיפול במספר דירות לדרי רחוב, אלא שאף ארגון או עמותה מקומית לא הגישו מועמדות.

עוד בירושלים:
זעקת הפקחית ברכבת הקלה: "למה להשפיל אותי ככה?"
בלגן בצהרון בירושלים: ילד איבד שן, הגננת לא גילתה שנפל

הסיבה לסירוב: העירייה בחרה לא להעניק פטור מארנונה לאותם מעונות ובנוסף הקציבה עשרה שקלים בלבד עבור שלוש ארוחות יומיות. אז מה הלאה? כרגע נראה פתרון אחד לבעיה - עמותה מתל אביב, היחידה שרכשה את מסמכי המכרז, צפויה לזכות בתפקיד כספק יחיד.



מכרז ועוד מכרז

בתחילת 2016 פרסם אגף הרווחה בעיריית ירושלים מכרז להפעלת מערך שירותים לטיפול בדרי רחוב, בעלות של כ־1.4 מיליון שקל בשנה. על פי נספחי המכרז, בעירייה ביקשו להעביר להפעלה חיצונית את הטיפול בשתי דירות לדרי רחוב בשכונת רחביה וב־15 חדרי אירוח במלונות. עוד עולה מהמכרז כי המפעיל נדרש לספק את מלוא השירותים לדייר, כולל ארוחות חמות, פעילויות ולינה מסודרת.

אלא שאף ארגון או עמותה מקומית לא נרשמו למכרז, כשהיחידה שכן עשתה זאת היתה עמותת 'לשובע', שפועלת בתל אביב, שבהמשך החליטה לא לגשת למכרז, כשהיא פורסת שורה של טענות בנוגע לתנאים שהציבה העירייה. שלושה חודשים מאוחר יותר התבקשו חברי ועדת המכרזים לאשר פטור ממכרז ולהעביר את הטיפול בדרי רחוב לעמותה שפעילה בתחום. באגף הרווחה הסבירו אז את המהלך בצורה פשוטה: "לנוכח העובדה שלא ניגשו מציעים למכרז".

ברגע האחרון הוסר הנושא מסדר היום והוחלט על פתיחת מכרז נוסף. מנהלת מינהל שירותי רווחה בוני גולדברג הסבירה כי "לאחר חשיבה מקצועית נוספת הוחלט בכל זאת על פרסום מכרז נוסף, כולל הזמנת ספקי שירות מרחבי הארץ".



אלא שגם המכרז השני לא הניב תוצאות וגם הפעם לא נמצא גוף ירושלמי שנרשם. התוצאות היו זהות גם במכרז השלישי שיצא. חברי ועדת המכרזים נדרשו שוב לבטל את המכרז לטובת משא ומתן שהעירייה תנהל עם עמותות שיסכימו לקחת אחריות על הטיפול בדרי רחוב. "פרסום מכרז נוסף לא יביא שום תועלת ובמידה שאכן יפורסם לא יהיו לו מציעים", קבעו חברי ועדת המכרזים. מי שנבחרה למפעיל הפוטנציאלי היא עמותת 'לשובע', שמפעילה שישה מעונות בתל אביב והיתה היחידה שרכשה את מסמכי המכרז הראשון.

בגלל הארנונה

ומה הסיבה לחוסר העניין בטיפול בדרי רחוב? בעמותת 'לשובע' טענו שתנאי המכרז לא ישימים, מכבידים כלכלית ולא מתחשבים בתנאים המיוחדים של חסרי הבית. "העירייה עצמה ניהלה את המעונות וכעת היא מעוניינת להיפטר מהם ולהעביר את הנושא למפעיל", הסבירו לפני כחודשיים בהודעה על כוונתם לא להתמודד במכרז.

כך למשל בעירייה דרשו מהמפעיל פעילויות ותוכניות שהעירייה לא דרשה מעצמה בזמן שניהלה את דירות המגורים. בנוסף, בעירייה סירבו לפטור את העמותה מחובת תשלום ארנונה, ואם לא די בכך, מפעיל המעונות נדרש לספק שלוש ארוחות ביום, כשעלות המזון על פי תחשיבי העירייה היא עשרה שקלים ליום. בעמותת 'לשובע', שמפעילה בין השאר שלוש מסעדות לנזקקים, התעקשו שהעלות, לכל הפחות, כפולה.

בעירייה דרשו לחשב את המימון העירוני על בסיס מספר הדיירים ולא לפי מספר הדירות ומעונות המגורים. מנגד, בעמותת 'לשובע' טענו שאם התשלום למפעיל יחושב על בסיס מספר הדיירים המפעיל עלול לקבל כמעט כל דייר, גם אם שהותו במעון תפגע בשאר הדיירים, ולא להוציא מהמעון דייר שאינו מתאים, שהרי אם יעשה כן יפגע בהכנסותיו ויישא בהפסד.

"התנערות מאחריות"

לאחרונה, ככל הנראה לאחר שהבינו שהמכרז לא אטרקטיבי, החלו באגף הרווחה במשא ומתן מול עמותת 'לשובע'. אלא שהשיחות הופסקו בגלל ויכוחים על גובה התקציב ואופן ניהול המעונות ודירות המגורים. ויכוח נוסף התגלע בסוגיית עלות כוח האדם ושכירת חדרי מלון ומימון שיפוץ בסך מאה אלף שקל, שנדרש כדי לקבל אישורי בטיחות למעונות המגורים.

"יש בתנאים הנדרשים כדי התנערות העירייה מאחריותה המלאה כלפי דרי הרחוב", התלונן מנכ"ל 'לשובע' גיל־עד חריש במכתב לחברי ועדת המכרזים. "תנאי המכרז נוסחו בידי משפטני מחלקת המכרזים ונראה שלוקטו בערבוב שגוי ממכרזים רגילים למכירה או לרכישה של מוצרים ושירותים המיועדים למגזר העסקי. ראוי היה למנוע ערבוב זה ולקבוע תנאים שניתן לעמוד בהם, תנאים שהמציע יכול לדעת במדויק מה העלות ומה התמורה", סיכם.

בהמשך המכתב העביר חריש ביקורת על יחס העירייה לדרי הרחוב. "זה מכבר המליצו כל גורמי הרווחה להימנע מהפרטה של מוסדות רווחה. לצערי תנאי המכרז מעידים שהעירייה מבצעת בענייננו הפרטה מלאה", התלונן. "העירייה היא גורם עצמאי הנושא באחריות ובמחויבות מלאות ובלעדיות כלפי כל דר