ללא קרדיט העירייה פסלה הצבת פסל בהשראת מסיבת התה של אליס בארץ הפלאות מחשש שהפסל יעניק השראה לאלימות כלפי נשים. יו"ר ועדת האמנות בעירייה, יעל ענתבי, הסבירה: "אנשים יכולים להבין את זה הפוך על הפוך, שזה מה שצריך לעשות לנשים".

ירושלים: בגלל לחץ חרדי: פסל דוד יחפש מקום אחר

פסל 'מסיבת התה של אליס', של האמנית ורד אהרונוביץ', עשוי יציקת ברזל צבעונית אומץ על ידי אגף שיפור פני העיר והמחלקה לאמנות פלסטית בעירייה, כמיצג ראשון מתוך סדרת פסלים של 'גן בובות' ליד תיאטרון הקרון בעמק רפאים. במרכז היצירה נראית צעירה מרדנית ומפוחדת, ומעליה אביה הכועס שהופך עליה שולחן ולצדה כיסאות מתעופפים.



לסקיצה שהוגשה לבחינת העירייה צורף הסבר מנומק, אבל בעירייה החליטו לגנוז את הפסל במתכונתו הנוכחית. "הסצנה אינה ברורה או מטרידה", הסבירה אהרונוביץ'. "הילדה והאיש כמו בקלפי משחק, האחד תמיד הפוך. הילדה מהדמיון מתריסה, מורדת ומלאת ביקורת על עולם המבוגרים ועל המציאות שהם מייצרים עבורה".

בדיון בוועדת האמנות הביעה יו"ר הוועדה ענתבי חשש שהפסל ייתן השראה לאלימות כלפי נשים. ענתבי הציעה לאהרונוביץ' לעצב דמות מצחיקה או תומכת, שתהיה לה קונוטציה חיובית, או לחלופין להפוך את היצירה כך שהאישה תעמוד והגבר יהיה הפוך, בראשו כלפי מטה. "אני מרגישה מאוד לא בנוח עם זה. יש לנו כאן את תמונת הגבר החזק, היציב, הנטוע, שתופס את השולחן, ואת דמות האישה על הפנים", הסבירה ענתבי.

מנגד, מנהלת המחלקה לאמנות פלסטית הילה סמוליאנסקי הגנה על היצירה וביקשה שהעירייה תנהל דיאלוג עם האמנית. היא הסבירה שהפסל ממחיש דווקא את הצד ההפוך. "אני מכירה את הפסלים שלה - האבא שלה דווקא תמיד תומך בה ומאוד איתה", נימקה. אדריכל העירייה עופר מנור הסביר שהנחת העבודה שלהם לא עסקה בצדדים פמיניסטיים של היצירה, אלא בצד האמנותי.

אהרונוביץ': "לא קיבלתי עדכון על החלטת הוועדה ואני לא צד בעניין. אם מבקשים ממני אמנות אני עושה".