אוטובוס אגד בעיר. ההמתנה הולכת ומתארכת. צילום: שלומי כהן

חברת אגד מציגה: שיפור קל במספר הנסיעות שיוצאות אל הפועל בעיר, אבל גם הרעה משמעותית בדיוק שלהן. במילים אחרות – האוטובוסים יוצאים לדרך כמתוכנן, אבל מאחרים לתחנות.

לפני כמה חודשים פרסמנו נתונים של משרד התחבורה שבחנו את תפקודם של הקווים העורקיים החשובים של הבירה במהלך חודש ינואר. נמצא אז שאחת מכל שמונה נסיעות התבטלה וכשליש מהקווים הגיעו באיחור. השבוע חזרנו לבדוק אם משהו השתנה, ובחנו לשם כך את הנתונים שנאספו בחודשים יוני ואוגוסט.

התוצאות מעורבות. מצד אחד אכן חל שיפור בשיעור הנסיעות שיצאו לדרך כמובטח. מצד שני, חלה עלייה חדה ומשמעותית במספר האיחורים. והנוסעים השבויים? הם נאלצים להמתין זמן ממושך יותר בתחנות, בהיעדר אמצעי תחבורה ציבורית חלופיים.

בחודש אוגוסט נרשמה עלייה של יותר מ־30 אחוז במספר האוטובוסים שאיחרו להגיע לתחנה בהשוואה לינואר, ועלייה משמעותית גם במספר האוטובוסים שאיחרו להגיע לתחנה ביותר משש דקות מלוח הזמנים המתוכנן. גם ביוני הנתונים לא היו מעודדים: מתוך 172,928 נסיעות שבוצעו במהלך החודש, 41.5 אחוז מהאוטובוסים הגיעו לתחנה באיחור, וביותר מ־7,000 מקרים היה מדובר בעיכובים ממושכים.

מלכא. צילום: מהפייסבוק

חבר המועצה לשעבר אלעד מלכא, שמועמד לחזור בקרוב לעירייה, טוען כי "משרד התחבורה ואגד ממשיכים לטפל בסימפטום ולא בבעיה, תוך זריית חול בעיני הציבור. במקום להוסיף נהגי אוטובוס טלהוציא חלק מקווי השירות למפעיל אחר, מביאים נהגים מחוץ לעיר לתגבורים נקודתיים ומורידים את מספר הנסיעות שאמורות לצאת לדרך. זוהי התנהלות מזלזלת שפוגעת בתושבים ובנוסעי התחבורה הציבורית בעיר".

הגרועיםקווי הכותל

בחודש ינואר הבעיות הגדולות ביותר נמצאו בקווים הנוסעים אל הכותל המערבי - קווים 1 ו־3. בבדיקה הנוכחית שיעור הביצוע של הנסיעות המתוכננות בקווים הללו השתפר מעט: בעוד שבתחילת השנה אחת מכל חמש נסיעות מתוכננות לא יצאה כלל, לעומת זאת, ביוני ואוגוסט רק אחת מכל עשר נסיעות לא בוצעה.

הקווים מגיעים, אבל ההמתנה מתארכת. אם בחודש ינואר יותר ממחצית מהאוטובוסים במסלול של קו 1 הגיעו באיחור לתחנות, באוגוסט המספרים קופצים ל־74 אחוז. כמעט 300 מהם - 17.4 אחוז - איחרו ביותר משש דקות, כמעט פי שלושה לעומת תחילת השנה. בחודש יוני המצב היה חמור אפילו יותר, כשחמישית מהאוטובוסים איחרו באופן משמעותי.

הקווים לכותל המערבי שמרו גם על התואר המפוקפק 'הקווים הגרועים ביותר', כשבאוגוסט רק 13.6 אחוז מהנסיעות בקו 1 נמצאו תקינות. גם קו 3 לא היה טוב בהרבה, ו־16.1 אחוז מהנסיעות הוגדרו תקינות.

הדרך למטה

בקווים 18 ו־36 המצב במה שנוגע למימוש הנסיעות אפילו הורע. בתחילת השנה שיעור הנסיעות התקינות בקו 18 בין גשר המיתרים לתחנת הרכבת מלחה עמד על 40.5 אחוז בלבד. בקו 36 מרמות לשכונת גאולה שיעור הנסיעות התקינות היה נמוך אפילו יותר ועמד על 35.7 בלבד. בחודשים אוגוסט ויוני המצב החמיר משמעותית, כך שרק 30 אחוז מהנסיעות בקו 18 הוגדרו תקינות (ירידה של 35 אחוז) ואילו אחוז הנסיעות התקינות בקו 36 צנח בשיעור דומה עד ל־27 אחוז בלבד. עם זאת, באוגוסט יצאו בקו הזה 430 נסיעות יותר מאלה שבוצעו בינואר, דבר שמעיד כי אגד תגברו בו את מספר האוטובוסים. כל זה לא מנה מקרוב ל־58 אחוז מהם לאחר.

הקו היעיל ביותר בחודש ינואר היה קו 33, שנוסע ממסוף אגד בהר נוף לשכונת גילה: 72.2 אחוז מהנסיעות בו בוצעו באופן תקין וללא איחורים. הבדיקה הנוכחית מעידה על הידרדרות משמעותית באיכות השירות בו. בחודש יוני שיעור הנסיעות התקינות בו ירד ל־66.5 אחוז, וכעבור חודשיים נפל לשפל של 58.6 אחוז, כשלפי נתוני משרד התחבורה כשליש מהאוטובוסים שיצאו הגיעו באיחור. אם לא די בכך, נרשמה גם עלייה של מאות אחוזים במספר האוטובוסים שאיחרו באופן משמעותי - מ־1.6 אחוז בינואר ל־5.3 אחוזים באוגוסט.

האוניברסיטה: מאחרים לשיעורים

בקווים 19 ו־66, שמגיעים להר הצופים, אגד מציגה אחוזי ביצוע גבוהים יותר, אבל שוב נופלת בגלל האיחורים. בינואר היו 5,390 נסיעות, בקו 19, ו־35 אחוז מהן לא הגיעו לתחנה בזמן. ביוני שיעור האיחורים זינק ל־44 אחוז ובאוגוסט חל שיפור קל ל־41.6 אחוז. בקו 66 המצב היה דומה: בינואר כחמישית מהנסיעות איחרו לתחנה ואילו באוגוסט שיעור האיחורים הוכפל, עד ליותר מ־40 אחוז.

ויש גם כאלה שהשתפרו. השינוי הגדול ביותר לטובה היה בקו 17, משכונת גבעת משואה לאוניברסיטה העברית. בתחילת השנה רק מחצית מהנסיעות בו הוגדרו תקינות, אך בהמשך שיעורן טיפס עד ל־61 אחוז. עיקר השיפור נבע מגידול במספר הנסיעות המתוכננות שבוצעו, ואילו שיעור האיחורים נשאר ללא שינוי.

אלוף הדיוק בחודש יוני היה קו 68, ש־67.9 אחוז מהנסיעות שלו הוגדרו תקינות. גם כמות האיחורים בו היתה הנמוכה ביותר לאותו חודש, ורק 28.4 אחוז מהאוטובוסים לא הגיעו לתחנות בזמן. באוגוסט, קו 22 הציג את הנתונים הטובים ביותר - יותר משני שליש מהנסיעות שלו היו תקינות לחלוטין, ורק 26.3 אחוז איחרו. הקווים הגרועים ביותר בעיר בחודשים האלה היו כאמור קווי הכותל: רק 19.1 אחוז נסיעות תקינות בקו 3 בחודש יוני, ו־13.6 אחוז, שהציבו את קו 1 כקו הגרוע ביותר באוגוסט.

"לירושלים יש בעיות ייחודיות שאינן תלויות בנו, כמו הפגנות והיעדר נת"צים"

אגד: "ככלל, אגד מקפידה על עמידה בלוחות זמנים מדויקים ביציאת הקווים מתחנת המוצא, וזוכה לציונים גבוהים בבדיקות בקרה חיצוניות שמבצע משרד התחבורה. עם זאת, ניהול התחבורה בירושלים מושפע ממאפיינים ייחודיים של העיר שאינם תלויים באגד וגורמים לעיכובים. בין השאר מדובר בהפגנות מרובות ברחבי העיר, אירועים ביטחוניים, ביקורי אח"מים, היעדר נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים), מחסור בתשתיות ועוד. לכל אלה השפעה מהותית על הגעת הקווים ליעדם בזמן.

"לכך נוסף המחסור של כ־3,500 נהגים בתחבורה הציבורית בכל הארץ ובכל חברות התעבורה, ובכלל זה מחסור של עשרות נהגים בירושלים. באחרונה הצליחה אגד להוסיף באזור ירושלים כ־80 נהגים מחוץ לעיר שמתגברים מדי יום את התנועה בקווים העירוניים ולהבטיח רמת שירות נאותה".