הצומת המועד לפורענות, השבוע. צילום: אוהד צויגנברג
צומת יקר ברמות: בצומת גולדה מאיר, סמוך לשכונת רמות בירושלים, חולקו הכי הרבה דוחות תנועה בשנה האחרונה. סגן־ניצב משה כהן, רמ"ד תאונות דרכים באגף התנועה, חשף אתמול בדיון בוועדת המדע והטכנולוגיה כי בשנת 2017 קיבלו 13,379 נהגים דוחות בצומת, שבו ניצבת מצלמת אכיפת מהירות ורמזור.

מדובר במצלמה הממוקמת בסופה של הירידה מאזור ההיי־טק בהר חוצבים, בצומת שדרכו עוברים נהגים רבים בדרכם לכביש מספר 1, לתל־אביב. המהירות המותרת במקום היא 70 קמ"ש, אך בגלל תנאי הכביש נהגים רבים לא שמים לב לכך שרכבם מאיץ בירידה ועוברים את המהירות המותרת. 


סנ"צ כהן סירב לחשוף כיצד התחלקו הדוחות בין מהירות לנסיעה באדום, אך טען “זה מספר חריג מאוד”. לפי נתוני המשטרה, מנפיקות המצלמות בעיקר דוחות מהירות. בשנה החולפת קיבלו הנהגים בארץ 364 אלף דוחות מהירות, עלייה של 134% לעומת שנת 2016. לעומת זאת, במספר הדוחות שמפיקות המצלמות על נסיעה באדום, חלה ירידה של 31%, ומספרם היה נמוך מ־20 אלף. למספר הרב של דוחות מהירות, שאת רובם הגדול מפיקות המצלמות האוטומטיות, הובילה גם החלטת ראש אגף התנועה, ניצב דורון ידיד, להפחית את רף האכיפה, שעומד כעת על 11 קמ"ש מעל המותר בעיר ועל 16 קמ"ש מחוץ לעיר.

הדיון בכנסת עסק בביקורת על חוסר שימוש מספיק בטכנולוגיה למחקר וניתוח של תאונות דרכים בישראל. יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) תקף את הטיפול המשטרתי בנושא וטען כי "הדבר היחיד שעשו הוא הצבת מצלמה למתן דוחות. אין הגדלת ראש מחוץ לקופסת המצלמה. העבירה היא תוצאת אין ברירה בגלל תשתית לקויה במקום".