חניון בית החייל. צילום: אופיר לפלר

הפתרון הזמני למצוקת החניה במרכז העיר: במקום החניון בבית החייל, העירייה תכשיר עבור התושבים מגרש חניה זמני ברחוב יפו הסמוך לשערי צדק הישן. בעירייה אומרים כי החניון מכיל מספר חניות גדול יותר ממה שהכיל חניון בית החייל.

כזכור, בתחילת החודש חסמה העירייה את חניון בית החייל בבטונדות ובשל כך נחסמו עשרות רכבים מבלי שנתנה התרעה על כך. בתגובה אמרו בעירייה כי החניון הוא במסגרת שדרוג הכניסה לעיר וכי החניון הנוכחי יהפוך לחניון תחבורה ציבורית עד לתום העבודות.  

במסגרת העבודות להקמת רובע העסקים בכניסה לעיר הנחה ראש העירייה ניר ברקת להכשיר את המגרש הצמוד לשערי צדק הישן בסמוך לרחוב יפו כחניה זמני לתושבי האזור. חשוב להדגיש שהשטח המדובר מיועד לשיווק וייתכן שבעתיד העירייה תאלץ למצוא פתרון אחר לתושבי האזור, שכן החניון בבית החייל ישמש את חברת אגד באופן זמני לפחות שלוש שנים. יש לציין כי הכניסה לחניה תיעשה מהרחוב המקביל לרחוב יפו, רחוב הרב שמואל ברוך.

כמו כן, ברקת הבהיר השבוע בניסיון להרגיע את תושבי משכנות האומה כי אף אוטובוס לא ייכנס לחניון בית החייל ללא כל הבדיקות, האישורים הנדרשים והעמידה בתקנים המחמירים ביותר של איכות הסביבה. הפעלת החניון תתבצע רק באמצעות אוטובוסים שיעמדו בתקן המחמיר ביותר- יורו 5 ורק לאחר השלמת כלל הבדיקות והעבודות שיבטיחו עמידה בתקנים הנדרשים.

בעירייה מבהירים כי החניון כרגע ריק לחלוטין מאוטובוסים וגם במתכונת הפעלתו הזמנית, ולאחר קבלת האישורים בלבד, הוא צפוי להכיל 29 אוטובוסים בלבד, שיעמדו בתקני איכות סביבה מחמירים ביותר. עד לאחרונה שימש החניון הזה כחניה לא מוסדרת לכ-100 כלי רכב פרטיים. 

עוד טוענים בעירייה כי במסגרת מכלול הפרויקט, כמות האוטובוסים החונים באזור זה תצומצם משמעותית כאשר כיום חונים בשטח זה כ-250-300 אוטובוסים לעומת כ-60 אוטובוסים בלבד הצפויים לפעול בעתיד. בעירייה ממשיכים בדיאלוג שוטף עם נציגי התושבים והמנהל הקהילתי.

בפרויקט הכניסה לירושלים מוקם כעת רובע עסקים הגדול פי 7 ממרכז עזריאלי, שישנה את פניה של ירושלים ויוסיף 60 אלף מקומות עבודה. כחלק מהפרויקט תהפוך הכניסה לעיר למרכז תחבורתי מוביל בארץ עם רכבת מהירה מהמרכז, רשת רכבות קלות, מנהרות, כבישים וחניוני ענק. הפרויקט צפוי לשדרג באופן ניכר את מערך התחבורה בעיר ולייצר פתרונות תחבורה ירוקים. נחדד שוב כי בשום שלב לא תישקף כל סכנה לבריאות הציבור.

תגובת יו"ר המינהל הקהילתי, לב העיר, ד"ר אופיר לנג: "מאז שהנושא נדון והוכרע בוועדות העירוניות, שקבעו באופן חד משמעי שלא ניתן לבנות חניון אוטובוסים תפעולי על פני הקרקע, לא נערך כל דיון או תיאום מול המינהל הקהילתי בדבר הפעלת חניון אוטובוסים זמני על פני הקרקע באותו המקום, והעירייה לא פרסמה כל הודעה בנושא לתושבים והמבקרים בנושא.

"לא ברורה לנו ואף מקוממת ההתעקשות להקים כעת במהירות חניון אוטובוסים שמסכן את בריאות התושבים ואת גני ילדים הצמודים אליו. נדגיש כי החניון שהוועדות העירוניות פסלו, על בסיס המלצות התסקיר הסביבתי, היה אמור להכיל 17 מקומות חנייה לאוטובוסים בתקן יורו 6 ועל פי הודעת העירייה החניון 'הזמני' שנבנה בימים אלה צפוי להכיל הרבה יותר מקומות חנייה לאוטובוסים וגם בתקן סביבתי מזהם יותר של יורו 5.

"היות וחניון תפעולי עובד בשיטת שהייה לזמן קצוב של כל אוטובוס, הצפי הוא למאות אוטובוסים מדי יום שיכנסו ויצאו מהחניון, יזהמו פי 3 בעמידה עם מנוע דלוק ויסכנו את בריאות התושבים ובדגש הילדים שנמצאים שם בכל שעות היום. נדגיש כי מאז החלו העבודות התרענו בפני העירייה על הסכנות הקיימות ואף הבאנו בפניה מספר חלופות. למותר לציין שלא קיבלנו שום תגובה או התייחסות מקצועית וטוב תעשה אם תעצור את העבודות ותעתיק את בניית החניון למקום שאינו מסכן את התושבים וגני הילדים".