הנהג כבר לא ימכור כרטיסים. צילום: שלומי כהן
המהפכה הושלמה: החל מה-1 ביוני 2018, תיפסק לחלוטין מכירת כרטיסי הנסיעה באוטובוסים וכל נוסע בתחבורה הציבורית ייאלץ לרכוש את נסיעתו באמצעות הרב-קו באופן עצמאי. הרכישה תתאפשר באמצעות מכונות שיוצבו בתחנות וגם בסניפי דואר ישראל.

כפי שפורסם במיינט ירושלים, לאחר עשרות שנים בהם נהגי האוטובוסים שימשו גם כמוכרי כרטיסים - יוכלו כעת הנהגים להרכז בנהיגה בלבד. משרד התחבורה העמיד לרשות ציבור הנוסעים בתחבורה הציבורית מגוון רחב של אפשרויות טעינה של כרטיס הרב קו לפני העלייה לאוטובוס, במזומן או בכרטיס אשראי, וליהנות מהנחה של עשרות אחוזים, בתעריפי התחבורה הציבורית.

הרפורמה, יצאה לדרך לפני כחודשיים ועד כה הוגדרה כ״תקופת היכרות״ במסגרתה עדיין ניתן היה לרכוש כרטיס בודד אצל הנהג. כעת, לאחר הצלחת הפיילוט, החל מה- 1 ביוני תופסק מכירת כרטיסי נייר לנסיעה לכלל הציבור, לאוכלוסיית האזרחים הוותיקים תינתן עדין אפשרות לרכוש כרטיס נסיעה בודד. מנתונים של משרד התחבורה מידי יום מתבצעות 6300 הטענות בנקודות ההטענה השונות באמצעות 300 מכשירי הכספונט שפרוסים ברחבי העיר ובאמצעות 46 נקודות ההטענה בעמדות הרכבת הקלה





רב קו (צילום: משרד התחבורה)

לדברי גורמים במשרד התחבורה, ברחבי העיר פועלים 67 קיוסקים ונקודות מכירה בהן מספקים המוכרים אפשרות הטענה במזומן ובכרטיסי אשראי. בהן רשת קופיקס ורשת מעיין 2000. ניתן להטעין את כרטיסי הרב-קו ב-300 מכשירי כספונט הפזורים ברחבי העיר. ב-46 נקודות ההטענה בעמדות הרכבת הקלה, בעשרות עמדות טעינה הפזורות ברחבי העיר ובהם במנהלים הקהילתיים ובמרכזי השירות "על הקו".

בנוסף יש אפשרות להטעין את כרטיס הרב קו במחשב האישי באמצעות קורא כרטיסים הנמכר ב-5 שקלים. ובאפליקציה (יישומון) בטלפון הנייד. בקרוב תתאפשר הטענה בסניפי הדואר ברחבי העיר ובאמצעות הטענה טלפונית בכרטיסי אשראי.

הטענת רק קו - מעכשיו גם בדואר. צילום: יחצ

מנתונים של משרד התחבורה עולה כי ״ציבור נוסעי התחבורה הציבורית מטעין את כרטיסי הרב קו באפשרויות הרבות שעומדות בפניו. כ-5000 הטענות מתבצעות מידי יום בנקודות ההטענה ברחבי העיר. מחציתן באשראי והשאר במזומן. כאלפיים מנוי חופשי יומי נמכרים אצל נהגי האוטובוס. 18 אלף הטענת נסיעה בודדת על גבי כרטיס הרב-קו ברחבי העיר מתבצעות ארבע מאות אלף נסיעות ביום. מחציתן בתיקוף של ערך צבור, 39 אחוזים בתיקוף מנוי חופשי חודשי ומנויי סטודנט. רק 11 אחוזים מהנסיעות מתבצעות באמצעות מנויים שונים (חופשי שבועי ויומי), ובקניית כרטיסים בודדים״.