צילומים: צוות אב לתחבורה, רועי אלמן, Deror Avi Wikipedia

רכבת בעמק, או רכבת בפארק במסילה: הועדה המחוזית לתכנון תתכנס מחר (ב') פעם נוספת לדון בתוואי הקו הכחול העתידי של הרכבת הקלה כשבפעם הזו היא צפויה להכריז על המלצתה הסופית אם להניח את פסי הרכבת הקלה ברחוב עמק רפאים כפי שתוכנן במקור, או לחילופין בתוואי פארק המסילה המקביל, מתחת או מעל לפני הקרקע. בתוך כך יש להדגיש כי עדיין לא ברור מה יהיה תוקפה המשפטי של ההחלטה, והאם הנושא יידרש לדיון מחודש בוועדה המקומית או שיצורף לכלל תוכנית הקו הכחול שכבר אושרה כולה.

הנושא הפך במהלך החודשים האחרונים לזירת מאבק קשה ורבת גורמים מעורבים, וירושלמים רבים נמצאים בציפייה דרוכה לקראת מוצא פיה של הועדה ובהתפתחות האחרונה בנושא, כפי שפורסם ב-Ynet בשבוע שעבר, החליט שר התחבורה, ישראל כץ לקדם מעבר של הרכבת הקלה ברחוב עמק רפאים, לאחר שזמן רב נמנע מהתבטאויות חד משמעיות בנושא.

חמש חלופות שונות למעבר הקו

הקו הכחול יהיה הקו השלישי ברשת המסילות של הרכבת הקלה בעיר אחרי הקו האדום שחלק ממנו כבר קיים ופעיל, והקו הירוק שהעבודות להנחתו החלו לאחרונה. הקו יחבר את שכונות רמות וקמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית לשכונות גילה ומלחה. בדרכו מצפון לדרום יעבור הקו בשדרות גולדה מאיר והר חוצבים, ייכנס למנהרה ברחובות שמואל הנביא, יחזקאל ושטראוס, יחצה את רחוב יפו אל רחוב המלך ג'ורג', רחוב קרן היסוד, ימשיך אל דרך חברון-תיאטרון החאן ויסתיים בשכונת גילה. שלוחה נוספת של הקו תצא מדרום לצפון בשכונת מלחה דרך שכונת הקטמונים, ואז תעבור ברחוב עמק רפאים במושבה הגרמנית או לחילופין ברחוב הרכבת - פארק המסילה בהתאם להחלטת הועדה, ותתחבר אל הקו באזור גן הפעמון.

לאחר התנגדות משמעותית שקמה למעבר הרכבת הקלה ברחוב עמק רפאים במהלך השנה האחרונה הוחלט כי צוות אב לתחבורה שאחראי על תכנון תואי הרכבת ויישום החלטות הועדה בנושא, יציג לועדה המחוזית את החלופות האפשריות למעבר הקו. החלופות כוללות: מעבר עילי בעמק רפאים במסילה אחת, מעבר עילי בעמק רפאים בשתי מסילות, מעבר עילי בפארק המסילה, מעבר מתחת לפארק המסילה, וחלופת האפס. בחלופה זו הרכבת לא תעבור בפארק המסילה או בעמק רפאים, אלא תבצע עיקוף דרך דרך חברון, רחוב התנופה ורחוב פייר קניג, אל צומת אורנים, ומשם בתואי המתוכנן.

הועדה שתדון מחר בתוואי הקו מורכבת מנציגים ממנהל התכנון של משרד האוצר, נציגים ממשרדי הממשלה השונים כגון הפנים, הגנת הסביבה, הביטחון ועוד, מנהל מקרקעי ישראל, נציגי עיריית ירושלים, נציגי המועצות האזוריות במחוז,  ונציג הגופים הציבוריים שעניינם בשמירת איכות הסביבה.

השר החליט - הוועדה תקבע

כאמור, עד לשבוע שעבר שר התחבורה כץ לא החליט באיזו חלופה לתמוך אך בסופו של דבר נתן אור ירוק לקידום מעבר של הרכבת הקלה ברחוב עמק רפאים לפי התוכנית המקורית של תוואי הקו הכחול. במספר ביקורים באזור ופגישות עם גורמים מעורבים בחודשים האחרונים, למד השר את הנושא, ורק לאחרונה הבשיל לכדי החלטה. על כל פנים, הועדה המחוזית היא זו שאמורה לתת את ההחלטה הסופית בנושא.

סוגיית מעבר הקו הכחול בעמק רפאים או בפארק המסילה עלתה בשנה האחרונה לסדר היום הציבורי לאחר התנגדות קשה של חלקים מתושבי שכונת המושבה הגרמנית למעבר הקו ברחוב הראשי בשכונה – עמק רפאים. לטענתם, בניית המסילה בעמק רפאים תמוטט את הרחוב המסחרי כלכלית, תמרר את חיי התושבים, תגרום לבעיות מעבר רכבי חירום, פינוי אשפה וטענות נוספות. זמן מה לאחר שנוצרה התארגנות זו, התהוותה התארגנות נגד שמטרתה לשמר את התוכנית המקורית כפי שהיא ולהעביר את הרכבת ברחוב עמק רפאים.

הטענות שצד זה העלה, כוללות שיפור בטווח הארוך במרקם החיים ברחוב עמק רפאים שיהפוך למזוהם פחות ונגיש יותר, ובעיקר טענות כנגד החלופה בדמות מעבר מעל או מתחת לפארק המסילה, שלטענתם יהרסו את הריאה הירוקה שמשרתת אלפי ירושלמים בכל יום. גם חלק מחברי מועצת העיר מעורבים בנושא ומצדדים בקבוצות התושבים כשיו"ר תנועת 'ירושלמים', פלר חסן נחום ביצעה פעילות רבה בשיתוף עם קבוצת המתנגדים למעבר בעמק רפאים, כשמולה חברי תנועת 'התעוררות' חברו לתושבים שמצדדים במעבר הרכבת בעמק רפאים.