הדמיה של הרכבת הקלה בעמק רפאים: צוות אב לתחבורהֿ

סוף למאבק? הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים, החליטה היום (ב'לקדם את החלופה לפיה הקו הכחול של הרכבת הקלה יעבור ברחוב עמק רפאים. ״הוועדה מצאה כי לתוכנית זו יש יתרונות משמעותיים בהיבטים תחבורתיים, סביבתיים ואורבניים״, כך נאמר בדיון.

כזכור, החלטת הוועדה היום, באה בהמשך להחלטת ועדת המשנה להתנגדויות, בה הוחלט לאשר את תוכנית הקו הכחול, תוך החרגת המקטע העובר ברחוב עמק רפאים שבשכונת המושבה הגרמנית. ההחלטה באה ימים ספורים לאחר שפורסם כי שר התחבורה ישראל כץ שינה את עמדתו והחליט לתמוך במעבר הרכבת ברחוב ובשימור פארק המסילה.

בהמשך להחלטת הוועדה, צוות אב לתחבורה קידם בחינה של החלופות השונות להעברת הקו הכחול במרחב שכונת המושבה הגרמנית. הצוות הציג מספר חלופות - חלופת עוקף המושבות (שלא תעבור כלל בשכונת עמק רפאים), חלופות ברחוב עמק רפאים, חלופות על קרקעיות לאורך פארק המסילה וחלופות תת-קרקעיות.

הוועדה התבססה על דו"ח מקיף שהוכן ע"י אנשי מקצועה מדיסציפלינות שונות ובהן: אדריכלות, תנועה, תחבורה, סביבה ונוף, איכות הסביבה, תשתיות וקונסטרוקציה.

שר התחבורה ישראל כץ. בסופו של דבר השתכנע לשמור על פארק המסילה. צילום: רועי אלמן

בראש ובראשונה, הדגישה הוועדה את הצורך החיוני בהקמת שלוחה שתעבור בתחום המושבה הגרמנית. בהקשר זה ציינה הוועדה כי השלוחה מקשרת את קריית הספורט, את הגן הטכנולוגי ואת קניון מלחה עם שכונת רמות ועם יתר השכונות המרוחקות הנמצאות לאורך תוואי הקו הכחול, וכן בהיותה משרתת את שכונת גוננים על חלקיה השונים. עוד ציינה הוועדה, כי תרומתה של שלוחה זו לעיר הינה קריטית משום שהיא נותנת רוח גבית למימוש תכניות להתחדשות עירונית בדרום העיר ובמיוחד לתוכנית האב לגוננים א-ו ולתוכניות קטמונים ח-ט השואפות להגדיל את אוכלוסיית שכונות אלה באופן משמעותי על ידי תוספת יחידות דיור. על כן, החליטה הוועדה לפסול את "חלופת עוקף המושבות" (חלופת אפס).

״גם מנהרה היתה פוגעת בפארק המסילה״

באשר לחלופת פארק המסילה, הוועדה התרשמה כי לא ניתן להעביר את מסילת הרכבת הקלה על פני הקרקע בפארק המסילה, מבלי לפגוע באופן מהותי בפארק ובשימוש בו, עד כדי ביטולו. חברי הוועדה הדגישו כי לפארק המסילה חשיבות רבה לתושבי השכונות הסמוכות לה ולתושבי העיר כולה. הפארק משמש כריאה ירוקה עירונית וכציר הליכה וציר אופניים מרכזי בדרום העיר הן לצורכי ספורט ופנאי והן לצורכי תנועה, ניתן אף לומר כי הפארק הינו עורק תחבורה למי שבוחר להימנע מתחבורה ממונעת ולעבור לתחבורה רגלית או לאופניים. כאמור, גם חלופה זו נדחתה.

באשר לחלופה להעברת קו הרכבת הקלה במנהרה תת-קרקעית מתחת לפארק המסילה, נמצא כי חלופה זו פוגעת פגיעה קשה בתפקודו של פארק המסילה בכך שהיא קוטעת את רצף הפארק ובשל המתקנים העל קרקעיים הנדרשים עבור תחנת נוסעים, יציאות מילוט ופתחי אוורור שמהווים הפרעה לרצף הפארק. כמו כן, תחנות תת-קרקעיות פחות נגישות עבור אוכלוסיות בעלות ניידות מוגבלת (עגלות ילדים, אוכלוסייה מבוגרת, נכים, נשים בהריון) וכי הגישה המוסתרת לתחנות הופכת את הגישה ללא נעימה. הניסיון מלמד כי מרחבים אורבניים המוסתרים מעיני הציבור (כגון מעברים תת קרקעיים) הינם אזורים עם רמת בטיחות אישית נמוכה ומביאים חוסר נעימות רבה לציבור המשתמשים. גם בהיבט הכלכלי נמצאה חלופה זו כלא יעילה, מאחר ועלות הפרויקט כפי שהוצג מצביע על עלויות הקמה ותפעול של פי 3 ופי 4 לעומת החלופות האחרות.

בניגוד לחלופות אלה, נמצא כי לחלופה על קרקעית בעמק רפאית יש יתרונות רבים בהיבטים תחבורתיים,בהיבט האורבני, הרכבת תביא להפחתה דרסטית של רכבים, משאיות ואוטובוסים ברחוב ותהפוך את הרחוב לנעים יותר לשהייה ובכך תתרום לכל השימושים הקיימים ברחוב (מגורים, מסחר, תעסוקה ושימושים ציבוריים). מעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים, יביא לחשיפת רבה של הרחוב לנוסעי הרכבת בעוד שהחלופות האחרות מונעות את החשיפה הזו ממי שעמק רפאים אינו היעד שלו. כמו כן, חלופה זו אף מחזקת את האופי של הרחוב כרחוב היסטורי. הפחתת תנועת כלי הרכב והחלפתה בתנועת רק"ל החולפת אחת לכמה דקות תשווה לרחוב אווירה רגועה ופסטורלית יותר, כפי שנעשה ברחובות היסטוריים בעולם כגון ברמן, רומא, וברן.


לסיכום, לאחר שהוועדה בחנה את מכלול השיקולים הכרוכים בהקמת הקו כולל הקשיים שייגרמו בתקופת העבודות, קבעה הוועדה כי "חלופה זו, לא רק שלא תפגע ברחוב עמק רפאים, אלא תביא לשיפור ניכר באופיו כרחוב תוסס בעל עירוב שימושים וחיי רחוב חיוניים ותתרום להעצמת רחוב עמק רפאים כמתחם בילוי עירוני".

שירה תלמי-באבאי מתכננת המחוז, הדגישה במהלך הדיון את תרומתו הרבה של הקו הכחול לירושלים: "מדובר בתוכנית המצעידה את העיר קדימה ותתרום לחיזוקה הכלכלי והחברתי של ירושלים. התוכנית מאפשרת לוועדה המחוזית לקדם את פיתוח העיר, תוך השענות על מערכת תחבורה ציבורית יעילה לצד פיתוח מוקדי תעשיה, תעסוקה ומסחר. הקו צפוי לשפר באופן משמעותי את מערך התחבורה הציבורית בעיר ואת הקשר בין חלקיה".

תגובות

איתמר שחר, עו"ד ומתכנן ערים, הפעיל בקבוצת התושבים 'רכבת בעמק' שהובילה את התמיכה הציבורית בחלופת עמק רפאים אמר למיינט ירושלים כי ״אנחנו שמחים ומברכים על החלטת הוועדה המחוזית לקדם את החלופה שהומלצה ואושרה על ידי שר התחבורה, עיריית ירושלים ותכנית האב. זהו ניצחון גדול לתושבי ירושלים. עמק רפאים הוא התוואי הטבעי והנכון לרכבת קלה, והרכבת תקצר את זמן הנסיעה למרכז העיר ותקשר בין השכונות בצורה הטובה ביותר. הרכבת תשמר את הרחוב ותשדרג אותו מעידן הרכב הפרטי וזיהום האוויר לעידן של קישוריות, הליכתיות ופריחה מסחרית״.

פרופסור אריאל הירשפלד, יו"ר עמותת רפאים במושבות: "בשם 4,200 בתי אב המתנגדים למעבר הרק"ל בעמק רפאים אנו מתקוממים ומצטערים על החלטתה של הוועדה המחוזית בעניין מעבר הרק"ל בעמק רפאים. החלטה שגויה זו בטעות יסודה, ומתוך קפריזה של מי שהוביל וקידם אותה. למרות ההחלטה הכואבת, אנו מתייחסים אליה כעוד אבן נגף בדרך ומבטיחים לאלפי תומכינו כי המאבק לא הסתיים אלא רק מתחיל ואנו נמשיך ונאבק בכל הדרכים החוקיות עד לניצחוננו המלא.
ברור לנו מעל לכל ספק שרכבת לא תעבור בעמק רפאים ולא בפארק המסילה, אלא רק במנהרה".

מסיעת התעוררות נמסר: "קו הרכבת הכחול הוא אסטרטגי לירושלים וחייבים לקדמו, והיום אנחנו מתקדמים. סוגיית המעבר בעמק רפאים היא רגישה מאוד, אבל פגיעה בפארק המסילה לא יכולה לבוא בחשבון, זו פגיעה באחד מעוגני איכות החיים הכי חשובים בעיר. אנחנו מאמינים כי בטווח הארוך הרחוב ישודרג כתוצאה ממעבר הרכבת הקלה, יהיה פחות מזוהם ושקט יותר.

"אנחנו מתכוונים לעמוד בכל כוחנו לצד בעלי העסקים והתושבים, כדי לקצר את זמני העבודה ולייעל אותה ולייצר כלים נוספים עבור בעלי העסקים הפועלים ברחוב. אנחנו מברכים את שר התחבורה על המהלך שקידם בעניין זה מול משרד האוצר".