כך תיראה ההפרדה המפלסית בגבעה הצרפתית. הדמיה: מורדגן, באדיבות חברת מוריה

4 מנהרות, חניון עם אלף מקומות חניה ו-4 שנים של עבודות: כחצי שנה אחרי שאושרה, השבוע החלו עבודות הביצוע של פרויקט צומת הגבעה הצרפתית בצפון העיר. 

מדובר בפרויקט התחבורתי הגדול והמשמעותי ביותר המקודם בשנים האחרונות בצפון ירושלים. הפרויקט נעשה בשיתוף עיריית ירושלים ומשרד התחבורה ומבוצע באמצעות חברת מוריה. הפרויקט כולל הפרדה מפלסית מתחת לשלושה צמתים ראשיים -  צומת הגבעה הצרפתית, צומת הקברים וצומת 'קוקה קולה'.

העבודות בעוזי נרקיס. צילום: אדווה חולי

ההפרדה המפלסית תתבצע באמצעות 4 מנהרות באורך כולל של 3.5 קילומטרים, 2 מנהרות דו-מסלוליות ממזרח למערב ובחזרה לכיוון מעלה אדומים, וצמד מנהרות נוסף חד-מסלוליות מכיוון רמות לפסגת זאב ונווה יעקב - ובחזרה. ההשקעה: כמיליארד שקלים. צפי לסיום העבודות: 4 שנים. 

צומת הגבעה הצרפתית הוא אחד הצמתים העמוסים ביותר בירושלים במרבית שעות היום, אליו מתנקזים מדי יום עשרות אלפי כלי רכב.

"פרויקט הגבעה הצרפתית, המהווה חלק ממערך כולל של מספר פרויקט תחבורה המקודמים בירושלים, מהווה בשורה אמתית לשכונות צפון העיר. הפרויקט יביא להקלה משמעותית בעומסי התנועה בשכונות הצפוניות של ירושלים, יגדיל את הנגישות התחבורתית באזור, יפחית את עומסי התנועה במנהרת נעמי שמר, ויאפשר נסיעה רציפה מירושלים למעלה אדומים ולישובים הסמוכים לצפון ירושלים, ללא רמזורים בשני הכיוונים וחיבור מהיר לכביש 9", נמסר מהעירייה.

עם השלמת הפרויקט תינתן עדיפות מלאה לרכבת הקלה העוברת בצומת הגבעה הצרפתית, זאת כחלק מקידום ושדרוג מערך התחבורה הציבורית בצפון העיר.

העבודות בעוזי נרקיס. צילום: אדווה חולי

בנוסף, כפי שפרסמנו במיינט ירושלים, יוקם חניון 'חנה וסע' בנחל צופים הסמוך לתחנת המבתר ובו כ-1,000 מקומות חנייה שיעמדו לרשות הנוסעים. 

השלב הראשון של העבודות כולל את הרחבת צירי התנועה הסמוכים לצומת והכנת התשתיות הנדרשות לטובת ביצוע המנהרות שיחלו בשלב השני של העבודות. 

העבודות בעוזי נרקיס. צילום: אדווה חולי

מ"מ מנכ"ל מוריה, אינג' יואל אבן: "הפרויקט בצומת הגבעה הצרפתית יביא להפחתה משמעותית בעומסי התנועה בשכונות צפון העיר ויגדיל את הנגישות אליהן. נדבך חשוב נוסף של הפרויקט הינו שעם סיומו תינתן קדימות ועדיפות מלאה לרכבת הקלה העוברת בצומת. הפרויקט יכלול את מערך המנהרות התחבורתיות הארוך ביותר שנבנה עד כה בירושלים, באורך כולל של 3.5 ק"מ וזה בהחלט מהווה עבורנו אתגר ביצועי . למרות מורכבותו, חברת מוריה תביא להשלמת הפרויקט תוך עמידה בלוחות הזמנים, בתקציב ובאיכות הביצוע שנקבעו מראש".      

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון: "פרויקט ההפרדה המפלסית בצומת הגבעה הצרפתית הינו פרויקט תחבורתי אסטרטגי, בעל חשיבות רבה המהווה בשורה של ממש עבור תושבי שכונות צפון ירושלים".