מלכה. צילום: שאול גולן

בתנאי הקבלה לעבודה כנהג קטר ברכבת ישראל מופיע הקריטריון הזה: "אישיות איתנה שיכולה להתמודד עם אירועים קשים (למשל מקרי דריסה)". מאיר מלכה, נהג הרכבת הראשון שחנך את הקו מירושלים לנמל התעופה בן גוריון, כשגם שר התחבורה ישראל כץ נמצא בין נוסעיו, מודה לשמחתו כי הוא לא עבר מעולם מקרה דריסה. אבל גם להיתקע עם הרכבת תוך כדי נסיעה, כפי שקרה לו לא פעם בקו החדש, זה לא דבר נעים כלל וכלל שדורש גם, כך מתברר, אישיות איתנה.    

"זה לא נעים", הוא מודה. "זה אפילו מבאס כשקורות תקלות. השליחות שלי היא להביא נוסעים מנקודה א' לנקודה ב', נוסעים שחייבים להגיע ליעדם, וכשאתה נתקל בבעיות יש תחושה קשה של אכזבה".

למה זה קורה בעצם?
"כי זה קו חדש עם קטרים חדשים לגמרי עבורנו וקורות תקלות. אנחנו נותנים כמובן מאה אחוז, אבל הקו עדיין בהרצה ולא סתם מעלים רק 400 נוסעים לכל נסיעה".

אתה נתקל בנוסעים זועמים?
"אני בקטר מבודד מהקהל. הפקחים הם אלה שמקבלים את כל האש, אבל אני חייב לציין שאין מקרים יוצאי דופן ורוב הנוסעים באמת מרוצים, אחרת לא היו נוסעים איתנו בכל יום כל כך הרבה".

יש נהגי קטר שמעדיפים שלא לעשות את הקו הזה בגלל התקלות?
"ממש לא. קודם כל חשוב לציין שבחרו את הנהגים הטובים ביותר לעבור את ההכשרה על הרכבות החדשות. מדובר בקבוצה נבחרת של 30 נהגים ואני בתוכם לשמחתי, מתוך 300 הנהגים הפעילים. עברנו הכשרה ארוכה על הקטרים החדשים וזו גאווה להיות אחד מהנהגים הללו. למדנו על תורת ההפעלה של הרכבות החשמליות, רכשנו ידע רב בתחום הגשרים והמנהרות. תחשוב על זה ככה: מטוס חדש מגיע לחיל האוויר. לא כולם ירצו לטוס עליו?"

מלכה. "הפקחים הם אלה שמקבלים את כל האש". צילום: שאול גולן

אתה מרגיש שהביקורת על רכבת ישראל והקו החדש בעקבות התקלות יצאה מפרופורציה?
"לגמרי. אבל ביקורת זה חשוב כי לומדים ממנה וככה אני מרגיש. אבל תקלות עם רכבות מתרחשות בכל מקום בעולם, בייחוד כשמדובר ברכבות חשמליות ולא בדיזל כפי שהיה עד היום. אבל אני יודע שכולם עובדים קשה כדי שתקלות לא תתרחשנה ומתחקרים כל תקלה שהיתה גם אם היא לא קשורה אלינו, כמו הצינור שהתפוצץ למשל".

הרכבת נוסעת ...או שלא

כזכור, מאז שנפתח הקו המהיר מירושלים לנתב"ג אירעו בו לא מעט תקלות, גם לאחר שהאישורים להפעלתו ניתנו על ידי המשטרה וכוחות הכיבוי וההצלה ברגע האחרון - יומיים לפני פתיחת הקו להרצה. במקרה אחד הרכבת המהירה שעשתה את דרכה מנתב"ג לכיוון ירושלים נתקעה בתוך אחת המנהרות כשעליה כ־150 נוסעים. הרכבת חולצה כאשר חובר אליה קטר הכוננות והנוסעים הוחזרו לתחנה שממנה יצאו כעבור שעתיים. במקרה אחר הקו הושבת לכארבע שעות בשל תקלה במערכת המים באחד היישובים בקרבת צומת דניאל, ואז בוטלו 16 רכבות. במקרה נוסף רכבות לא יצאו לדרכן בשל עיכוב של צוותי חשמול המסילות של חברת Semi, תפיסת המסילה המאפשרת את העבודות הוארכה מעבר למתוכנן ובוטלו ארבע הרכבות הראשונות בקו ירושלים האומה-נתב”ג.

חמש דברים שלא ידעתם על נהגי רכבות

מה אתה עושה כשהרכבת נתקעת?
"יש נהלים שאסור לי לפרט לצערי. הכי חשוב כמובן זה לשמור על הבטיחות של הנוסעים. ממש חשוב לי לציין שאנשים קצת איבדו פרופורציות".

למה?
"אני נוסע כמעט בכל קווי הרכבת ותקלות קורות כפי שהן קורות באוטובוסים ומטוסים.  אני חייב לתת לך קצת נתונים בשביל שאנשים יבינו: יש כיום 560 רכבות נוסעים ביום, עם כמות נוסעים ממוצעת של 250 אלף בכל יום, ובימי ראשון וחמישי – 263 אלף. דרך אגב, אני מסיע ברכבות מסוימות 1,200 איש, שזה פי כמה וכמה ממטוס ג'מבו שמטיס 400 נוסעים. זו אחריות כבדה ואנחנו באמת ממלאים את תפקידנו על הצד הטוב ביותר".

נהג המעשים הטובים 

מלכה, בן 36 מבית שמש, החל לעבוד ברכבת ישראל בדיוק כשהרכבת עברה את תנופת ההתפתחות המהירה בתולדותיה. בין 2010 לשנת 2017 גדל מספר הנסיעות ב־80 אחוז - מ־35.9 מיליון ל־65 מיליון

"אני עובד ברכבת מאז שהשתחררתי מהצבא", הוא אומר. "התחלתי כאיש ביטחון ולאחר מכן כמסילאי, ורק אחר כך הגעתי להיות נהג רכבת".

מסילאי?
"כן. עבדתי על המסילה, טיפול ואחזקה".   

תמיד רצית להיות נהג רכבת?
"האמת שלא", מלכה מחייך. "כילד בבית שמש לא נסעתי הרבה ברכבת, אבל דברים השתנו. הגעתי לרכבת ישראל בדיוק כשהחלה בתנופת ההתפתחות שלה".

וזו גאווה להיות נהג רכבת?
"ברור. זה לא פשוט להתקבל. היום אני יודע שרק אחד מ־100 מועמדים מתקבל. מדובר באחד המקצועות המבוקשים בארץ. מדי שנה מתקבלים 2,500-3,000 קורות חיים לתפקיד נהג קטר. דרישת הסף היא תעודת בגרות מלאה, ואז המועמדים מסוננים לפי הפרופיל התעסוקתי והניסיון. לבעלי ניסיון כמוני כמאבטחים – ובפרט ברכבת – יש יתרון כי הם מורגלים בעבודה פיזית תחת נהלים ברורים. עבורי זו גאווה כי צמחתי מלמטה".

 צילום: שאול גולן

זה נכון שאין הגה?
"זה נכון", הוא צוחק. "הכיוונים נשלטים מרחוק על ידי האתת, או מקומית על ידי איש תנועה. ככה שבאמת אין הגה וגם אין הילוכים. יש משנק בעל שמונה דרגות שקובע את המהירות והכוח. אבל חייבים להיות עירניים כי יש הפתעות כל הזמן, ולכן יש דוושה שצריך ללחוץ עליה כל הנסיעה ולשחרר כל חצי דקה אחרת תופעל עצירת חירום".  

אתה נוסע בקו מסוים?
"לשמחתי לא. כל יום אנחנו עושים קו אחר".

יש קו שאתה אוהב יותר?
"ממש לא. כל קו הוא משהו אחר".

וגם כל נהג מסתבר, ומאיר מלכה לקח את העבודה שלו למקומות שאף נהג לפניו לא לקח. בעקבות התלהבותו של אחיו ישראל, בן 23 בעל צרכים מיוחדים (פיגור קל בתפקוד גבוה), מהרכבת החליט מלכה להפוך את מקום עבודתו לאטרקציה עבור אוכלוסיות של  בעלי צרכים מיוחדים. "המגע עם הילדים הללו", הוא אומר, "החיוך שלהם, הנתינה... יש לזה ערך עצום עבורי. ישראל אחי, שמשרת כיום בצה"ל, לימד אותי הרבה על בעלי הצרכים המיוחדים וכמה הם אסירי תודה ומאושרים בחוויות מהסוג הזה של לעלות לרכבת, לקבל הסברים, לצפור. זו תחושה עילאית עבורם וגם עבורי".

אז אנשים לא שונאים את הרכבת?
"שונאים? תראה כמה עשרות אלפי אנשים משתמשים ברכבת כל יום. נכון שיש בעיות, אבל יש בעיות בכל מקום שמשרת אנשים".