תחנת הרכבל מעל גיא בן הינום. הדמיה: הרשות לפיתוח ירושלים

אחרי עיכובים, התנגדויות וכנסים לשיתוף הציבור, השבוע מתחילה הדרך הרשמית לאישור התוכנית הגרנדיוזית של הקמת רכבל שיחבר בין אזור מתחם התחנה ותיאטרון החאן לכותל ולשער האשפות. התוכנית הוגשה לוועדה הארצית לתשתיות לאומיות (ות"ל), שמשמשת קיצור דרך משמעותי לאישור פרויקטים מיוחדים בעלי חשיבות לאומית וחוסכת את הדיונים הארוכים בוועדות התכנון המקומיות והמחוזיות.

תוקף התנאים לתוכנית יהיה למשך כשנה וחצי שבמהלכם תהיה הות"ל הסמכות היחידה להוצאת היתרי בנייה לתוכנית המוצעת. מסלול הרכבל המתוכנן כולל ארבע תחנות וקו עילי שיחלוף מעל גיא בן הינום והר ציון. מטרת התוכנית היא לשפר באופן משמעותי את הנגישות התחבורתית הבעייתית כיום לכותל, להר ציון ולעיר העתיקה בכלל.

מעבר לכך, הרכבל צפוי להיות גם אטרקציה תיירותית מרכזית בעיר, אף על פי שמסיבות פוליטיות ודתיות הוא לא יפעל בשבתות ובחגי ישראל – דווקא הימים העמוסים ביותר מבחינה תיירותית. לפי התוכנית יפעלו בו כארבעים קרונות בתדירות גבוהה. התשלום ייעשה ברב־קו, בתעריף נסיעה רגיל בתחבורה הציבורית העירונית.

הקרוניות ינועו לאורך מסלול בקו אווירי של כקילומטר וחצי, עם תחנת ביניים בהר ציון ותחנה סופית בעיר דוד, ליד חניון גבעתי מתחת לשער האשפות. הבנייה צפויה להימשך כשנה וחצי, כשרוב הזמן יוקדש לבניית התחנות עצמן. עלות המיזם נאמדת בכמאתיים מיליון שקל והוא מקודם על ידי הרשות לפיתוח ירושלים (הרל"י).

התוכנית, שחוצה אזורים רגישים ליד חומות העיר העתיקה, מעוררת התנגדות לא מעטה בשל הבולטות הגבוהה של הרכבל בנוף. בכנס של שיתוף ציבור שנערך לאחרונה במכון ירושלים לחקר מדיניות נשמעו התנגדויות רבות מצד אדריכלים בכירים ואנשי המועצה לשימור אתרים. עם זאת היא זוכה לתמיכה מארגון מדריכי התיירים משרד התיירות וכמובן העירייה, ונהנית מהסכמה ושיתוף פעולה חיוני גם מרשות הטבע והגנים, שכן חלק ניכר מהמיזם יעבור בשטחים של גן לאומי מוכרז באגן העיר העתיקה.

בתפקיד יו"ר הות"ל, שהוא גם ראש מטה הדיור הלאומי, מכהן כיום ראש עיריית רעננה לשעבר זאב ביילסקי.