כך ייראה רכס לבן. הדמיה: משרד האדריכלים קולקר־קולקר־אפשטיין

למרות ההתנגדויות, אור ירוק לשכונה חדשה: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים שבמינהל התכנון, בראשות עו"ד עמיר שקד, החליטה היום (ב') לאשר את התוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה באזור רכס לבן שבירושלים.

במסגרת הליכי התכנון, בדקה הוועדה את היקפי ההיצע והביקוש ליחידות דיור בעיר ירושלים, ומצאה כי כבר כיום יש מחסור של כ-40,000 יחידות דיור בעיר, ולא נותרו שטחים פנויים או עתודות קרקע זמינות לפיתוח בירושלים שיכולות לתת מענה למחסור זה.

הוועדה הדגישה שבכדי לאפשר את המשך פיתוח העיר ירושלים, יש להבטיח מענה ראוי לביקוש למגורים בתחומי העיר תוך חידוש המרקם העירוני הקיים. לכן, נקבע כי במסגרת התוכנית, תינתן קרקע משלימה שתאפשר התחדשות עירונית בשכונות הקיימות, זאת, בהתאם לסיכום בין עיריית ירושלים לרשות מקרקעי ישראל, וחתימת ההסכם בין העירייה לרשות מקרעי ישראל, תהיה תנאי למתן תוקף לתוכנית. בכדי להבטיח כי השכונה החדשה תחזק את השכונות הוותיקות של ירושלים, קבעה הוועדה בין השאר כי בתחילת ביצוע התוכנית יש להקים את מבני הציבור וכן מערך של שבילי הליכה שיחברו את השכונה החדשה לשכונות סביבה.

מתחם רכס לבן, הממוקם בדרום-מערב העיר, מהווה חלק מן המרקם העירוני של ירושלים והוא למעשה מהעתודות הקרקע האחרונות בעיר. התוכנית גובלת בשכונת קריית-מנחם, כביש אורה משואה, שולי מושב אורה והפארק הלאומי עמק רפאים. התוכנית, ששטחה הינו כ-840 דונם, מציעה הקמת שכונת מגורים חדשה ובה כ-5,000 יחידות דיור וכ-300 יחידות דיור מוגן. זאת, באמצעות תמהיל מגוון של יחידות דיור שייבנו במבנים של 5-12 קומות. בשל מאפייני הטופוגרפיה הייחודים של השטח, מתבססת התוכנית על טיפולוגית בנייה ייחודית המשתלבת במאפייני השטח.

רכס לבן. צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

באזור התוכנית מספר מעיינות מרכזיים והיא סמוכה למעין "עין לבן" המשמש מוקד פנאי ותרבות מרכזי לתושבי ירושלים. בשביל להבטיח שמירה על המעיינות באזור, בוצעו במהלך תהליך התכנון סדרת קידוחים וניסויים בכדי לאתר את מקורות הנביעה של מעין עין לבן ולשמר אותו. חשוב להדגיש כי זוהי התכנית הראשונה אשר במסגרתה בוצע מיפוי של גג שכבת החוואר וכן נערכו מספר בדיקות בכדי לאתר את מקורות השפיעה של מעיינות האזור, ובפרט את אזורי ההזנה של מעין עין לבן. על בסיס ממצאים אלו, וכן על סמך ניטור מתמשך של המעיינות, נקבעו בתוכנית אזורי "אל-געת" המבטיחים שמירה על מקור המעיינות. מעבר לכך, התוכנית קובעת אמצעים רבים להגנת מעיינות האזור, בהם קביעת אזורי איגום והחדרה, מנגנון ניטור והוראות לשמירת השפיעה במעיינות.

כמו כן, התוכנית נשענת על מערכת תחבורה ציבורית פנים-שכונתית (Transit Oriented Development), אשר תקשר את השכונה המוצעת אל יתר חלקי ירושלים. בין השאר, כוללת התוכנית הנחיות מפורטות המבטיחות פיתוח של רכבת קלה בד בבד עם הקמת מבני המגורים. בנוסף, יוקם מערך מפורט של שבילים עבור הולכי רגל ורוכבי אופניים המיועדים לקשר את חלקי השכונה ולחבר אותה למרחב הסובב אותה.

באזור צומת אורה, התוכנית כוללת התניות מפורטות לחידוש הכבישים ולביצוע הפרדה מפלסית במקום, באופן שישפר מאוד את הנגישות של כל תושבי ירושלים לדרום העיר ובפרט לאזור בית החולים הדסה עין כרם. לבקשת מושב אורה, החליטה הוועדה על הגדלת החיץ שבין התוכנית לבין המושב הקיים וכן על פיתוח החיץ באמצעות טיילת משותפת עבור תושבי האזור.

מתכננת מחוז ירושלים, שירה תלמי-באבאי, ציינה כי "התוכנית חיונית להמשך פיתוחה של ירושלים זאת לאור המחסור המשמעותי לעתודות מגורים בעיר, ומלאי הקרקעות הנוכחי בירושלים אשר איננו נותן מענה לצורך הקיים. כבר בשלבי התכנון הראשוניים, הובלנו תהליך ראשוני ופורץ דרך לאיתור מקורות הנביעות הנמצאות באזור, זאת כדי להרחיק מהן את הבינוי ככל האפשר. התוכנית תאפשר הן תוספת של יחידות דיור עבור הזוגות הצעירים והן הגדלת היקף יחידות דיור שישמשו כקרקע משלימה עבור התחדשותן של השכונות הוותיקות קריית יובל וקריית מנחם". התוכנית הוגשה וקודמה ע"י משרד הבינוי והשיכון ונערכה ע"י אדריכל רנדי אפשטיין.

מהחברה להגנת הטבע נמסר: "דוח עדכני ומקצועי של קהילת ירושלים בחברה להגנת הטבע, שבחן את כל תכניות הבנייה הנמצאות כעת בהליכים שונים של תכנון, מצא כי יש בעיר עתודות בנייה למגורים, בהיקף של 125 אלף יחידות דיור, המספיקות לפחות לשני העשורים הקרובים ואף מעבר לזה.  צר לנו שבמקום לקדם את הבנייה בעתודות אלה, מוסדות התכנון עושים את הדבר הקל ביותר מבחינתם, אבל שגורם את הנזק הציבורי הגדול ביותר, וזה לאשר בנייה על השטחים הפתוחים והטבעיים המועטים שעוד נותרו בעיר, המהווים את שטחי הנופש והפנאי של תושבי ירושלים ואת בתי הגידול של חיות הבר".

יו״ר שדולת ירושלים בת קיימא, נעמי צור: "הארגונים החברים בשדולת ירושלים בת-קיימא מתנגדים לתכנית ברכס לבן. תכניות הפינוי בינוי חייבות לקבל קדימות, תוך דאגה לתשתיות הנדרשות בעת הוספה של אלפי יחידות דיור בשכונות הקיימות. כאשר ברכס לבן בונים בין 5 ל12 קומות, פינוי בינוי מאפשר פי שניים ויותר גובה ברח' הנורית. אם רכס לבן מפותח לפני רח' הנורית, זה דן את הפינוי בינוי לגורל אכזר של סלאמז. כדי להמתיק את הגלולה, עוטפים את חבילת רכס לבן בעטיפה של "קרקע משלימה". זה אמור להפחית בהמשך את העומס על הפינוי בינוי".