הרכבת הקלה. צילום: רועי אלמן

תרצו לגשת להנהלת הרכבת הקלה? הרכבת לא תעזור לכם. לאחרונה נפלה ההחלטה וההנהלה החדשה של הרכבת הקלה, חברת שפיר, חתמה על החוזה לשכירת המשרדים בנווה אילן בהיקף של כאלף מ"ר. משם ינוהל בשנים הקרובות כל פרויקט הקמת קווי הרכבת הקלה בעיר ותפעולה.

בלשכת ראש העירייה גילו, בלשון המעטה, אי נחת רבה כששמעו על כך, ומשה ליאון עצמו ביקש לבחון אם וכיצד ניתן לחייב את הזכיינים החדשים לפעול מתחומי העיר. מתברר שבמכרז הבינלאומי המורכב והארוך, שבו מאות תנאים ודרישות, שהכין צוות אב לתחבורה בשיתוף משרד האוצר, שגם פרסם אותו - אף אחד לא נתן את דעתו לנושא זה, כך שנכון לעכשיו לא נמצאה דרך לאלץ את 'שפיר' למקם את משרדי הזכיינית החדשה בתחומי העיר, וספק אם תימצא דרך לעשות זאת.

למרבה האירוניה, אחד הגורמים המרכזיים שבגללם העדיפו ב'שפיר' שלא לפעול מתוך ירושלים הוא בעיות התחבורה, הנגישות והפקקים בכניסה לעיר. אגב, 'שפיר' תחסוך מעט בתשלומי ארנונה שאותם 'תפסיד' כיכר ספרא, ובמקום ששכרה היא גם תיהנה מדמי שכירות נמוכים יותר.

לצורך השוואה, רק נציין שעם כל הבעיות התחבורה לצד שלל הסכסוכים הכספיים והמינהלתיים מול משרד האוצר והעירייה, הזכיינית הנוכחית, חברת סיטיפס, פועלת רק ממשרדים בתוך העיר - בקצה מתקן חניית הקרונות ותחזוקתם, ה'דיפו', קרוב לצומת הגבעה הצרפתית.

מעבר לפגיעה בסמליות ולקושי הפיזי של ניהול מרחוק, מיקום המשרדים בנווה אילן עלול לפגוע גם במצב התעסוקה בעיר, שכן חלק לא מבוטל מהמשרות יהיו אטרקטיביות לבעלי כישורים רלוונטיים מאזור המרכז וכך פחות ירושלמים יועסקו במרכז החדש.

מהעירייה נמסר: " הפעלת הרכבת הקלה בירושלים תנוהל כמובן מהעיר. כך יהיה גם מקום מושבה של הנהלתה. בשלבי הביניים ועד פינוי משרדי הזכיינית הקיימת, יעשה כל מאמץ שגם עבודת המטה של הזכיינית החדשה יעשה בבירה".

מ'שפיר' נמסר: "מדובר על משרדים זמניים שהושכרו עד שנקבל לחזקתנו את המתקנים בעוד כשנה וחצי".