פקקים בירושלים. גם למחוזית נמאס | צילום: יואב דודקביץ'

ההחלטה שיכולה לחלץ אותנו מהפקק – עדיפות לכבישים על מגורים. ההיקף הבלתי מספיק של דירות חדשות שנבנות והמספר הקטן של התחלות הבנייה בעיר הם נושא מדאיג שכבר זכה לעשרות דיונים בפורומים שונים בעירייה ומחוץ לה, אבל בוועדה המחוזית הגיעו עכשיו למסקנה כי נושא התחבורה בעייתי יותר מהיקף הבנייה המצומצם למגורים. לפיכך נושא הנגישות יעמוד בראש סדר העדיפויות.

כבישים אקספרס

לטענת אנשי הוועדה, בלי כבישים חדשים ואישורים מהירים לרכבת הקלה ולתחבורה ציבורית יהיה בלתי אפשרי לגור כאן בעוד עשר ו־20 שנה והמצב העכשווי של התחבורה בעיר גרוע ממצב הבנייה. לפיכך היו"ר של הוועדה המחוזית, עו"ד עמיר שקד, החליט כמדיניות לתעדף תוכניות לתחבורה ולקדם אותן לפני בנייה למגורים. הכוונה היא שכל תוכנית לכביש חדש, להרחבת כבישים קיימים ולאישורי תוואי לרכבת הקלה לא תמתין כלל ותובא לאישור הוועדה המחוזית מיד לאחר שתוגש על ידי הגופים היזמיים השונים ובראשם העירייה, צוות תוכנית אב לתחבורה ומשרד התחבורה.

ההחלטה לתעדף פרויקטים תכנוניים לתחבורה היא חלק מהליך של הפקת לקחים מהמציאות בשטח, שנוצרה כתוצאה מהאישורים שניתנו בוועדות התכנון לפני עשור ויותר. לדוגמה, הקמת שכונת ענק כמו הר חומה, שעד לאחרונה היה לה רק כביש גישה יחיד, כשגם הכשרת הרמזור בכניסה לשכונה התעכבה חודשים רבים. עומסי התנועה והפקקים הקשים והארוכים שליוו שנים לא מעטות את תושבי הר חומה ופסגת זאב ובעבר הרחוק יותר גם את רמות, בתחילת דרכה, הם פועל יוצא של תכנון לקוי ובינוי למגורים ללא פתרונות תחבורה נאותים. 

 אומנם את התוצאות של המדיניות החדשה של הוועדה המחוזית נוכל לראות בשטח רק בטווח של שנים, אבל לפחות מנסים שם לא לחזור על טעויות העבר. כך לדוגמה, בשכונה העתידית ברכס לבן יוסדר תוואי המעבר לקו הרכבת הקלה עוד לפני אכלוס האזור.

יו"ר הוועדה, עו"ד שקד: "אנחנו רואים חשיבות עליונה בקידום תוכניות לתחבורה ציבורית ונותנים קדימות לתוכניות כאלה הן בטיפול בלשכת התכנון והן בטיפול במליאת המחוזית".