תחנת הרכבל מעל גיא בן הינום. הדמיה: הרשות לפיתוח ירושלים

עמדה חדשה בוויכוח הציבורי ההולך וגדל סביב הרכבל לכותל המערבי. האדריכל הוותיק יונתן שילוני מצדד בעצם הצורך ברכבל עד להר ציון אך לדעתו המשך הקו לכיוון שער האשפות אינו נדרש ולמעשה פוגע בחזות של חומת העיר העתיקה.

לטענת שילוני, מעבר לפוטנציאל התיירותי, קו הרכבל להר ציון ייתן מענה תחבורתי חשוב ויפחית את העומס בחניון הר ציון, המוצף באוטובוסים של תיירים. "הקו מעל גיא בן הינום" הוא מדגיש, "לא פוגע בנוף ולא מאפיל על חומות העיר העתיקה, שכן הוא עובר בקטע הזה במקביל להן. לעומת זאת, ההמשך שלו מהר ציון לעבר שער האשפות יעבור לאורך החומות, ושם יפגע לאין שיעור במראה של חומות העיר העתיקה".

ההתנגדות לרכבל בחודשים האחרונים הולכת וגוברת. "מדובר ברעיון שמסתובב כבר חמש שנים, ורק במאי 2018 הממשלה אישרה מימון של 200 מיליון שקל לתקצוב הרכבל", מסבירים תושבי סילוואן שמתנגדים למיזם. "לא היינו חלק מהתהליך. הרכבל יעבור מעל הראש שלנו ובוודאי ייבנו סביבו גדרות, תוך פגיעה באורח החיים שלנו. הזכות לפרטיות וזכות הקניין נפגעות כאן באופן אנוש", מסביר עו"ד סמי ארשיד, שמייצג את תושבי השכונה.

"זו החלטה שגויה שתיצור תקדים שללא כל ספק יעורר התנגדות וביקורת בינלאומית", התבטא לפני כחודשיים האדריכל הידוע משה ספדיה.

במשאד התיירות, שמקדם את הפרויקט, מדגישים כי מדובר ב"אבן דרך משמעותית בקידומה של ירושלים וחיזוק מעמדה כבירת תיירות עולמית, כדי להגדיל באופן משמעותי את התיירות הנכנסת למדינה ולחזק את כלכלתה. הרכבל יהיה גם אטרקציה תיירותית ייחודית שתאפשר לצפות מהגובה על ירושלים ואתריה הייחודיים. "הרכבל נועד לתת מענה לבעיית העומס והנגישות הקיימת באגן הדרומי־מזרחי של העיר העתיקה, לאור הגידול המשמעותי בתנועת התיירות בשנתיים האחרונות, ויהיה חלק ממערך התחבורה הציבורית של ירושלים".