יונית גולוב־סירקין. צילום: פרטי

המאתגרת

שם: יונית גולוב־סירקין

מקום מגורים: מודיעין

תפקיד: מנכ"לית מסצ'אלנג' ישראל - מאיץ היזמים הגדול בעולם

מתי מונתה: לפני שנתיים

תחומי אחריות: ניהול השלוחה הישראלית של המאיץ הגדול בעולם, הכשרת מאות יזמים וחברות צעירות בדרך לפיתוח טכנולוגיות פורצות דרך. השלוחה הישראלית גם יוצרת קשר מקצועי בין היזמים למנטורים ומומחים עולמיים וגם עם חברות גלובליות שפועלות בתחומים הרלוונטיים לסטארטאפים. במאיץ שבניהולה השתתפו בתוכניות השונות 200 חברות ויזמים, שגייסו כ־250 מיליון דולר. שלוש חברות שהשתתפו בתוכניות בארץ כבר ביצעו אקזיט. 40% מהחברות שהשתתפו בתוכניות השונות נוסדו ומנוהלות בידי נשים. המתחם של המאיץ בירושלים (שנמצא ליד שוק מחנה יהודה) הפך בשנים האחרונות למוקד מרכזי לסטארטאפים בינלאומיים שבאים לתקופת התמחות בירושלים. סטארטאפים אלו מגיעים כמעט מכול מקום בעולם: מערב אירופה וארצות הברית, מדינות מזרח אירופה לשעבר וגם מהודו וממדינות אפריקה.

התקציב השנתי של מסצ'אלנג' משמש לתוכנית הלימודים, שכוללת גם מסע למפגשים אסטרטגיים עם משקיעים ושותפים אסטרטגיים בארה"ב. בנסיעה משתתפים עשרת הסטארטאפים המצטיינים בכל מחזור. חמשת המגיעים למקומות הראשונים גם זוכים בפרס כספי שמגיע לעד חצי מיליון שקל.

הדבר הראשון שהיא עושה בתחילת יום העבודה: "הילדים קמים מוקדם מדי. הבוקר מתחיל בסבב שכנועים כושל שיחזרו לישון. לבסוף אני מתייאשת ומשלימה עם זה שהיום החל ואז קפה זריז ולעבודה".

מה עדיין חסר להתפתחות הכלכלית בעיר? "יצירת מקומות עבודה נוספים היא תנאי הכרחי להתפתחות. החברות שהשתתפו בתוכניות של מסצ'אלנג' תרמו תוספת של אלפיים משרות ישירות ועקיפות בירושלים ו־7,000 משרות בישראל ובעולם בכלל. כמו כן יש להמשיך את התהליך החיובי שכבר מתחולל ולהדק את הקשרים בין מוסדות האקדמיה, המחקר, היזמים, משקיעים ובתי החולים על מנת לחזק ולשכלל את האקו־סיסטם של העיר.

אילו יתרונות של ירושלים לא מנוצלים עדיין בתחום העסקי והכלכלי? "יש צורך למנף את העניין הבינלאומי הרב בירושלים כך שיתמוך באקו־סיסטם של החדשנות בבירה".

טיפ למנהלות בתחילת דרכן: "להיות נחושה ולקחת את המקום המתאים לך בהתאם ליכולותייך וכישורייך".

 ענת צור. צילום: ששון תירם

הירוקה

שם: ענת צור

תפקיד: מנכ"לית הקרן לירושלים

מקום מגורים: המושבה הגרמנית

תחומי אחריות: ייזום פרויקטים ואחריות לניהולם; ניהול תהליכים; יצירת שיתופי פעולה עם מוסדות וגופים בעיר; ניהול כוח אדם ותקציב. הקרן לירושלים היא הקרן העירונית הגדולה בישראל. היא נוסדה בשנת 1966 ביוזמתו של ראש העירייה דאז טדי קולק. הקרן לירושלים מגייסת כספים מהארץ ומהעולם ומשקיעה אותם באלפי פרויקטים ומיזמים שיוצרים הזדמנויות עבור כל אוכלוסיית העיר ופועלת לקידומה של החברה בירושלים כחברה חופשית, סובלנית ופלורליסטית.

היקף התקציב השנתי של הגוף שבראשו היא עומדת: מאה מיליון שקל.

הדבר הראשון שאת עושה בתחילת יום עבודה: "פותחת כמה חלונות במשרד כדי שאוויר הבוקר של ירושלים ייכנס פנימה וצוללת ליום העבודה". 

מה עדיין חסר להתפתחות הכלכלית בעיר? "חסרה עדיין הכרה של גורמים רלוונטיים / מקבלי החלטות, כי החברה האזרחית בירושלים מהווה מנוע צמיחה משמעותי להעצמת הכלכלה של העיר".

אילו יתרונות של ירושלים לא מנוצלים עדיין בתחום העסקי והכלכלי? "ירושלים היא עיר רבגונית ורב תרבותית, מלאת צבעים, עדות, תרבות ומגזרים. ההטרוגניות של העיר היא יתרון מובהק שלה, שאפשר למנף אותו ולנצלו בתחום העסקי והכלכלי.

טיפ למנהלות בתחילת דרכן: "תהיו אתן. לא להתחפש למישהו אחר. מקצוענות ואמינות זה שם המשחק להצלחה".

 פלביה סוולדה. צילום: פרטי

הצודקת

שם: פלביה סוולדה.

תפקיד: מנכ''לית מכון ירושלים לצדק מזה חמש שנים

מקום מגורים: שכונת תלפיות

תחומי אחריות: קידום ופיתוח צדק חברתי תוך שרטוט מענים הוליסטיים לאתגרים בנושאי זכויות אדם בזירה הפנים ארצית כמו גם בזירה הבינלאומית. המטרה היא לפעול לקידום הפרט ומעמדה של ישראל בקרב הקהילה הבינלאומית.

תקציב הארגון: כשניים וחצי מיליוני שקלים.

הדבר הראשון שאת עושה בבוקר: "קפה ראשון יחד עם סקירת העיתונים היומיים".

מה עדיין חסר להתפתחות הכלכלית בעיר? "פיתוח תשתיות ראויות שעונות על צורכי הכלכלה המתחדשים. באשר לתחום עיסוקי אומר כי נדרשת הקלה בהליכים הבירוקרטיים, הן ברמה המוניציפלית והן ברמה הארצית.

אילו יתרונות של ירושלים לא מנוצלים עדיין בתחום העסקי והכלכלי? באופן חד־משמעי - נושא התיירות".

טיפ למנהלות בתחילת דרכן: "הפכו את נושא המגדר ל'נון אישיו'. היו בטוחות בעצמכן ובכישורכן כשוות בין שווים".

 אילה דקל. צילום: פרטי

המלונאית

שם: אילה דקל

תפקיד: מנהלת אזור ירושלים של רשת מלונות אטלס

מקום מגורים: ארנונה הצעירה

תקציב הרשת: מחזור שנתי של 28 מיליון שקל.

תחומי אחריות: לדאוג לתפקוד אופטימלי של מלונות אטלס באזור הנמצא באחריותי.

הדבר הראשון שאני עושה בתחילת יום עבודה: סיור ומפגש בין עובדי המלונות ומנהלי המחלקות ומפגש עם אורחי המלונות. מוודאת שביעות רצון גם של העובדים וגם של האורחים.

מה עדיין חסר להתפתחות הכלכלית בעיר? "בירושלים חסרה לי בעיקר המודעות לניקיון ולנראות העיר. בסיבוב הבוקר בין המלונות אני לעיתים נחרדת מהמראה שנגלה לעיניהם של התיירים, כמו גם חווה חוסר באכיפה בנושא המוזיקה מהברים בלילות, דבר שפוגם במתן אירוח סביבתי מכובד, לצד חוסר בעזרי אירוח כגון מסעדות איכותיות ותחבורה ידידותית. כך, בעת שהמלונות מלאים קשה לנו להתנהל מול המצאי שבעיר בכל הקשור לזמינות מינימלית של שירות, כגון בהזמנת מוניות ומקומות במסעדות.

טיפ למנהלות בתחילת דרכן: אני מאוד מורגלת שהשאלה הראשונה שאני נשאלת היא האם אני נשואה ויש לי ילדים, ומקבלת תרועות פרגון כשאני מספרת שאכן אני נשואה באושר ומגדלת שלושה ילדים. לכן אחד הטיפים למנהלות טריות הוא להפיץ אהבת חינם, חמלה ובכלל - לפעול מתוך אהבה".

 מירה אלטמן. צילום: סטודיו אוקן

המכנסת

שם: מירה אלטמן

תפקיד: מנכ"ל חברת בנייני האומה, שנמצאת בבעלות הסוכנות היהודית (שני שלישים) והעירייה.

מקום מגורים: מושב כפר הרי"ף (בין גדרה לקרית מלאכי)

היקף התקציב השנתי: מוכנה רק לומר שבחמש השנים האחרונות הכנסים בבנייני האומה הכניסו לכלכלת העיר 600 מיליון שקל.

תחומי אחריות: ניהול מרכז הקונגרסים הבינלאומי היחיד בישראל, שכולל 27 אולמות עם האודיטוריום הגדול בארץ (3,000 מקומות ישיבה).

הדבר הראשון שאני עושה בתחילת יום עבודה: "יושבת עם כוס הקפה, מחוץ לפטיו של הבית המשקיף על מטעים ושדות חקלאיים עד האופק, ונהנית מהשקט רגע לפני העומס והלחץ של העבודה".

מה עדיין חסר להתפתחות הכלכלית בעיר? "ירושלים בעיניי היא אחת הערים היפות והאטרקטיביות בעולם. אבל אני חושבת שיש לנו עוד הרבה עבודה לעשות בתחומי השירות, התחבורה הציבורית-רכבת, מוניות, אדיבות נהגים, טיפוח וטיפול בניקיון העיר, ושיתוף הפעולה בין כל הגורמים האחראים לצמיחה כלכלית".

טיפ למנהלות בתחילת דרכן: "אל תשכחו לקחת מדי פעם נשימה ארוכה, לעשות  פסק זמן מהלחץ והעומס ולתת לכן זמן לחלום. החשיבה 'מחוץ לקופסה' תמלא אתכן באנרגיות חדשות ובמוטיבציה גבוהה יותר לקדם, לפתח ולהביא את החברה שאתן מנהלות לגבהים והצלחות מדהימות".

 רות רלבג. צילום: פרטי

'הרפואית'

שם: רות רלבג

תפקיד: סמנכ"לית כספים של בית החולים שערי צדק

מקום מגורים: בית הכרם

תחומי אחריות: כספים, תקציב וכלכלה, פרויקטים, קשר עם קופות חולים, תפעול מערך מרפאות ומכונים ושיווק

התקציב השנתי של הגוף שבראשותו את עומדת? 1.8 מיליארד שקל

הדבר הראשון שאת עושה בתחילת יום העבודה? "מייצרת סדר עדיפויות. זה דבר חיוני שכן היום שלי תמיד עמוס מאוד".

מה עדיין חסר להתפתחות הכלכלית בעיר? "יותר תעשייה. בתחום שלנו מדובר ביותר תעשייה בצד מחקר רפואי. יצירת מקומות תעסוקה לצד האוניברסיטה המובילה בארץ יכולה לחולל מהפכה בהתפתחות הכלכלית של העיר".

אילו יתרונות של ירושלים לא מנוצלים עדיין בתחום העסקי והכלכלי? "כאשר בוחנים ערי בירה מובילות בעולם יש דגש גדול על הנכסים המרכזיים - תרבות, מלונאות, אקדמיה. סביב נכסים טבעיים אלה היה צריך לייצר יותר דומיננטיות. לטעמי אין מספיק חיזוק למערכי הרפואה בדגש על בתי החולים. כאשר בוחנים את העוצמה של המוסדות הרפואיים הגדולים באזור המרכז, ניתן לראות שאפשר לייצר פיתוח משמעותי".

טיפ למנהלות בתחילת דרכן: "לפעול כנשות מקצוע ולא על פי מגדר וכן לשמור על עצמאות מקצועית. יש היום פתיחות רבה לקבל נשים בתפקידי ניהול, ואין לי ספק שנשים יכולות להשתלב בכל תפקיד אם הן חפצות בכך".

 לירון אלקיים. צילום: פרטי

החדשה

שם: לירון אלקיים

תפקיד: מנכ"לית קניון הדר

מקום מגורים: גילה

כמה זמן בתפקיד: חמישה חודשים בלבד

תחומי אחריות: ניהול הקניון, ששטחו 71 אלף מ"ר, קשר עם בעלי הקניון, קשר עם שוכרים קיימים ופוטנציאליים, ניהול הכספים הן בראיית בעלים והן בראיית חברת הניהול, שיווק הקניון, תפעול, אחזקה ועוד.

התקציב השנתי של הגוף שבראשו את עומדת: 60 מיליון שקל.

הדבר הראשון שאת עושה בתחילת יום העבודה: "סיור בשטחי הקניון עם מנהלי המחלקות, תפעול, שיווק ועוד כדי לוודא שהכל פועל ומתפקד כשורה". 

מה עדיין חסר להתפתחות הכלכלית בעיר? "נגישות גבוהה יותר למרכזים מסחריים, עידוד לפתיחת מקומות בילוי לצעירי ירושלים".

אילו יתרונות של ירושלים לא מנוצלים עדיין בתחום העסקי והכלכלי? "בירת ישראל היא מותג גדול, עוצמתי ובן 3,000 שנה. לדעתי ניתן להביא לכאן עוד כנסים בינלאומיים, לפתח את מרכזי העסקים בשכונות השונות, וכן אפשר ורצוי לנצל את מיתוג ירושלים ולהביא הנה חברות  נוספות מתחומי הטכנולוגיה ולהגדיל את מספר המועסקים כאן".

טיפ למנהלות בתחילת דרכן: "הטיפ שלי הוא למנהלות ולמנהלים כאחד - למדו את המערכת לעומק בטרם תמהרו לבצע שינויים. חשוב ללמוד בסבלנות ולתת במה וכבוד לכל אנשי המערכת וללמוד מהם ומהניסיון שלהם בכל היבט".

גלית לוי. צילום: פרטי

התעשייתית

שם: גלית לוי

תפקיד: מנהלת מרחב ירושלים של התאחדות התעשיינים

מקום מגורים: הר אדר

כמה שנים בתפקיד: 15 שנה

תחומי אחריות: "ניהול ארגון כלכלי שאחראי על כל מגזר התעשייה וההייטק במרחב ירושלים. העיסוק הוא בסוגיות מקרו כלכליות ואף פרטניות".

היקף התקציב השנתי של הגוף שבראשו את עומדת: "כמה מיליוני שקלים. אולם האתגר אינו כספי. מדובר בארגון יציג שמייצג ונותן שירותים.

הדבר הראשון שאת עושה בתחילת יום העבודה: "פותחת מיילים ואחר כך מתעדפת משימות. זה מתחיל מייזום ופתרון של בעיות נקודתיות ועד קידום והאצה של תהליכים אסטרטגיים.

מה עדיין חסר להתפתחות הכלכלית בעיר? "ראשית תשתית גז טבעי ושנית קידום תעסוקת מגזרים אשר אינם כיום בשוק העבודה במלוא הפוטנציאל הקיים שלהם".

אילו יתרונות של ירושלים לא מנוצלים עדיין בתחום העסקי והכלכלי? "אוכלוסייה אשר עדיין לא מיצתה את השתלבותה בשוק העבודה, וכן ידע רב המצוי באקדמיה והאתגר להטמיע אותו באופן מעשי בתעשייה".

טיפ למנהלות בתחילת דרכן: "ראשית התמדה. כמו כן נדרשת אמונה בדרך. יש ליצור אג'נדה של 'אני מאמינה' ולהגדיר מטרות ראויות ובנות השגה. וכמובן גם לקיים עבודת צוות".