מתחם הרכב כיום. צילום: יואב דודקביץ'

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה אישרה תוכנית שבמסגרתה ייהרסו כמחצית מהמבנים המיועדים לשימור מול תחנת הרכבת יצחק נבון בכניסה לעיר, במה שידוע כ'מתחם הרכב'. על פי התוכנית שאושרה, ארבעה מהמבנים באתר יוסרו לחלוטין ובחמישה נוספים תישאר רק החזית הפונה לרחוב.

מדובר בתוכנית שמקדמת העירייה בשיתוף משרד התחבורה, ליצירת כיכר ענקית שלטענתם חיונית לתפקודו של מערך התחבורה ההולך ומתרחב במקום. המתחם כולל כבר עתה תחנות של אוטובוסים עירוניים, התחנה המרכזית, תחנה של הרכבת הקלה ותחנת הרכבת המהירה לתל אביב. בהמשך יתווסף לכל אלה חניון תת־קרקעי רחב הקף.

ההחלטה לא עברה ללא מתנגדים. מנהל המועצה לשימור אתרים במחוז ירושלים, איציק שוויקי, יצא נגד התוכנית והתחייב כי המועצה תגיש התנגדות מפורטת נגד היוזמה.

יו"ר האופוזיציה עופר ברקוביץ', לעומת זאת, אומנם תמך בסופו של דבר בתוכנית, אך סבור שהיה ראוי לשמר חלק גדול יותר מהמתחם. "ניסינו להעביר הצעה שכוללת מרכיב שימורי נרחב ועמוק יותר מהחזיתות, אבל לצערי זה לא התקבל", אמר. "שיקול הבטיחות גובר כאן על השימור – כיום האזור מסוכן למעבר, עם מדרכות צרות, והתוכנית המוצעת נועדה לאפשר תפקוד ראוי של מערך התחבורה".

חבר המועצה יוחנן ויצמן העלה בוועדה הצעת פשרה, שלפיה האישור להריסה שניתן בשבוע שעבר יהיה עקרוני בלבד ובעתיד תיבחן מחדש ההריסה של כל מבנה בנפרד לפי הצרכים האמיתיים בשטח. הצעתו נדחתה בסופו של דבר. "להערכתי מוקדם מדי להחליט אם באמת יש הכרח בהריסת המבנים. רוצים למנוע צפיפות יתר ועומסים של הולכי רגל, אבל מנגד חלק גדול מהתחבורה הפרטית תעבור במנהרה תת־קרקעית, כך שיש הערכות מנוגדות", אמר.

לפי התוכנית, לבניינים המעטים שיישארו במקום יתווספו שתי קומות בשטח כולל של 5,400 מ"ר. המבנים במתחם יהיו מיועדים לשימושים מעורבים למסחר, תיירות ומגורים משותפים.