הר חומה. צילום: שלומי כהן

החדשה והמבוקשת הר חומה

השכונה הכי חדשה בירושלים התאפיינה בעשור האחרון בגידול משמעותי מאוד. כיום קיימות בהר חומה יותר מחמשת אלפים יחידות דיור וגרים בה כ־30 אלף תושבים. ברוב הבניינים מותקנת מעלית ויש מחסנים וברוב הדירות יש מרפסות. השכונה שידעה קושי תחבורתי גדול עד לפני שנתיים זוכה לעדנה מסוימת בתחום, בעקבות הצבת הרמזורים החדשים וסלילת כביש מעלה דרגה. לאחרונה, בגלל העבודות בדרך חברון אזור דרום העיר סובל מבעיית פקקים לא פשוטה.

איך כל אלו השפיעו שוק הנדל"ן בשכונה? בתחילת העשור מחיר ממוצע של דירת 4 חדרים עמד על קצת יותר ממיליון שקל, ואילו כיום המחיר עומד על 1.77 מיליון שקל. המחיר הממוצע למ"ר עלה ב־70%, מ־11,700 שקל הוא נסק ל־20,000 שקל. הגידול המשמעותי בשכונה בא לידי ביטוי במספר העסקאות, שצמח כמעט פי שניים בעשור האחרון. מ־114 דירות שנמכרו ב־2009, קצב המכירות השנה נושק ל־00 דירות (180).

דבר המומחה (רועי יהלום, הבעלים של משרד התיווך פאזל נכסים): על אף עליית המחירים בעשור האחרון המחירים עוד ימשיכו לנסוק, שכן ה־Value for money בהר חומה הוא מהגבוהים בבירה. דירה חדשה עם חניה מקורה, מחסן ומרפסת כסטנדרט, כמו בשכונות ארנונה ומשואה, קאנטרי חדש בשכונה, מתווה הרכבת שעתיד לעבור סמוך לשכונה, פארק מהגדולים בירושלים ובית ספר תיכון חדש, ומצד שני חוסר בבנייה חדשה עתידית רק יגרמו למחירים בשוק הנדל"ן להאמיר גם בעשור הקרוב.

רועי יהלום

עלו על הרכבת | גילה

זו השכונה הגדולה בדרום ירושלים ובה למעלה מעשרת אלפים יחידות דיור בחמישה שלבים שונים. לאחרונה, אחרי תקופה ארוכה של העדר בנייה, התחדשה השכונה בפרוייקט "מורדות גילה" ובו מאות יחידות דיור בשלבי בניה שונים. בדומה להר חומה השכנה בגילה גם עלו המחירים ב 70 אחוז ממחיר של 11700 שקל עלו ל 20100 שקל, מחיר ממוצע לדירת ארבעה חדרים בתחילת העשור המחיר עמד על 931 אלף ש"ח ואילו כיום האמיר על 1.59 מיליון שקל. בבנייה החדשה רמת המחירים עומדת על כ- 1.8 מיליון שקל.

שכונת גילה. צילום: יואב דודקביץ'

כמות העסקאות השנתיות ירדה משמעותית בעשור האחרון מ 355 ל 219 - ירידה זו מוסברת בין היתר במעבר של משפרי דירות בגילה לרכישת דירות חדשות בשכונה ופחות מיד שנייה.

דבר המומחה (יחיאל שושן -  רימקס פרסונל): עיקר הרוכשים בעסקאות שהתרכזו בגילה א' היו מהציבור חרדי שמצא דירות במחיר זול בירושלים. יחד עם זאת שכונת גילה מושכת אליה את כולם, הן בגלל מחיר ריאלי ונגיש בירושלים, והן מפני שבונים כיום את פסי הרכבת הקלה בתוך השכונה, תהליך שעוד שנתיים וחצי מצפים לסיומו. אז מה מצפה לנו בעשור הקרוב? מעבר הרכבת הקלה בגילה תהפוך אוצה לשכונה מאוד משמעותית. פרויקט 'מורדות גילה' שנבנה בשנתיים האחרונות העלה גם הוא את ערך השכונה שכאמור, רוב תושביה רכשו שם את הדירות.

יחיאל שושן