מובילאיי בתחילת דרכה. אבן שואבת לפארק התעשיות | צילום: שלומי כהן

האם הפקקים הירושלמיים הידועים לשמצה יכולים לפגוע פגיעה קשה במה שרבים מכנים 'העתיד הירושלמי' - התעשיות עתירות הידע? על פי רשות החדשנות, שמעבירה מענקים ממשלתיים לחברות הייטק וביומד פורצות דרך – התשובה חיובית

יש פוטנציאלאז מה!

ברשות מדגישים את הפוטנציאל הרב, בעיקר של ההון האנושי בתעשייה בעיר, אבל מנגד רואים את הכשלים, ויודעים שאם הם לא ייפתרו התוצאה תהיה שהרבה יוזמות יישארו על הנייר או במוחם הקודח של הסטארטאפיסטים היצירתיים הפועלים בבירה. במקרה הלא פחות גרוע: היוזמות האלה פשוט יתפסו כנפיים וייצאו לפועל בתל אביב, חיפה או אפילו באר שבע.

"הר חוצבים נפלא למי שכבר שם, אבל למי שרוצה להגיע זה פחות טוב", אומר  ל'בונוס' מנהל הרשות לחדשנות, אהרון אהרון. "יש לירושלים פוטנציאל פיתוח אדיר עם האוניברסיטה העברית, מכללות לב ועזריאלי, המרכז הרפואי של הדסה וכל חברות ההשקעה. אבל יתרונות אלו לא יעזרו אם כל בוקר יהיה פקוק. לעיר הזאת יש שני כשלים שיכולים למנוע ממנה להתפתח בתחום זה ובכלל: בעיות של נגישות תחבורתית וחוסר במבנים לתעסוקה", הוא מסביר.

הרשות לחדשנות, שפעלה עד חודש מרץ באיירפורט סיטי ליד נתב"ג, עלתה לירושלים, מתוקף החוק, ותופסת כיום משרדים בשטח של 3,500 מ"ר במספר קומות בגט"י מלחה. אבל אפילו לרשות עצמה, שהיתה מחויבת לעבור לעיר מזה זמן, היה קשה למצוא מקום מתאים ל־130 עובדיה ולעוד מאות אנשי התעשייה מהארץ ומחו"ל שפוקדים אותה מדי שבוע

פקקים בדרך להר חוצבים. הסיפור שאינו נגמר | צילום: יואב דודקביץ'

אהרון: "בהחלט חיפשנו תקופה ממושכת משרדים בירושלים והתלבטנו בסוף בין הר חוצבים לגן הטכנולוגי מלחה. ההחלטה התקבלה בעיקר עקב הנגישות התחבורתית המשופרת במלחה. ישראל נחשבת למעצמת חדשנות ומשלחות מכל העולם מגיעות לכאן ועולות לרגל להכיר, ללמוד ולעשות עסקים. היעד שלי הוא שבתוך עשור תעשיית ההייטק והמפעלים מוטי החדשנות יכפילו את עצמם.

"הבעיה היא שזה לא יקרה בירושלים אלא אם ישפרו כאן את התשתיות. בכלל, בישראל הנוהג הוא שקודם בונים בניין ורק אחר כך מחפשים איפה לחנות. בארצות הברית ובכל העולם המערבי זה כמובן הפוך".

רק בלית ברירה

עולם ההייטק, הביומד והתעשייה מוטת החדשנות נשענים בראש ובראשונה על ההון האנושי. בירושלים ההון הזה נמצא בשפע, אך חלק נאלצים לעבוד מחוץ לעיר. לדברי אהרון: "אף אחד לא מעוניין לעבוד מחוץ לעיר מגוריו ולעמוד כל בוקר בפקקים בדרך למקום עבודתו. אנשים עושים את זה בלית ברירה רק כשאין תעסוקה איכותית בעיר שלהם".

על פי תמונת המצב העדכנית ברשות לחדשנות, ההערכה היא כי אזור תל אביב וגוש דן כבר הגיע למצב של רוויה ומיצוי פוטנציאל ההון האנושי. לעומתו, הערים ירושלים, באר שבע וחיפה מוגדרות במצב שיש בו עדיין פוטנציאל פיתוח רב. תוסיפו לכך את העובדה שהעיר זוכה על פי חוק גם לתוספת למענקים, שזכאים לה רק מפעלים בפריפריה. כך שירושלים היא באזור עדיפות לאומית ועל כל מענק שניתן באזור תל אביב, לדוגמה, מקבלים כאן עשרה אחוזים יותר. אבל אם פיתוח התשתיות כגון בניית אזור המשרדים החדש בכניסה לעיר לא יקודם החשש הוא שבאר שבע וחיפה יצליחו יותר מהבירה.

שמרנות בהייטק? יש דבר כזה

שוק התעסוקה בהייטק מאופיין כמקום עבודה לא הכי יציב עם שיעור 'עזיבות' גדול. אנשי מחקר, מפתחים, מתכנתים ויזמים עוברים בתדירות גבוהה יחסית ממקום עבודה אחד למשנהו ועל הדרך משפרים תנאי שכר וגם מחפשים אתגרים חדשים. הלויאליות למקום עבודה אחד ומה שקראו פעם 'נאמנות' הם משהו שכמעט לא קיים כיום והולך להיעלם משוק התעסוקה העתידי בענפים אלה. אך ב־150 חברות ההייטק הירושלמיות מתעדים פחות נדידת מוחות בהשוואה לאזורים אחרים בארץ

אהרון: "הממוצע הארצי נע כיום בין 20 ל־30 אחוז. זאת אומרת שלפחות 20 אחוז מהעובדים בחברת הייטק מסוימת עוברים במהלך שנת עבודה למקום תעסוקה אחר. בירושלים הנתון הזה קטן יותר באופן משמעותי, כך שרמת היציבות בעיר הרבה יותר טובה". 

אבל שמרנות בעולם של הייטק אינה תכונה חיובית. "תפקידנו כאן הוא דווקא לעודד את הסטארטאפיסטים, היזמים והמשקיעים לקחת סיכון. זאת המהות, כמובן רק בתנאי שאנחנו מאבחנים שיש לזה פוטנציאל כלכלי", מסביר אהרון.

תיירות עתירת ידע

כמו שמדברים על עשרת המקומות שכל תייר חייב לראות בעיר מסוימת שבה הוא מבלה, גם בעולם המשלחות הבינלאומיות התפתחו אתרי 'מאסט' שהם בגדר חובה ליזם ולפקידים גבוהים מחו"ל, שמגיעים ללמוד, לתחקר ולהעתיק. אהרון: "הרשות לפיתוח ירושלים עורכת את הסיורים ומנהלת אותם בתיאום איתנו כמובן. המקום הכי מבוקש בבירה שכל משלחת מחו"ל מבקשת להגיע אליו, הם משרדי מובילאיי בהר חוצבים. כולם רוצים להתנסות במכונית האוטונומית. זה מעורר הכי הרבה עניין כיום".