קניון עטרות. הדמיה: 3d vision; אדריכל: חן אדריכלים

תשע"ט החלה בגדול עם פתיחת WeWork, מעצמת חללי העבודה להשכרה, שנחתה במבנה של המשביר הישן ברחבה המוכרת כל כך ברחוב המלך ג'ורג'. היא המשיכה עם רשת המרכולים הגדולה מבאר שבע שנכנסה לעיר במקום 'קואופ ירושלים' שקרסה, ומשם לפתיחת הקניון היהודי־ערבי של רמי לוי בעטרות, שתי האורחות היפניות הענקיות - מיניסו ודייסו, ויש גם מותג אחד ותיק שעשה עלייה מחודשת אחרי שש שנים, בגרסה לא כשרה היישר למרכז העיר.

הקניון הישראלי פלסטיני

אחרי שנפרד ממועצת העירייה ומתמיכה בברקת, התפנה רמי לוי השנה ליעד הבא שלו: קניון פלסטיני־ישראלי ראשון, מטרים ספורים מגדר ההפרדה, עם תפוסה מלאה הכוללת עשרות זכיינים מהמגזר הערבי ומותגים ורשתות שמגיעים היישר מרמאללה. לוי השקיע במיזם כבר 200 מיליון שקל.

הוא בונה על כך שבצפון העיר חיים כיום 230 אלף נפש עם תעודות כחולות. הממוצע הארצי עומד כיום על 1 מ"ר מסחרי לנפש ובצפון העיר 17 נפש למ"ר, כך שבגזרת הסטטיסטיקה, לפחות 'על הנייר', זה נראה מבטיח. מצד אחד הפוטנציאל העסקי רב, אבל מנגד סימני השאלה גדולים וקיימת אי־ודאות לא מבוטלת. קשה למשל לנבא איך ישפיעו נושאים כגון ביטחון אישי ופיגועים על המכירות במקום, או שינוי הרגלי הצריכה וקשיי הנגישות בתחבורה הציבורית.

רמי לוי בקניון החדש. צילום: יואב דודקביץ'

ברשימת העסקים והרשתות שנכנסו עם לוי להרפתקה החדשה שלו ניתן לציין את סופר פארם, המשביר, פרטנר, גולף אנד קו וגם קפה נאמן, קרייזי ליין ומחסני חשמל. לוי עצמו פתח בתחתית הקניון בעטרות את העוגן המרכזי: סופר ענק של 'רמי לוי שיווק השיקמה' בשטח של 4,800 מ"ר. עוד בעוגנים גם חצי קומה (2,300 מ"ר) של רשת המשביר, ובהמשך תוקם קומת מסחר נוספת בשטח של 1,500 מ"ר המיועדת בעיקרה לבילוי ומסעדנות, עם ג'ימבורי ענק ואולי אף אולם באולינג.

בקניון תורגש אווירת החגים הנוצריים והמוסלמים, אבל כמו בכל מרכז מסחרי של רמי לוי החנויות יהיו סגורות בשבתות ובחגי ישראל וגם ייפתח במקום בית כנסת.

העולה היפנית

ענקית הקמעונאות היפנית דייסו, שמפעילה 5,000 סניפים ברחבי העולם, עשתה השנה עלייה לירושלים. היא פתחה חנות קונספט מורחבת בקניון מלחה. העסק היפני תפס שטח של שתי חנויות שנסגרו בקומה האמצעית ליד שער נרקיס. הוא מציע כלי כתיבה, צעצועים, מוצרי לייף סטייל וטיפוח, אביזרים לימי הולדת, כלי בית ועוד מאות מוצרים יפניים שונים ומשונים.

הקונספט של דייסו כולל מכירת אלפי מוצרים משלל סוגים במחיר של עד עשרה שקלים ליחידה. לדברי נציגי הרשת, כל המוצרים מפותחים ומיוצרים ביפן ומשווקים בלעדית ברשת הזאת בלבד. כאמור, לדייסו אלפי סניפים ברחבי העולם, במקומות כמו ארצות הברית, מזרח אסיה, אמריקה הלטינית והמפרץ הפרסי. עם זאת, לאירופה היא לא חדרה עדיין.

בארץ החלה הרשת מהמזרח הרחוק לפעול רק בקיץ שעבר, כשפתחה סניף ראשון באשדוד. הסניפים בישראל נחשבים גדולים יחסית וכרגע נקודת המכירה הגדולה בארץ נמצאת בקניון רננים ברעננה.

ה'ענן' של המשרדים

מהפכת חללי העבודה להשכרה של חברת הענק הבינלאומית WeWork הגיעה השנה לירושלים. החברה שיפצה את המבנה השרוף של המשביר הישן המיתולוגי במרכז העיר ופתחה שתי קומות של משרדים להשכרה לזמן קצר בשאח כולל של כאלפיים מ"ר.

זינגר ב־WeWork. "התפשרנו על הגודל לטובת המיקום". צילום: אלכס קולומויסקי

אופציות השכירות במקום כוללות מדרג של חללי עבודה, כשהזול והנגיש ביותר הוא 'השולחן החם': שולחן עבודה על בסיס מקום פנוי בחלל עבודה משותף, שלצידו יש תאי טלפון קטנים כמו פעם לניהול שיחות טלפון פרטיות. בקומה שמעל אפשר לשכור עמדת עבודה קבועה. וברמה גבוהה יותר מוצע מיקרו־משרד לאדם אחד עם ספה או ריהוט משרדי מינימלי. ולבסוף יש גם אופציה למשרד שלם עם מספר עמדות עבודה שמשתנה בהתאם לצורך. כולם יכולים להזמין חדרי ישיבות ואף לקבל שירותים בכל סניפי הרשת הפזורים בכל רחבי העולם.

מנכ"ל WeWork ישראל בנג'י זינגר אמר עם פתיחת הסניף הירושלמי שהרשת כבר פועלת למצוא בנייני משרדים חדשים בבירה. בריאיון ל'בונוס' הוא הסביר שהוא מאמין שהיקף חללי העבודה שהם יפעילו בעיר ישתוו בשנים הקרובות לעשרות אלפי המ"ר שהם מפעילים כבר בתל אביב. בין השאר עומדת לדבריו על הפרק האופציה להשתלב ברובע העסקים החדש בכניסה לעיר, למצוא עוד בניין משרדים קיים במרכז העיר כדי לפתוח בו חלל עבודה נוסף, ואיך גם כוונה להפקיר את מרכז העסקים של מזרח העיר.

הרשת העולה מהדרום

שנת 2018 עמדה בסימן קריסתה של רשת המרכולים הירושלמים הגדולה קואופ. במשך חודשים ארוכים הופעלו 42 הסניפים שלה בכל רחבי הארץ על ידי המפרקים שמינה בית המשפט, ובינתיים התנהל מרוץ בין רשתות גדולות על רכישת הסניפים הפעילים.

קואופ ומחסני השוק. צילום: יואב דודקביץ' וחיים הורנשטיין

המתחרים העיקריים על רכישת קואופ היו איל המרכולים רמי לוי, רשת 'זול ובגדול' הפועלת אף היא בעיר ו'מחסני השוק הבאר שבעית. אולם ברגע האחרון החליט לוי למשוך במפתיע את הצעתו, שהיתה הגבוהה ביותר, בשל מחלוקת על נושא המשך העסקת העובדים וחתימת הסכם קיבוצי מולם.

מחסני השוק, שהגישו את ההצעה השלישית בגובהה בלבד, הצליחו לעקוף גם את 'זול ובגדול' אחרי שהצליחו להגיע להסכמות עם העובדים על תנאי העסקתם. ההצעה הסופית של 'מחסני השוק' עמדה לאחר שיפור על 148 מיליון שקל, לעומת 168 מיליון שקל שהציע לוי.

רשת מחסני השוק החלה את דרכה בבאר שבע ופעלה עד כה בעיקר בדרום הארץ. היא נוסדה ב־1996 ומחזיקה כיום כעשרים סניפים בפריסה ארצית, לא כולל סניפי קואופ שרכשה. נוסף על חנויות בבאר שבע, הרשת מחזיקה סניפים גם באשדוד, אופקים, קרית מלאכי, קרית גת ואילת. בשנים האחרונות נפתחו סניפים גם בטבריה, צפת, שלומי, מודיעין ורמת גן. נכון להיום רוב סניפי קואופ שמרו על המותג המקורי ורק החנויות בנווה יעקב ובצומת אורה אומצו רשמית כחלק מהרשת הדרומית. בעליה הם האחים שאול ושלום נאמן מבאר שבע ומשפחת כהן מנתיבות.

ענק הקציצות

שש שנים אחרי סגירתו של הסניף הלא כשר הראשון בעיר של רשת ההמבורגרים האמריקאית מקדונלד'ס, נפתחה המסעדה מחדש באותו מקום בדיוק, במתחם קולנוע אוריון לשעבר ברחוב שמאי. בגרסה החדש, שפתוחה גם בשבתות, הצטמצם שטח הסניף ומפעיליו נאלצו לוותר על הקומה השנייה - שהושכרה בינתיים למלון 'סינמה הוסטל' שנפתח במקום בשנה שעברה.

מקדונלד'ס אוריון המחודש | צילום: ענר גרין

המקום הוצע להשכרה במשך קרוב לשש שנים, מאז סגירתו, אך הבעלים לא מצאו שוכר והחלל האטרקטיבי הגדול בלב מרכז העיר הירושלמי נותר ריק במשך כל התקופה. כך יכלה רשת מקדונלד'ס לשפץ את המקום ולחזור בדיוק לנקודת ההתחלה שלה בעיר. במקביל ממשיך לפעול הסניף הכשר של הרשת במדרחוב, מרחק שתי דקות הליכה מהסניף המחודש.

לרשת ההמבורגרים יש כ־185 סניפים בפריסה ארצית, מהם כחמישים סניפים כשרים הסגורים בסופי שבוע ובחגים, והשאר ללא תעודת כשרות.

מוצרים מהמזרח הרחוק

עם תחילת השנה פתחה רשת העיצוב והסטוקים היפנית־סינית מיניסו (Miniso) את סניפה הראשון בירושלים והשישי בסך הכול בישראל. הסניף, ששטחו 400 מ"ר, הוא החנות הגדולה ביותר של הרשת בישראל ובהקמתו בקניון מלחה הושקעו כשני מיליון שקל.

רשת הדיסקאונט לאביזרי עיצוב, שמחזיקה  בחנויותיה מלאי של 5,000 מוצרים במחירים מוזלים, שנוסדה לפני חמש שנים  בלבד וגדלה מאז בקצב שיא עד לכ־3,500 סניפים בכל רחבי העולם. המחירים בחנויותיה נעים בין 5 שקלים ל־150 שקל למוצר והמבחר כולל גם זכויות יצור בלעדיות למוצרים ממותגים כמו בוב  ספוג, דיסני, הלו קיטי והפנתר הוורד.

חנוכת מיניסו בקניון מלחה | צילום: Goldpro76

מוצרי הרשת כוללים מוצרי טיפוח ויופי, אביזרי דיגיטל, ספורט וטיולים, תיקים ואופנה, מוצרי נוי, כלי בית, מוצרים עונתיים, טקסטיל, צעצועים כלי כתיבה ומתנות. לחנוכת החנות הירושלמית הגיע במיוחד לארץ המייסד והמעצב הראשי של הרשת ג'וניה מיאקי. בעלי הזיכיון בישראל הם ניר יעקובוביץ', שרון ניסנוב וגונן כהן.

נפרדנו כך: הסמלים הירושלמיים שנסגרו השנה

לא מעט עסקים ותיקים עם מסורת ירושלמית רבת שנים נעלמו מהנוף המסחרי של הבירה. כך קרה למשל לבתי המרקחת אלבא ואופלטקה, שסגרו את שעריהם אחרי 90 או 100 שנות פעילות לטובת עסקים פעילים מענף המזון (קפה רולדין וגלידריית אלדו).

טעמי לפני הסגירה | צילום: יואב דודקביץ'

אך גולת הכותרת מבחינת המותגים המקומיים שנעלמו מהנוף הייתה סגירתה המסעדה הירושלמית המיתולוגית 'טעמי' אחרי 65 שנות פעילות. המסעדה, שזכתה להצלחה כלכלית עד יומה האחרון, נסגרה לבסוף בעקבות פטירתו של בעלי המקום ג'קי מאג'ר, שהיה הדור השני של מייסדי העסק.

ממש לאחרונה, לאחר 12 שנה, נפרדנו גם ממסעדת לבן בסינמטק, כולל שנה אחרונה במתכונת שונה ובשם חדש: 'קפה אסיה'. השאלה שמטרידה כעת את הנהלת הסינמטק וקרן ירושלים היא האם יצליחו למצוא מסעדן אחר שיפעיל את המקום גם בשבתות, בהתאם לשעות הפעילות של אולמות הקולנוע.

ולבסוף גם הכספומטים של בנק הפועלים בכיכר ציון נעלמו כלא היו לאחר שהסניף הגדול של הבנק, שהתפרס על שתי קומות נסגר. השטח יעבור לידי מלון הרברט סמואל של האחים נקש.