'הקו הכחול'. צפו לשינויים. הדמיה: צוות אב לתחבורה

לתכנון ואישור הקווים העתידיים של רשת הרכבת הקלה יש לא מעט מתנגדים ואינספור הסתייגויות, אבל בהתנגדות שכזאת טרם נתקלו מתכנני הקווים הבאים של רשת הסעת ההמונים - כזו שיש לה היבט דיפלומטי בינלאומי.

דיפלומטים בלי פסים

עד היום התוואי שמשך הכי הרבה התנגדויות היה קטע מסילת הרכבת שמתוכנן בעמק רפאים. כעת לאנשי התכנון יש אתגר חדש: מעבר הרכבת הקלה על ציר דרך חברון בסמוך למתחם אלנבי, שבו אמורה לקום שגרירות הקבע של האמריקאים. הגוף האמון על הקמת  השגרירות מבקש למצוא מיקום חדש לתחנת הרכבת הקלה, שאמורה להיות ממוקמת ממש בסמוך למתחם הדיפלומטי. נראה כי הסיבה לכך היא בעיקר שיקולי אבטחה. האמריקאים מבינים כי ככל שתהיה תנועה גדולה יותר ליד המתחם הדיפלומטי בדרך חברון, כך הוא יהיה מורכב יותר לאבטחה.

האמת היא שהאמריקאים היו מעדיפים בכלל להסיט את התוואי בקטע שעל הפרק. עם זאת אפילו הם מבינים שמדובר בשלב מאוחר מדי ודרישה שכזאת תגרור עיכובים רבים בפרויקט הסעת ההמונים הגדול בעיר. גם מקורבים לפרויקט זה מסכימים כי דרישה זו תעמיד את צוות תוכנית אב לתחבורה בפני מציאות קשה מאוד. לכן נציגים מטעם השגרירות פנו בבקשה 'צנועה' יותר אבל לא פחות בעייתית. הדרישה היא להעתיק את התחנה שמיועדת להיות ממוקמת בסמוך לשגרירות ולמעשה לשנות את כל הפריסה של התחנות לאורך ציר דרך חברון.

מדובר בחלק ממה שנקרא 'הקו הכחול', שאורכו הכולל יהיה 20 קילומטר והוא יגיע עד גילה. קו זה אושר כבר לפני כמה שנים, ובהתאם לו תוכננה גם הסביבה.

תחנת רכבת קלה, בניגוד לתחנת אוטובוס, היא דבר מורכב וגדול בהיקפו. אורכה של כל תחנה הוא 180 מטר והיא כוללת גם עמדות כרטוס, מתקני כריזה וספסלי ישיבה בשני צידי הדרך. לתחנות הרכבת יש בדרך כלל גם קווי אוטובוס מזינים שמגיעים אליהן. לפיכך בחירת המיקום של התחנות נעשית על פי מספר רב של קריטריונים תכנוניים. כמו כן יש גם דרישות מחייבות לא מעטות שפוסלות לעיתים מיקום זה או אחר, כגון מרחק בין תחנה לתחנה, קשיים משפטיים ועוד.

אם המדינה תחליט בכל זאת להיעתר לבקשה, יצטרכו בצוות תוכנית אב לתחבורה, שמתכננים את הקווים, לפתוח מחדש את כל תוואי הרכבת על דרך חברון ולשנות את מיקומן של עוד שתי תחנות לפחות, זו שהיתה אמורה להיות ממוקמת לפני התחנה שתבוטל וזו שאחריה.

לנוכח המציאות המדינית וחשיבות ההקמה  של השגרירות בירושלים יהיה קשה לדחות על הסף את דרישת האמריקאים, ובכל מקרה תידרש עבודת שטח יסודית כדי לבחון אלטרנטיבות ריאליות שיתאימו למציאות החדשה.

מהעירייה וצוות אב לתחבורה נמסר: "בין השגרירות האמריקאית לעירייה מתקיים דיאלוג פורה והדדי בסוגיות שונות. בכלל זה בנושא תחבורה. אין ספק שהדברים יתבררו בחברות".