ירושלים עומדת לצמצם משמעותית את פער המחירים בנדל"ן בינה לבין תל אביב. כך מעריך ארז כהן, שמאי מקרקעין ויו"ר לשעבר של לשכת שמאי המקרקעין. המשמעות: מחירי הדירות בירושלים יעלו.

בואו להצטרף לעמוד של "ידיעות ירושלים" בפייסבוק

על פי הנתונים שבידי לשכת המקרקעין, בתחילת העשור הקודם, סביב שנת 2003, פיגרו מחירי הנדל"ן בירושלים בכ־25-20 אחוז לעומת תל אביב ופער זה הלך והתרחב עד 2010 והגיע לידי 40-35 אחוז.



כהן: "בעוד רמות המחירים בתל אביב רצו כלפי מעלה, המחירים בבירה הזדחלו באיטיות והגיעו בשלב מסוים לממוצע שאיננו עולה על עיר לוויין דוגמת חולון. היו לכך לא מעט סיבות מובהקות: ראשית, ההתמרכזות של תל אביב והפיכתה בפועל לבירה הכלכלית והתרבותית של ישראל, בעוד ירושלים נהנית מהתואר המפוקפק של 'בירה אדמיניסטרטיבית' שממנה גולשים מטה, שהרי רוב הפקידות הבכירה יורדת לתל אביב מדי סוף שבוע; שנית, הדימוי של ירושלים כ'עיר מורכבת' עם פסיפס של חילונים, דתיים, חרדים וערבים, לעומת תל אביב ה'חילונית' וה'אירופית' הנושקת אל הים התיכון; שלישית, מחסור כרוני גדל והולך במקומות עבודה, בעיקר בסקטור הפרטי; רביעית, בעיית תשתיות קשה; חמישית, מחסור בהתחלות בנייה ושכונות חדשות".

אלא שלפני כשלוש שנים השתנתה המגמה. ירושלים, למגינת לבם של הזוגות הצעירים ומחוסרי הדיור, החלה בתיקון מחירים זוחל אבל עקבי כלפי מעלה. הפער בינה לבין תל אביב הצטמצם מאוד בשלוש השנים האחרונות עד כדי מחצית, לכ־25-20 אחוז.

כהן מעריך כי במהלך השנתיים הקרובות ימשיך הפער להצטמצם באופן עקבי ויגיע סביב 2016, בהנחה שכל הפרמטרים הקיימים כיום ימשיכו גם להבא, לפער כמעט זניח של כ־10-5 אחוזים.

שמאי המקרקעין: "יש לכך לא מעט סיבות טובות: ראשית, רמות המחירים האטרקטיביות של הבירה ביחס לתל אביב הפכו מחיסרון ליתרון, עובדה שבאה לידי ביטוי בכך שבשנה וחצי האחרונות הפכה ההגירה השלילית מירושלים לחיובית, לראשונה מאז ראשית שנות ה־90 של המאה שעברה; שנית, שכונות חדשות והתחלות בנייה, שרעננו את שוק הדיור הירושלמי והביאו אליו לא רק משפרי דיור מהעיר אלא גם מכל רחבי הארץ. דוגמה מובהקת לכך היא ארנונה החדשה (ושימו לב - אף בשורה למחפשי דיור בר־השגה אלא בעיקר פרויקטים שבהם דיור במחירים גבוהים; ג"ב); שלישית, שיפור משמעותי בתשתיות מהבירה ואליה, שכבר בא לידי ביטוי ברכבת הקלה ובכביש עוקף צפוני, ובמהלך השנים הקרובות יתווספו כביש 1 המשודרג כולל הכניסה החדשה לעיר וכן הרכבת המהירה, שתשפר מאוד את הממשק בין מטרפולין תל אביב לבין עמיתו הירושלמי".

על פי כהן, לא מעט אנשים שעובדים בשפלה לוקחים בחשבון את קיצור זמן הנסיעה בהחלטה להתגורר בירושלים או באחד מיישובי הלוויין דוגמת מבשרת ציון או צור הדסה.

סיבות נוספות, על פי השמאי, לעליית המחירים הצפויה: "לא מעט עסקים שהגיעו לירושלים במיקומים דוגמת הר חוצבים, פארק גט"י במלחה או גבעת שאול. כמו כן חזרתם לשוק של 'נוטשי ירושלים' משני העשורים הקודמים, כולל משקיעים ישראלים, ואף הגעתם של לא מעט משקיעי חו"ל, ולא רק לממילא, מרכז העיר וקרית הלאום, יגבירו גם הם את הביקושים".

כהן מעריך כי חל שיפור גם במיתוגה של ירושלים ובמעמדה, בעיקר כתוצאה של השקעות ממשלתיות נכבדות, בין השאר בתחום התשתית.