איקאה. צילום: צביקה טישלר

באימפריית הריהוט השבדית רצו מאוד לפתוח בבירה סניף מושקע ורחב ממדים. גם הכלה, כלומר העירייה, השתוקקה להתהדר בלוגו הצהוב־כחול המוכר ומהפעילות המסחרית שיביא איתו. אז איך זה שבסוף, אחרי שנתיים של גישושים, דווקא בית שמש לקחה את כל הקופה ובירושלים היוזמה תקועה ולא ברור אם תצא אי פעם אל הפועל?

משיחות שקיימנו השבוע עם גורמים בכירים שהיו מעורבים בנושא עלה שאיקאה התייאשו מהבירוקרטיה בבירת ישראל, אחרי שלא הצליחו למצוא מקום לחנות הענק הירושלמית. במקום זה הם מחפשים כעת שטח זמין מחוץ לעיר, באזור בית שמש ואשתאול. באיקאה לא מכחישים שזה המצב, אך באופן רשמי מעדיפים לשמור על דממה ולא לצאת בהצהרות.

בשנתיים האחרונות השקיעו העירייה והרשות לפיתוח ירושלים (הרל"י) מאמצים רבים וליוו את נציגי חברת הרהיטים הבינלאומית בסיוריהם ברחבי העיר בניסיון לאתר עבורם שטח ראוי לחנות הענק.

החתן המיועד הציג מלכתחילה דרישות קשות ופסל על הסף את רוב ההצעות. איקאה סירבו למשל להקים את החנות בשטח השוק הסיטונאי בגבעת שאול, שאמור להתפנות לעטרות, ודחו גם את 60 הדונם של חניון אגד בדרך ברעם, צמוד לאזור התעשייה תלפיות ומתחת לגבעת המטוס. לבסוף נפל הפור על מתחם הגן הטכנולוגי במלחה (גט"י). בהנהלת הגן התלהבו, העירייה והרל"י הסכימו לקדם ובאיקאה החלו כבר לתפור חליפות. מדובר במיקום מרכזי מאוד, ליד ציר התחבורה הראשי של כביש בגין והדרך הבין־עירונית המתוכננת לכיוון בית שמש וצור הדסה (כביש 39).

שטח הסניף המתוכנן היה אמור לעמוד על כ־27 אלף מ"ר ולנצל את הבור החפור שקיים כבר בין מגדלי המשרדים של גט"י, שיוכל לחסוך לאיקאה שנתיים של חפירות. אבל אז התגלתה בעיה, שכן כדי לאשר תוספת כזאת של שטחי מסחר באזור שמיועד למשרדים נדרש גם האישור של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י).

מאחר שמדובר באישור בקנה מידה חריג ובהיקף של אלפי מ"ר, הנושא נתקע למשך תקופה ארוכה. רק כעבור כשמונה חודשים ניפקה רמ"י את האישור, אך זה היה כבר מאוחר מדי. בינתיים השבדים החלו לחפש גם מקומות חלופיים לחנות מחוץ לעיר ושלחו את נציגיהם לאזור בית שמש. כך קרה שעד שגט"י הודיעו לאיקאה שההיתר התקבל, אנשי ענקית הריהוט בחרו לא לממש את האופציה וירדו מהאפשרות. גט"י, הרל"י ואגף מהנדס העיר לא קיבלו עד כה שום הסבר בכתב או בעל פה על הצעד, כך שנכון לעכשיו לא ברור מתי ולמה החליטו בחברה לוותר על שלוחה בבירה.

כך או כך, אם לא יחול שינוי דרמטי, ירושלים יוצאת נפסדת כמה פעמים: הבאת עוגן מסחרי בקנה מידה ארצי כמו איקאה היתה צפויה לספק פרנסה למאות עובדים, חלקם בעלי צרכים מיוחדים בהתאם למדיניות החברה. גם קופת העירייה היתה נהנית מרווח לא מבוטל בדמות ארנונה מסחרית על קרוב ל־30 אלף מ"ר ופעילות כלכלית נלווית ענפה. ולאלה נלווית כמובן חוויית הקנייה לירושלמים, שלא יצטרכו לנסוע יותר לראשון לציון.

רמ"י: "רשות מקרקעי ישראל החליטה לאשר לגט"י הגשת תוכנית לתוספת זכויות בנייה למסחר בגן הטכנולוגי במלחה".

העירייה: "עיריית ירושלים מסייעת ותמשיך לסייע לכל גוף גדול שירצה בהווה או בעתיד לעבור לירושלים או להרחיב את פעילותו בה".

באיקאה בחרו שלא להגיב לידיעה.