כשמחליטים להוציא את המוצרים מן החי מהתזונה שלנו, אחת הדילמות הקשות ביותר היא - מה למרוח בכריך?

איכשהו הרגילו אותנו שבין שתי פרוסות לחם ניתן לאכלס רק מגוון גבינות/ביצים/דגים ונקניקים וברגע שהפסקנו לצרוך אותם נותרנו אובדי עצות לגבי סוגיה זו. אז נכון שכיום כבר ניתן למצוא תחליפים כמעט להכל - יש לנו "גבינות" שעשויות מסויה ואגוזים, יש לנו "נקניקים" שעשויים מסייטן (שזה בעצם חלבון חיטה מרוכז) וטופו. מנקודת המבט שלי, תחליפים שכאלו זה נחמד מדי פעם לגיוון אבל הם לא חייבים להיות העיקר.

צילום: ניסים בן כהן

המלכודת הראשונה (והטריוויאלית ) שנופלים לתוכה כשחושבים על הכריך הטבעוני זה ממרח חומוס, או טחינה או טופו ובדרך כלל כאן מסתיים המגוון הנפוץ. מי שמנסה להיות קצת יותר יצירתי לפעמים מוסיף גם עדשים או פטריות אבל בפועל, כשזה נוגע להרכבת כריך מן הצומח - בעצם השמיים הם הגבול.

אז איך מכינים כריך מושלם?
אני בוחרת שלא להרחיב את ההסבר לגבי בחירת הלחם מכיוון שכאן אין כל כך שוני בין לכריך טבעוני לרגיל. כמובן שיש לשים לב שהלחם שנבחר לא יכיל רכיבים מן החי, בעיקר ביצים, אך מרבית הלחמים לא יכילו ביצה ממילא. כמובן שאעדיף לבחור לחמי מחמצת מקמח כוסמין או שילוב של קמחים מלאים ודגנים אך גם לחם לבן פשוט מהסופר יהיה נפלא כל עוד הוא טרי.

קודם כל חייב להיות ממרח:
- אז כבר דיברנו על ממרח החומוס המסורתי או הטחינה ולאותה משפחת ממרחים אפשר בעצם להוסיף ממרחים דומים שעשויים מקטניות שונות. כמו למשל ממרח מעדשים כתומות/שחורות/חומות+ טחינה, אפשר להכין ממרחים טעימים משעועיות שונות - עם או בלי טחינה. מי שפחות אוהב את הכבדות של הטחינה, יכול להחליף אותה בממרח שקדייה ואז לקבל מטבל עדין ומתקתק יותר, השקדייה תשתלב מצוין עם השעועיות הלבנות.

יש גם ממרחים שעשויים מירקות או עלים ומשתלבים מצוין בכריכים. הקלאסיים ומוכרים יותר הם פסטו, טפנאד זיתים שחורים או ירוקים, ממרח עגבניות מיובשות, ממרח פלפל קלוי וכו'.

מומלץ לשלב בכריכים גם ממרחים מיוחדים שיכניסו קצת עניין בפה - בגזרת המתוקים: ריבת בצל, ריבת עגבניות מיובשות, ריבת גזר ועוד. ובגזרת החריפים יש את האריסה, סחוג, ממרח חלפיניו.
- כבר ציינתי את האופציה של הכנת ממרח מאגוזים וגרעינים. ממרח קשיו למשל - שיכול לקבל טעמים בסגנון גבינה. ממרח מאגוזי מקדמיה,שקדים ואפילו ממרח מאגוזי מלך שניתן לתת לו טעם קצת מעושן בסגנון "פטה כבד".

ממרחים נוספים שכולנו מכירים זה הטחינה הגולמית, שקדיה (ממרח שקדים) ואפילו חמאת בוטנים (עדיף לרכוש אחת לא ממותקת).

תופתעו לגלות שיש אפילו מיונז ללא ביצים (שעשוי מסויה בדר"כ) וחמאה ללא חלב (שעשויה בדר"כ משמן קוקוס ושמן זית).

לכל כריך מומלץ לבחור עד 2 ממרחים שישתלבו יחד היטב אותם יש למרוח ביסודיות על 2 פרוסות הלחם או הלחמניה שבחרנו.

צילום: ניסים בן כהן

ומה המילוי?

אז אם בא לכם ללכת על תחליפים - אפשר להניח בתוך הכריך פרוסת טופו צרוב מעט או "נתח" סייטן שמטוגן כמו שניצל בציפוי פירורי לחם או צרוב על מחבת פסים לאחר תיבול. בשני המקרים מומלץ להשרות את הפרוסות במרינדה טובה בכדי שיספגו את הטעמים.

אופציה נוספת למלית יכולה להיות ירקות קלויים/צרובים על מחבת פסים. טריק קטן ומהיר להכנת ירקות לכריך זה לפרוס פרוסות בעובי בינוני (בטטה, חציל, קישוא, פטריות וכו'), לחמם היטב טוסטר פסים ולהניח בתוכו את פרוסות הירקות. לסגור את הטוסטר ולקלות כך במשך 5-6 דקות, עד שמתרכך. כשהירקות מוכנים ניתן לפזר עליהם מעט מלח/פלפל ושמן זית.

גם קטניות מבושלות ישתלבו בכריך. למשל שעועית מבושלת ברוטב(אפילו מקופסת שימורים) או גרגרי חומוס מתובלים עם שום, שמן זית וכמון יהיו תוספת חלבון בריאה ומשביעה.

אם התמזל מזלכם ומצאתם במקרר שאריות של קציצות/ לביבות ירק זו תהיה הזדמנות נפלאה לנצל אותן. אפשר להכין גם חביתות משילוב של קמחי קטניות- כגון "חביתת חומוס" או "חביתת עדשים".

צילום: ניסים בן כהן

הדבר הבא זה ירקות.
יש ירקות טריים -
מבחינתי אין דבר כזה כריך ללא פרוסות עגבניה או מלפפון. כמובן שגם בצל (סגול/לבן או ירוק) ואפילו פרוסות דקות או רצועות של ירקות שורש כמו צנוניות, קולורבי, שומר או גזר יתנו קראנצ'יות נהדרת לכל ביס.

מלך הירקות לכריכים הוא האבוקדו (שהוא בעצם פרי...אבל נוותר לו). האבוקדו יכול להשתלב בכריך בפרוסות, קוביות או אפילו ממרח.

ויש ירקות כבושים - מלפפונים חמוצים, כרוב כבוש, פלפל בתחמיץ ואפילו לימון כבוש.

ועלים?
כל סוגי החסות, הנבטים, עלי רוקט, אורוגולה וכו'. ישנם כריכים שיתאים לשלב בתוכם גם עשבי תיבול קצוצים - פטרוזיליה/כוסברה/ תרד טרי/ קייל ואפילו שמיר קצוץ דק.

פירות!
טוב, הם כמובן לא יתאימו לכל כריך, אבל ישנם כריכים שתוספת קטנה של פירות יביאו אותם למקום אחר. אפשר להשתמש בפרוסות דקות של פירות כמו תפוח, אגס ואפילו מנגו, תאנה טרייה או תות. אפשר להשתמש בפירות מיובשים כמו צימוקים, חמוציות או פרוסות של תאנה יבשה. אפשר אפילו לגרד מעט קליפת לימון או קליפת תפוז/קלמנטינה על גבי הכריך.

אגוזים.
טוב... מי שממש אוהב אגוזים (אני למשל) יכול לשבץ בתוך הכריך מעט אגוזים (טריים או קלויים), אגוזי מלך, צנוברים, פרוסות שקדים ואפילו מעט פיסטוקים קלופים.

אז עכשיו כשפירטנו כל מה שניתן להכניס לתוך הכריך המנצח שלנו אפשר להתחיל לשחק עם שילובים.

כשאני בוחרת מה לשלב יחד בתוך הכריך, לרוב אשתדל לשלב בין 2 טעמים. למשל להכניס משהו מתוק או חריף לתוך הכריך המלוח או לשלב בין מרקמים כמו הוספה של עלים/ירקות קראנצ'יים לצד ממרח או מילוי רך וקטיפתי. מה שמנחה אותי זה החיפוש אחר קצת עניין בפה וזה מה שיוצר כריכים מפתיעים ומושלמים.

צילום: ניסים בן כהן

והנה כמה אופציות:
- מיונז, פסטו, בטטה קלויה, פרוסות דקות של צנונית ,בצל סגול, פיסטוק קלוי עלי רוקט וחסה.

- טחינה, מעט אריסה או סחוג, חצילים ובצלים קלויים, בצל סגול, צנובר קלוי והרבה פטרוזיליה/כוסברה קצוצים דק.

- ממרח קשיו, מעט ממרח לימון כבוש, פרוסות אבוקדו, פרוסות מלפפון ועגבניה, נבטים ועלי תרד טרי.

- מיונז, שעועית לבנה אפויה ברוטב עגבניות (ביתי או מקופסת שימורים מומלץ לחמם מעט), מלפפון חמוץ, פרוסות עגבניה טריה, מעט ריבת בצל, רוקט וחסה.

- חמאת בוטנים (אם היא לא ממותקת אז למהול במעט מים ושמן זית), ריבת עגבניות שרי/בצל, פרוסות טופו (להשרות מראש ברוטב סויה ולצרוב מעט במחבת), פרוסות בטטה קלויה, רצועות בצל סגול, רצועות פלפל אדום טרי, נבטים וחסה. 

יוספה בן כהן היא קונדיטורית, יועצת לקולינריה טבעונית, בעלת "מיץ מרק", כותבת את הבלוג yo vegan ואפשר ליצור איתה קשר בפייסבוק