כשלבעל עסק יש רצון או צורך לבנות אתר, הוא יכול לעשות זאת מבחינה פרקטית בשתי דרכים שונות בתכלית – על ידי שימוש במערכת קוד פתוח או על ידי שימוש במערכת קוד סגור. מערכת קוד פתוח, כמו וורדפרס וג'ומלה, מאפשרת גישה לקוד הליבה שלה, כך שכל מי שחפץ לעבוד איתו – יוכל לעשות זאת באופן מלא, ולבנות אתרים כראות עיניו. האפשרות האחרת היא לפנות לחברות כגון וויקס וקונימבו, ולהשתמש במערכת הקוד הסגור שהן בנו על מנת לבנות אתר פונקציונאלי, ולזכות מהן לשירות, אחריות ותמיכה מתמדת.

אילוסטרציה. צילום: pixabay

קוד סגור

אתרים בקוד סגור נבנים על ידי חברה שמפתחת אותו ומתחזקת אותו ללא הפסקה. היא מחזיקה באופן בלעדי בגישה לפלטפורמה ולקוד שלה ומעניקה שירות ותמיכה למי שבוחר לשכור את שירותיה. בעל האתר משתמש בו לכל צרכיו ואינו צריך לשכור שירותים של מפתחי ומעצבים אתרים שיבנו לו אתר ויתחזקו אותו באופן שוטף.

יתרונות

  • אתרים בקוד סגור נהנים מאבטחה גבוהה יותר מאתרים בקוד פתוח, וזאת בשל כך שרק לחברה המפתחת יש גישה לקוד.
  • רמת השירות, התמיכה והאחריות של אתרים בקוד סגור נוטה להיות גבוהה יותר. כל השירותים מרוכזים במקום אחד, שלרוב מספק תמיכה ישירה ומסודרת.
  • קוד סגור לא מצריך ידע בתכנות או בעיצוב. בעל האתר מקבל מוצר מוגמר, ואחד שהוא יכול לנהל לצרכיו השיווקיים והעסקיים באופן קל ופשוט.

חסרונות

  • לבעל האתר אין גישה לקוד והוא אינו יכול לבצע בו שינויים על פי ראות עיניו.
  • אתרים בקוד סגור מצויים בחיסרון מסוים מבחינת אפשרויות הקידום האורגני במנועי החיפוש.

קוד פתוח

קוד פתוח הוא קוד שניתנת אליו גישה לכל מי שחפץ להשתמש בו ולערוך בו שינויים לצרכיו האישיים. אתרים בקוד פתוח מאפשרים אפוא גמישות גבוהה בכל הקשור לעיצוב ולפונקציונאליות, כך שמפתחי ומעצבי אתרים יוכלו להגשים את חזונם ולבנות אתר כראות עיניהם.

יתרונות

  • למפתח ולבעל האתר יש גישה מלאה לקוד והם יכולים לבצע כל שינוי שהם רואים לנכון, בכל נקודה בזמן, בין אם הוא קשור לקוד, לעיצוב או לממשק.
  • ניתן להעניק לעובדים שונים ולגורמים שונים גישה לאתר של החברה, ולהקצות להם תפקידים שונים ורמות גישה שונות.
  • לאתרים בקוד פתוח יש יתרון מבחינת הקידום האורגני. זאת בשל האפשרות למטב את הקוד ולערוך שינויים שמיטיבים עם האתר ותורמים לקידום שלו. יתרון נוסף בחלק מהמקרים הוא האפשרות להשתמש בתוספי צד שלישי שחלקם גם תורמים לאתר בכל הקשור לקידום אורגני.

חסרונות

  • אתרים בקוד פתוח אמנם ניתן לפתח ללא עלות, אך יש צורך בידע מקצועי אמיתי על מנת לנצל זאת. משמעות הדבר היא העסקה של גורם מקצועי שיגבה סכום כסף משמעותי עבור העבודה.
  • יש לשים לב שהאתר מאובטח ומעודכן בשוטף, וגם הסוגיה הזאת מצריכה העסקה של איש מקצוע.