עוזי נרקיס. צילום: תכנית אב לתחבורה

מידי יום סובלים תושבי פסגת זאב ונווה יעקב מעומסי התנועה בבקרים בדרכם לעבודה או ללימודים. מיינט ירושלים יצא לבדוק כיצד ייפתרו הפקקים בפסגת זאב והגבעה הצרפתית על פי התכניות הקיימות.

מספר תושבים: 41,900 תושבים (על פי נתוני הלמ"ס שפורסמו ביום ירושלים)

22,400 תושבי נווה יעקב

ואלפי תושבי מטה בנימין שעוברים בשכונה מידי יום.

היכן עומסי התנועה: סיירת דוכיפת, רחוב מאיר גרשון, יקותיאל אדם, דרך עוזי נרקיס ומתרכז לצומת הגבעה הצרפתית.

שמואל קלדרון, המתגורר במרכז פסגת זאב עולה בשעה חמישה ל-07:00 על אוטובוס מביתו לכיוון גשר המיתרים. זמן ההגעה מגיע לכ-50 דקות במקרה הטוב. גם בנו שלומד בגימנסיה יוצא באותו זמן עם ההסעה ולפעמים גם מאחר. "המזרח סובל הכי הרבה אבל גם תושבי המרכז". תושב שיוצא מהבתים החדשים במזרח ייאלץ להמתין עוד חצי שעה בשל הפקקים ברחוב מאיר גרשון ועד לעוזי נרקיס. מי שינסה לברוח דרך כביש התועלת המחבר בין המזרח למרכז, ישתלב בעומסי התנועה ברחוב סיירת דוכיפת.  

פקקים בסיירת דוכיפת. צילום: אדווה חולי

הפקקים בעוזי נרקיס. צילום: שמואל קלדרון

"כל תושבי הפסגה סובלים מציר חיזמא מכיוון שכל מי שמגיע מבחוץ מעמיס עליו וגורם לפקקים בשכונה. סיירת דוכיפת עמוסה כל בוקר. בנוסף, אין אכיפה של כניסת משאיות באף מחסום. בפועל המשאיות נכנסות חופשי גם בשעות הבוקר".

קלדרון מציע מספר פתרונות. הראשונה לאכוף זמני כניסה של רכבים כבדים ומשאיות בשעות הבוקר מכיוון חיזמא, להפוך את רחובות חיל האוויר והארבעה לחד סתריים בשעות מסוימות, להגביר את האוטובוסים בשכונה ולסנכרן את הרמזורים.

כך נראה הוויז בשעות הבוקר. צילום מסך מתוך אפליקציית Waze

פקקים ברחוב השישה עשר. צילום: שמואל קלדרון

זמן הנסיעה בפקקבין 30 דקות לשעה בשעות הבוקר, ובין 14:30 ועד 17:00 כחצי שעה.

הפתרונות לטווח הקצר:

ניתן לציין את כביש 437, עוקף פסגת זאב, הכביש שסגור למעלה מעשר שנים ושופץ לאחרונה בכ-30 מיליון שקל אמור להיפתח במהלך חודש ינואר. הוא ישרת את כל תושבי מטה בנימין שכיום נאלצים להיכנס לפסגת זאב בדרכם לירושלים ועל הדרך מכבידים על עומסי התנועה.

בנוסף, בשבועות האחרונים פועלים לבניית נתיב תחבורה ציבורי בשדרות סיירת דוכיפת מה שעשוי להקל על הפקקים ברחוב זה. אולם פיתוח זה מעורר התנגדות בקרב תושבי הרחוב אשר קוראים לביטולו. 

הפתרונות לטווח הארוך:

הפתרון המתוכנן לצפון העיר הוא שיקוע והפרדה מפלסית של צומת הגבעה הצרפתית שאושר החודש בוועדה המחוזית. מדובר במינהור דו נתיבי לכל כיוון באורך כולל של כ-4 כקילומטר ועלות מוערכת בסך מיליארד שקל. העבודות להעתקת התשתיות יחלו כבר ברבעון הראשון של שנת 2019 וצפויות להמשך כחמש שנים. מדי יום חולפים בצומת הגבעה הצרפתית עשרות אלפי כלי רכב מקלנדיה, שועפאט, פסגת זאב, רמות, מטה בנימין ומעלה אדומים.

עוד פתרון לטווח רחוק הוא הקו הירוק של הרכבת הקלה שיעבור מהגבעה הצרפתית דרך המטה הארצי ועד לגילה. העבודות להעתקת התשתיות לאורך התוואי נמצאות כבר בביצוע במספר קטעים.