פקק בפסגה. צילום: יואב דודקביץ'

הרוחות בפסגת זאב סוערות סביב תוכניות העירייה לבנות שם חניון למאות אוטובוסים בינעירוניים ואלפי יחידות דיור. התושבים מתלוננים שאין במוצע פתרון לבעיות התחבורה שרק יתווספו לאלה הפוקדות את השכונה כיום. בשבוע שעבר נציגים מהשכונה ומהעירייה דנו במיזמים לפיהם יוקמו מסוף שיכיל כ־500 אוטובוסים בצמוד למחסום חיזמא, וכן אלפי דירות המתוכננות שם, כשבפסגה כבר מאיימים לפנות לערכאות משפטיות במטרה למנוע את ביצועם.

"לא ייתכן שיהיו פיתוח ובניית פתרונות דיור לתושבים עתידיים על חשבון הצרכים הנוכחיים של התושבים הוותיקים", אומרים אנשי השכונה. "הסכם הגג מול הממשלה, שבמסגרתו מתוכננת תנופת הבנייה, בוטל במועצות רבות כיוון שהיה רע לתושבים - כך יש לעשות גם בעיר". ה

תושבים הזועמים כבר נפגשו עם עורכי דין, ארגונים ירוקים וגורמים נוספים במטרה לבטל את הגזירה. הם מתלוננים על קיפוח בפיתוח, ולתחושתם העירייה מפקירה אותם והופכת את השכונה ל'חצר האחורית' של ירושלים.

"כיום בפסגת זאב יש כניסות ויציאות בודדות. כדי לצאת ממנה נדרשת חצי שעה של סבלנות ועמידה בפקקים", טוען אחד ממובילי המאבק בשכונה. "בישיבה עם נציגי העירייה אומנם הובטח לנו שבנוסף לחניון מתוכנן גם מחלף חדש שמטרתו, לכאורה, לגרום לתנועה לעקוף את השכונה ולא להיכנס אליה, אלא שבפועל מסלול המחלף ארוך פי שלושה מהמסלול הקיים. כך שיש לשכנע את מפעילי הקווים הבינעירוניים לעשות שימוש במסלול ארוך יותר ולבזבז הרבה יותר דלק כאשר יש חלופה זולה וזמינה יותר", הוא מסביר.

זו אינה הצרה היחידה של תושבי השכונה. החניון העתידי לכאורה הוא חצי תת־קרקעי, ומשמעות הדבר היא שחלק מהפליטות המזהמות ייצאו אל האוויר הפתוח.

מספרא נמסר: "מדובר בחניון ליד מחסום חיזמא אשר ישרת את פסגת זאב וצפון ירושלים. החניון תוכנן כך שניתן יהיה להסיט את התנועה מבלי להעמיס על הכבישים בשכונה. מבחינת תשתיות התחבורה , אזור צפון העיר נמצא בתנופת פיתוח חסרת תקדים: הפרדה מפלסית בצומת הגבעה הצרפתית, בתכנון תוכנית לשדרוג כביש 437 מחיזמה; ובפתח, פתיחת כביש הטבעת המזרחי. חניון חנה וסע מתוכנן אף הוא בלב השכונה. כל אלו יסייעו רבות לתושבים".