ב-27 בדצמבר 1904 בשעת ערב עלה המסך בתיאטרון הדוכס מיורק שבלונדון על נער צעיר ושמו פיטר פן. בן לילה הוא הפך לכוכב, והמחזה, שכתב הסופר והמחזאי ג'יימס מת'יו בארי, היה בתוך זמן קצר לתופעה חברתית ותרבותית סוחפת. הרפתקאותיו של פיטר פן מלוות מאז תחילת המאה הקודמת ילדים ומבוגרים בכל רחבי העולם, שמכירים היטב את "ארץ-לעולם-לא".

כרזת המחזה מ־ 1904 ״פיטר־פן או הילד שלא רצה לגדול״ צ׳רלס בוצ׳ל, בריטי, 1950-1872 אוסף בית־החולים לילדים גרייט אורמונד סטריט, לונדון

.

הסופר והמחזאי ג'יימס מתיו בארי, עם כלבו לואת', מאוסף בית החולים לילדים גרייט אורמונד סטריט, לונדון

תערוכה חדשה שמוצגת בימים אלו במוזיאון ישראל חושפת את הצדדים הפחות מוכרים של פיטר פן.  עד כמה שהדבר נשמע מפתיע, ההשראה לפיטר פן באה מהאל היווני פאן, דמות כלאיים - חצייה תיש חצייה אדם - שהיה אל הרועים ועדריהם וכן אל המוזיקה הפסטורלית. המאמינים ראו בו האנשה של הטבע, שמצד אחד מושך ומפתה בסגולותיו המרגיעות, אבל עשוי כהרף עין להפוך בוגדני ומסוכן.

פרוטומה של האל פאן, אשקלון, המאה -1 -2  לספירה, שיש, רשות העתיקות. צילום: אלי פוזנר, מוזיאון ישראל, ירושלים.

התערוכה מדגישה את הנסיבות ההיסטוריות שהביאו את פיטר פן "להגיח" לאוויר העולם דווקא באנגליה בתחילת המאה העשרים, כאשר בריטניה היתה נתונה בשיאו של תהליך תיעוש ממושך שגבה מחיר חברתי ואקולוגי כבד והטבע היה לעולם רחוק ונחשק.

רחל קן-קריינין, אוצרת התערוכה מסבירה: "כיוון שבאותן שנים רוב האוכלוסייה התגוררה בערים קרות ומנוכרות היה זה מאוד טבעי שהאומה הבריטית תאמץ אל חיקה את אל הטבע הקדמון ואת הילד הנצחי "פיטר פן". קווי הדמיון בין האל לדמות הספרותית באים לידי ביטוי לא רקבשם ובחליל הרועים המשותף לשניהם, אלא גם בתכונות אופי משותפות; כמו בפאן גם בפיטר יש ניגודים - מוסר מפוקפק ואלימות, אך גם אומץ לב, נכונות להקרבה ועליצות. כמו האל פאן, גם פיטר גדל בלי אם וחי מחוץ לעולם התרבותי; ואם לא די בכך – פיטר, כמו פאן, שולט בטבע ומבטיח חיים ופוריות באמצעות מוזיקה וצלילים מן הטבע, אך בעצמו חומק מהתבגרות ומשינוי”.

פיטר פן מעופף מעל גגות לונדון המפויחת. איור של ארתור רקהאם, בריטי, 1939-1867 , לספרו של ג'יימס מת'יו בארי, פיטר פן בגניקנזינגטון, ניו־יורק, 1906 . מוזיאון ישראל, ירושלים: ספריית האיור של אגף הנוער. צילום: אלי פוזנר

.

סָטיר (פרט), קיסריה, המאה ה-2 לספירה, שיש, רשות העתיקות. צילום: אלי פוזנר, מוזיאון ישראל, ירושלים

בתערוכה יוצגו פסלים עתיקים של פאן, תבליטים וציורי קיר מהמאות הראשונות לספירה שהגיעו למוזיאון ישראל הישר מהלובר, מהמוזיאון הלאומי באתונה, ממוזיאונים בארץ ומאוספי רשות העתיקות. לצדם יוצגו מתווים מקוריים לדמויות פיטר פן שציירו אמני וולט דיסני, ספרי פיות, מהדורות מוקדמות של ספרי פיטר פן, קטעי אנימציות, סרטים ועוד.

פיטר פן משעשע את הפיות בנגינתו. איור של ארתור רקהאם לספרו של ג'יימס מת'יו בארי, פיטר פן בגניקנזינגטון, ניו־יורק, 1906 , מוזיאון ישראל, ירושלים :ספריית האיור של אגף הנוער. צילום: אלי פוזנר

.

פאן ישוב על סלע, מחלל בחליל רועים ואשכול ענבים בימינו. העתק רומי לפסל יווני, המאה ה־ 2 לספירה, שיש, 88 x80x 174 ס"מ.  מוזיאון הלובר, המחלקה לעתיקות יווניות, אטרוסקית ורומיות, Ma 266 MR 313

פרופ' עידו ברונו, מנכ"ל מוזיאון ישראל: "הגלגול המפתיע של פאן לדמותו של פיטר פן הוא הזדמנות לחשוף את השורשים של אחת מדמויות הילדות האהובות בעולם. מדובר בתערוכה פורצת דרך שמצליחה לחבר בין עולם האמנות, הספרות, הארכיאולוגיה והקולנוע, ואשר מספקת למבקרים חוויה יוצאת דופן של שיטוט מודרך ומושכל בעולם המיתולוגיה והאגדות". 

פיטר ופאן: מיוון הקדומה אל ארץ-לעולם-לא. מוזיאון ישראל, ירושלים. התערוכה תוצג עד ה 11.12.19.