החברות שלי עם עצמי, מי אני, החברות שלי עם האחר והקשר בין חברי הקבוצה עומדים במרכזה של התערוכה "בחברותא" שמוצגת בימים אלה במוזיאון ישראל. הנושא נבע מהאכפתיות המרגשת בין חברי החוג, הדאגה ההדדית והתחושה של מציאת מסגרת חברים ושייכות.

בחברותא. צילום: בני מאור

בין היצירות ישנן יצירות של בני נוער עם בעיות פיזיות וקוגניטיביות, בני-נוער על הספקטרום, דיירים מבוגרים חלקם לקויי תקשורת וחלקם עם האטה התפתחותית, בני-נוער דוברי ערבית הסובלים מלקות קוגניטיבית, ילדי גן על הספקטרום המגיעים במסגרת העשרה של הגן, מבוגרים בני 18-65 בעלי צרכים מיוחדים שונים, אנשים הסובלים מדמנציה, חלקם משתתפים כבר כ- 25 שנה בחוג. 

צילום: בני מאור

החוג במוזיאון הוא מסע הרפתקאות, המשלב התבוננות והתנסות חווייתית מול חפצים ויצירות מקוריות בגלריות ויצירה בסדנא. בחוג, התלמיד, שהוא אחד מקבוצה של כ- 8 משתתפים מוזמן לתת דרור לרגשותיו וליצור בסדנא במגוון חומרים בהנחיית אמן שהינו מדריך מיומן בתחום החינוך המיוחד. בכל אחד מהחוגים, הנושא נרקם במהלך השנה בהתאם לרצון המשותף של הקבוצה והמדריך בהשראת הביקורים בתערוכות המוזיאון וחוויות אישיות.

צילום: בני מאור

בקבוצת נוער מבית ספר אלונים, בית ספר לילדים עם לקויות למידה, לוקחים חלק צעירים בגילאי 15-17 שמגיעים באופן עצמאי וקבוע במשך שלוש שנים ישירות מבית הספר בשעה 14:30. הם אוכלים ארוחת צהרים שהמוזיאון מספק להם ועובדים במתכונת של סטודיו פתוח. "יש להם צורך במוזיקה – או באוזניות או בחלל המשותף, מוזיקה מגוונת שהם בוחרים בעצמם – דווקא המוזיקה מאפשרת להם להתרכז ביצירה והאווירה מאוד שמחה. במוזיאון לא מתייחסים לצרכים המיוחדים שלהם, אלא דווקא ליכולות יוצאות הדופן שלהם, אנחנו מחפשים דרכי חשיבה אחרות ומרעננות", אומרת תמנה שחר, האוצרת ואחראית תחום לבעלי צרכים מיוחדים במוזיאון.

התערוכה "בחברותא" תוצג במוזיאון ישראל בירושלים עד ה 18.4.