היום (19.3) תיפתח במוזיאון ארצות המקרא ירושלים התערוכה "נתיבי ישראל בממלכת יהודה", אשר תציג לראשונה לציבור ממצאים ארכיאולוגיים שנחשפו במסגרת "חפירות הצלה" בהיקף חסר תקדים בתל בית שמש. זוהי הפעם הראשונה בה ממצאים שזה עתה התגלו, עוברים להצגה במוזיאון לטובת הציבור, עוד בטרם פורסמו בפלטפורמות מדעיות, וזאת לאור העניין הציבורי הגדול שעוררו החפירות וממצאיהן.

מבט על אזור החפירה. צילום: טל רוגובסקי

משרד התחבורה החליט לקדם את הרחבת כביש 38, עורק תחבורה מרכזי המחבר בין שער הגיא בצפון לבית גוברין בדרום. כבר בתחילת החפירות, נחשפו ממצאים ארכיאולוגיים בעלי ערך רב והתגלו שרידי יישוב של ממלכת יהודה מסוף ימי בית ראשון המערער בעצם קיומו על התפיסה המקובלת באשר לתולדותיה של ממלכת יהודה בימי שלטון אשור, במאה השביעית לפנה"ס. אף על פי שהתל נחפר כבר מאז שנות ה-80, הרי שלולא התוכניות להרחבת הכביש, חלק זה של האתר היה ממשיך להיות קבור תחת האדמה שכן שימש בימי קום המדינה אתר שופכין, ומשום כך שכבת הפסולת הסתירה את קיומו של היישוב עד היום.

מבט על אזור החפירה. צילום: טל רוגובסקי

תל בית שמש הינו אתר אחד מיני רבים המייצג את האתגר המורכב של הצורך בפיתוח תשתיות ובתכנון בר קיימא אשר יבטיח את צורכי העתיד, תוך שמירה על ערכי מורשת העבר. לאתגר הזה נוספה מחאה ציבורית של תושבי העיר בית שמש עצמם. התושבים, שהכי זקוקים לכביש במתכונתו המורחבת, היו דווקא אלה שקראו למצוא חלופות אשר ישמרו על התל ויהפכו אותו לגן לאומי.

ממצאי החפירה. צילום: טל רוגובסקי

ממצאי החפירה מבטן האדמה הועברו לרישום, ניקוי ושימור וכעת הם יחשפו בתערוכה שמציגה פרק דרמטי, שנחשב לתעלומה ארכיאולוגית בתולדות יהודה בימי הבית הראשון. התערוכה תתייחס לדילמת שימור מורשת העבר אל מול צורכי הפיתוח העתידי.