מדריך עשה זאת בעצמך להסרת כתמים מבגדים

הבגדים שלנו נאלצים לעמוד בפני מפגעים רבים לאורך השנים, שאחד מהם הוא כתמים הנוצרים מסיבות רבות. אם לא נטפל בכתם בצורה מיידית, הוא עלול לדבוק בבד לצמיתות. כך תנקו ותסירו את הכתמים מכל בגד, ביעילות שלא תפחת משירותי ניקוי יבש.
תוכן עניינים

לא משנה כמה ניזהר ונקפיד, אי אפשר להימנע לחלוטין מיצירת כתמים על הבגדים שאנו לובשים. החל מאוכל ושתייה שנשפכו עלינו בטעות או כל לכלוך אחר – כל אלו עלולים לקלקל את הבגדים שלנו, הן במראה והן באיכות (במיוחד אם מדובר בבגד שעלה לנו לא מעט כסף).

רובנו נוטה לרוץ לניקוי יבש כדי לטפל בבעיה, אבל למעשה כל אחת ואחד יכולים לעשות זאת גם בבית. המומחים של אופנת יוסי בן נון עם הטיפים שיעזרו לכם לעשות זאת בקלות.

4 סוגי כתמים שכדאי להכיר

  • כתמים אורגניים – כל מה כתם שנוצר מעולם החי והצומח, כגון דשא, דם או יין.
  • כתמים לא אורגניים – כתמים שמקורם במוצרים ידי אדם, כגון דיו, חומרי ניקיון ועוד.
  • כתמים שמנוניים אורגניים – רוטב ברביקיו, כתמי זיעה.
  • כתמים שמנוניים לא אורגניים – בעיקר מוצרי קוסמטיקה.

למרות שיש חלוקה ברורה, יש גם יוצאים מן הכלל בכל הנוגע לצורת הטיפול בכתם. לדוגמה: לכתמים של קפה ותה נתייחס כאילו הם לא-אורגניים. אז איך מסירים כתמים? הנה כמה מהשיטות היעילות ביותר.

שימו לב! המדריך הזה אינו תקף להסרת כתמים מבגדי צמר או משי וכן לא להסרת כתמי נעליים.

הסרת כתמים אורגניים

הכי טוב להתחיל עם מים חמים וחומר הלבנה חלופי מסוג נתן פחמתי (סודיום קרבונט). אל תשתמשו בחומר מלבין סטנדרטי המכיל כלור או באקונומיקה; הם יפגעו בבד ללא הכרה.

הניחו מגבת או בד אחר על משטח העבודה, ועליהם הניחו את הבגד המוכתם. מלאו דלי במים חמים והוסיפו לו חצי פקק מבקבוק הסודיום קרבונט. לאחר מכן הכניסו את הבגד לתוך הדלי, בדגש על האזור המוכתם כמובן.

לאחר שהבגד נספג בנוזל, הוציאו אותו מהמים והניחו על המגבת. באמצעות פיסת בד יבשה הסירו את הכתם (אפשר להשתמש גם במברשת ייעודית לבדים). בסיום הטיפול הזה רוב הכתם אמור לרדת, וכעת יש להכניס את הבגד המוכתם למכונת הכביסה. אם תרצו, אפשר להוסיף עוד חצי פקק סודיום קרבונט ישירות בתוף המכונה.

הסרת כתמים לא-אורגניים

החומר הטוב ביותר לסוג זה של כתמים הוא ממס (סולבנט), כגון אלכוהול או אפילו וודקה. הצורה היעילה ביותר היא ריסוס החומר הממס על הכתם, ואז הסרתו באמצעות בד יבש כמו בדוגמה הקודמת. גם פה נכניס את הבגד למכונת הכביסה בסיום, וניתן להוסיף סודיום קרבונט.

הסרת כתמים שמנוניים

לא משנה אם מדובר בכתם שמנוני אורגני או לא-אורגני – בשני הסוגים צריך קודם כל להתמודד ישירות עם השמן. מכיוון שהשמן בכתם מקיף למעשה חומרים אחרים, אפשר להתייחס אליו כמו אל כריך – שכבת שמן, שכבת כתם ושוב שכבת שמן.

  • כדי להסיר את שכבת השמן הראשונה, נמלא בקבוק תרסיס עם 50 אחוז חומץ ו-50 אחוז מים. רססו את החומר על הכתם והסירו באמצעות פיסת בד. יש לציין שמברשת בד תעבוד טוב יותר במקרה הזה.
  • כדי להסיר את הכתם עצמו התיזו עליו רק מים והוסיפו חומר כביסה או שבבי סבון. שפשפו עם המברשת להסרה.
  • כדי להסיר את שכבת השמן האחרונה נשתמש שוב בתרסיס המים והחומץ, ולאחר מכן ננקה עם בד או מברשת.
  • בסיום נכניס את הבגד למכונת הכביסה עם אופציה להוספת סודיום קרבונט.

הסרת כתמי זיעה

כאן בדרך כלל מדובר במקרה מיוחד, המשלב הן חומר אורגני שמנוני והן אלומיניום הנמצא בדיאודורנטים. ההסרה מתבצעת ביעילות באמצעות כמה טיפות של חומר להסרת כתמים, ואז הוספה של סודיום קרבונט. באמצעות האצבעות או מברשת בד, שפשפו עד ליצירת חומר משחתי.

תנו לחומר לשבת על הכתם לפחות 20 דקות, ואז שטפו היטב במים חמים (או מים שרתחו במיוחד). לאחר מכן נכבס במכונה עם אופציה להוספת סודיום קרבונט.

חשוב לדעת

אל תצפו להסרה מלאה של הכתם כבר בשלבים הראשונים, אלא יותר לכיוון של 80 אחוזים. אחרי שיישמתם את כל החומרים ואת התהליכים המתוארים כאן, 20 האחוזים הנוספים של הכתם אמורים לרדת במכונת הכביסה.

כמו כן לא תמיד כל כתם הוא אחד מארבעת הסוגים שתוארו לעיל (כמו למשל כתמי הזיעה). אז אם שיטת הסרה אחת לא עבדה – נסו שיטות נוספות כפי שתוארו כאן, עד שתצליחו.

דילוג לתוכן