ז'קי לוי. צילום: מוחמד שינאווי

"צריך לנצל את המצב המדיני לבנייה בירושלים, אבל גם לא לבנות בשנים הקרובות ברכס לבן". הדובר: סגן שר הבינוי והשיכון ז'קי לוי, שסיפק בראיון למיינט ירושלים כמה הצהרות מפתיעות. ביניהן: התנגדותו הרבה לבנייה בשטח ירוק והגילוי שירושלים היא העיר הכי פחות ממוגנת, בגלל המבנים הישנים בתוכה.

ומה עם הפוליטיקה? לדברי סגן השר, חברי כנסת בליכוד עובדים כיום על ניסיון לגשר בין שר האוצר משה כחלון לבין ראש העירייה ניר ברקת. ברקע: הסכם הגג לבניית עשרות אלפי יחידות דיור בירושלים, שמחייב הסכמה בין הצדדים.

מחלקת השיקום

אחת החדשות שיגעו ללא מעט ירושלמים כוללות את פרויקט שיקום השכונות שחוזר לעיר. אלו חדשות טובות למי שצריך את השיקום וחדשות פחות מעודדות שכן הם מראים את מצבה הקשה של העיר.

כמה תשקיעו בפרויקט השיקום?
"עשינו סריקה עם העירייה לקביעת השכונות שיכללו בפרויקט. מדובר לא רק במבנים, אלא גם בשיקום התשתיות סביבם. התקציב לשיקום הירושלמי השנה יעמוד על 20 מיליון שקל".

ומה קורה עם זכאי משרד השיכון בירושלים, שהמתינו זמן רב לדירה?
"היו פערים גדולים בהמתנה לדירות, זאת כתוצאה מאי רכישת דירות על ידי משרד השיכון בקדנציה הקודמת. לפני ארבעה שנים רכש משרד השיכון שש דירות בלבד בישראל. ב־2017 רכשנו, רק בירושלים, 248 דירות שכבר אוכלסו. היו 300 ממתינים וכעת רשימת ההמתנה כמעט נמחקה. עם זאת, עדיין נכנסים לתור זכאים חדשים לדירה. אנו מובילים מודל חדש שימנע מצב של המתנה".

אפרופו שיקום. בירושלים יש הרבה מבנים ישנים. האם לא צריך פעולת שיקום נרחבת במיוחד גם מהסיבה הביטחונית?
"אכן ירושלים היא העיר הכי פחות ממוגנת בארץ, וזה מפני שיש כאן הרבה מבנים בני עשרות רבות של שנים. לכן גם ללא קשר לשיקום חייבים התחדשות עירונית בנפח משמעותי, שכן אז יתווספו לדירות מרחבים מוגנים".

אבל לטענת מינהל התכנון, לא בטוח שהתחדשות עירונית תענה על הביקוש לדירות. לשם כך מקודמת בניית עשרות אלפי דירות בשטחים ירוקים, כשהמוקד היום הוא רכס לבן.

"לדעתי אין לפגוע בשנים הקרובות בשטחים ירוקים, ואין לבנות ברכס לבן. בנק הדירות של ירושלים הוא של התחדשות עירונית, כך שאי אפשר יותר להגביל את הבנייה לגובה. שנים רבות הגבילו את הבנייה, וכך צמצמו שטחים פתוחים".

מכפילי חניה ברובע

אבל בינתיים הסכם הגג לבנייה נרחבת בירושלים תקוע גם בגלל סכסוכים בין כחלון לברקת. אולי יש לפתור קודם כל את הבעיה הזאת?
"אני לא מאמין בעקיפת העירייה ובקידום תוכניות בלי הסכמתה. בנושא הסכמי הגג, שכוללים מאות אלפי דירות בכל רחבי הארץ, חייבים להחריג את ירושלים ולאפשר כאן גם פינוי־בינוי. במקרה כזה ייפתר הסכסוך המקצועי בין האוצר, רשות מקרקעי ישראל ועירייה. בנוגע לסכסוך בין כחלון לברקת, סיעת הליכוד פועלת בימים אלה לגשר בין הצדדים.

גבעת המטוס. צילום: שלומי כהן

ומה בנוגע לבנייה בשכונות שמעבר לקו הירוק, כמו גבעת המטוס, שעדיין תקועות היום למרות האישורים שקיבלו?
"גבעת המטוס הוא אכן המקום הראשון שצריך לקבל אישור לבנייה. מעבר לאינטרס ירושלמי, זה אינטרס לאומי. אנו נפעל לזרז זאת כמיטב יכולתנו. יש לנו חלון הזדמנויות לבנות בתוך בעיר וצריכים להגיש תוכניות של בנייה שיתממשו ב־20 השנים הבאות. יכול להיות שמאוחר יותר לא נוכל, מבחינה מדינית, להוציא אישורים כאלה".

משרד השיכון הוא האחראי גם על פיתוח הרובע היהודי, באמצעות 'החברה לפיתוח הרובע' השייכת לו. עם זאת, הוא סובל כבר שנים מבעיות תשתית קשות, במיוחד בתחום התחבורה והחניה.

חניה ברובע היהודי. צילום: ציפי מלכוב

"השנה נשקיע תקציבים גדולים לחיזוק הרובע", מבטיח לוי. "מצב החניה והתנועה שם בלתי נסבל, וכיום אפילו דיירי הרובע מתקשים למצוא שם חניה. הכוונה היא להציב מכפילי חניה ברובע היהודי ולהכשיר מקומות חניה נוספים, הכל בשיתוף העירייה. כמו כן אנו מובילים את פרויקט מעלית הכותל, שאמור להנגיש את הרחבה הקדושה לבאים מכיוון הרובע היהודי".

יש בעיות קשות בתחבורה בהר חומה, במיוחד ביציאות ובכניסות של השכונה.
"הפקקים היום בהר חומה וגם בגבעה הצרפתית בלתי נסבלים ובלתי מוצדקים. היום דרוש זמן רב לצאת מהר חומה. אנחנו מקדמים פעולה משולבת של משרדי התחבורה, השיכון והעירייה. נכון שמדובר בשכונה, אבל אלו שכונות בגודל של עיר. חייבים לעשות שם מחלפים. רק כך יוכלו להרחיב את הבנייה במקומות האלה".