מגדל הטלוויזיה של ברלין. בקרוב בירושלים? צילום: shutterstock

יוזמה חדשה של ראש העירייה ניר ברקת: הקמת מגדל תצפית זמני בגובה של 60 מטר בכניסה לעיר, שישקיף על כל האזור שעתיד לעבור מהפכת בנייה בשנים הקרובות.

אם יאושר, המגדל ייבנה ליד המקום שבו ניצבים כיום המבנים הנטושים של מתחם הרכב לשעבר ברחוב יפו, צמוד למסלול הרכבת הקלה ומול התחנה המרכזית. המגדל יהיה זמני ויישאר במקומו כעשר שנים בלבד, בתקופת העבודות על מתחם ה'סיטי' של ירושלים.

הצורך במגדל החדש אינו ברור לגמרי, שכן כבר כיום יש נקודת תצפית גבוהה ומרשימה במרחק כמה מאות מטרים משם. במהלך סיוריו האישיים בעיר נוהג ברקת לעלות עם אורחיו לתצפית מגג מלון קראון פלאזה הסמוך. כך עשה גם לפני כשבועיים בסיור המודרך שערך לשר הפנים אריה דרעי.

ברקת, שמכהן בשנה האחרונה גם בתפקיד יו"ר ועדת השימור, ניהל את הישיבה שהוקדשה לאישור ההחלטה להרוס את המתחם לשימור במקום. ההצעה אושרה בניגוד לעמדת המועצה לשימור אתרים, שהציגה חלופות שלא התקבלו. המועצה פעלה לאחרונה להגיע עם העירייה לפשרה בנושא, ובמקביל הגישה התנגדות לוועדת הערר המחוזית, שאמורה לדון בה בקרוב.

חברת המועצה ד"ר לורה ורטון, פנתה ליועץ המשפטי לעירייה, עו"ד אלי מלכה, וביקשה שישקול לפסול את החלטות ועדת השימור בישיבתה האחרונה מטעמים טכניים, שכן לדבריה סדר היום נמסר לחברים רק 24 שעות לפני מועד הישיבה ולא 48 שעות מראש כנדרש. כמו כן מועד הישיבה שונה לדבריה חמש פעמים, ושלושה חברי מועצה התלוננו על כך בכתב והתנגדו למועד האחרון שנקבע, בטענה שהמועד לא תואם איתם ועל כן לא יכלו להגיע.

אם ייבנה, המגדל יצטרף לשורה ארוכה של מונומנטים ייצוגיים בערי בירה בעולם, כמו מגדל הטלוויזיה של ברלין. בירושלים עצמה הוגשה בשנת 2000 תוכנית להקים מגדל תצפית בגובה של 137 מטר בטיילת ארמון הנציב. התוכנית אושרה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, אך אחרי מאבק ציבורי שנמשך שש שנים בוטלה לבסוף בהחלטת ועדת הערר והמועצה הארצית.

מתחם הרכב כיום. צילום: יואב דודקביץ'

הבנייה באזור הכניסה לעיר כוללת כמיליון מ"ר, בעיקר במגדלי משרדים, שיקוע שדרות שז"ר מתחת לפני הקרקע וחפירת חניון לכאלף מכוניות. בנוסף תיפתח בעוד כחצי שנה תחנת הרכבת הבין־עירונית, בעומק של 80 מטר מתחת לאדמה, יורחב מתחם בנייני האומה ויוקם רובע של משרדי ממשלה.

העירייה: "מגדל התצפית לא יוקם במקום המבנים אלא בסמוך אליהם ואין לו כל קשר להריסה. ועדת השימור בחרה בחלופה הראויה ביותר, שמאזנת בין שימור המבנים ונראותם לצרכי הפיתוח והבטיחות של מאות אלפי הולכי הרגל שיפקדו את האזור מדי יום. חמישה מתשעת מבני מתחם הרכב הישן ימשיכו להתקיים בשלמותם ובמלוא הדרם בחלקו המזרחי של המתחם

"באשר למועד, סדר היום לדיון הועבר לחברי הוועדה כבר ביום חמישי כנדרש, וביום ראשון נשלח מידע מפורט יותר. הדיון הוקדם ביומיים כדי לעמוד בלוחות הזמנים של ועדת הערר ונקבע על פי הנהלים והחוק".

מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו