תושבי משכנות האומה. צילום: רפי קוץ

כשהבית הופך בין רגע לאתר בנייה: תושבי פרויקט היוקרה 'משכנות האומה' נמצאים בימים אלה במלחמה של ממש, אותה הם לא מפחדים לכנות "קרב על החיים". הסיבה לסערה: עבודות שדרוג הכניסה לעיר שהפכו, כך לטענתם, את חייהם לסיוט מתמשך ובניית שני חניונים חלופיים בתוך השנה. "אנחנו נלחמים על החיים שלנו, לא רק על הזוועה שאנחנו חווים עכשיו, אלא גם על מה שמצפה לנו בעתיד", הם מסבירים את מאבקם. "על הפקקים. על זיהום האוויר ועל הרעש שעוד מחכה לנו". 

יוקרה מלאה אבק

התושבים, כ־800 בתי אב, רובם בני הגיל השלישי, קנו במרוצת השנים האחרונות דירות יוקרה בפרויקט ששווק כמיועד למי שמחפש איכות חיים. הארנונה בו גבוהה ביותר ועומדת על סכומי עתק של 12-15 אלף שקל מדי שנה לדירות של 4-5 חדרים. אלא שבימים אלה, כך הם טוענים, התמורה למחיר הארנונה הגבוה היא אפסית ובמקום לגור באזור יוקרתי הם עברו לגור באתר בנייה מלא באבק, פיח ורעש בלתי נסבל, שמתחיל השכם בבוקר ומסתיים בשעות הערב בלבד.

הסיבה למעבר החד באיכות חייהם היא סגירתו של חניון אגד הוותיק בכניסה לעיר כחלק מעבודות פרויקט "שער הבירה" ובניית שני חניונים חלופיים בתוך השכונה עצמה. גם העתיד לא נראה מזהיר עבור התושבים, כשבשנים הקרובות תוסט התנועה אל תוך הרחובות הצרים הסובבים את משכנות האומה.

בנייה ועוד בנייה

הסיוט החל באוגוסט האחרון, אז החלו העבודות על חניון אחד מתוך השניים, אשר נמצא ברחוב היכל המשפט. החניון החדש יבנה על שטח שיועד תחילה להיות היכל בתי המשפט, אך מאז שונה הייעוד שלו. בצו ביניים שניתן על ידי בית המשפט לאחרונה בעקבות עתירה שהגישו התושבים, הוחלט כי ניתן להמשיך את העבודות ללא הפרעה, אך תנועת אוטובוסים ממנו ואליו תידחה עד לאחר בחינת השלכות החניון על השכונה.

לפני מספר חודשים החלו עבודות על חניון בית החייל אשר נמצא ברחוב שאלתיאל ועם תחילת העבודות הללו הצטרפו למאבק התושבים גם עשרות הורים לילדי ארבעת הגנים הנמצאים מרחק מטרים ספורים ממנו.

החניון, שהיה בעבר ציבורי ושימש בעיקר את תושבי נחלאות הסמוכה, נחפר מחדש כמעט ללא התראה. גם הפעם פנו התושבים וההורי הילדים בגנים אל העירייה ובבחינת הנושא בוועדות התכנון והכספים הוחלט על שינוי והגבלות בבנייה, החלטה שהתקבלה בהתבסס על תסקירים סביבתיים שהעידו על חריגות בזיהום אוויר וברעש. כך הוחלט כי החניון, שאמור היה לכלול מפלס עליון ומפלס תת קרקעי, יבנה רק מתחת לקרקע, החלטה שאינה מיושמת בפועל שכן גם בימים אלה מתבצעת בניה מעל לפני השטח.

מאז החלו העבודות מנהלים ההורים ותושבי השכונה מאבקים. הם הגיעו לישיבות מועצה ולאחר שמחו בהן, נסגרו הישיבות לתושבים. הם התפרצו לישיבות, מלווים בשלטים ובילדי הגן וחסמו את הכניסה לעיר, אך גם זה לא עזר. הם הגישו עתירה לבית המשפט. בנוסף, תלו שלטים על חזיתות הבתים ובהם הכיתוב "ניר ברקת מרעיל את הבריאות שלנו" ו"ניר ברקת מסכן אותנו". אך כעת הם מחפשים דרכים אחרות לפרוק את כעסם.

חלונות סגורים

"החיים שלנו הפכו להיות גיהנום", מספר השבוע תושב משכנות האומה, בשנות ה־70 לחייו שהגיע יחד עם עשרות דיירים אחרים למפגש ספונטני באתר הבנייה החדש. "אנחנו לא יכולים לפתוח אפילו חלון. אם זה לא הרעש של המשאיות שנוסעות קדימה ואחורה, זה הפיח של האוטובוסים שהתחילו לנסוע פה בכמויות עצומות. אם זה לא האוטובוסים אלו מגרסות החצץ שקודחות לנו במוח וממלאות את הבתים באבק. ואם אלו לא המגרסות, אלה עבודות הבנייה השוטפות".

מבט אחד על הנוכחים במפגש מעיד על הסכנה ממנה הזהירו כבר מספר תסקירים ודו"חות המתייחסים לבנייה במקום - ילדים קטנים ואנשים מבוגרים שנאלצים לנשום מדי יום במשך רוב שעות היום אבק ופיח. "יש לי נכד אסמטי", מספרת אחת הדיירות. "כבר חודשים ארוכים שהוא לא בא לבקר אותי כי קשה לו עם האבק". ודיירת אחרת מתפרצת לשיחה: "אני כבר שנה לא פתחתי את החלון של הבית. אתם יודעים מה זה לקנות בית במיטב כספך, בית שחיכית לו כל החיים. לשלם 15 אלף שקל בשנה ארנונה ולא להיות מסוגל לפתוח בו חלון? זאת בושה וחרפה".

"יותר חולים"

התושבים מספרים כי פרויקט הכניסה לעיר הרס את חייהם. "אני מודע לכך שזה נשמע דרמטי, אבל איך עוד אפשר לתאר את המצב הזה?", מסביר תושב שתומך באמירה הזו. "החיים שלנו נהרסו".

עם סיום העבודות צפויים, כך על פי חישוב שביצעו התושבים בהתבסס על נתונים שנמסרו להם מגורמים רשמיים, להיכנס ולצאת מהשכונה מעל לאלפיים אוטובוסים יום.  בין הדיירים במפגש נמצאת גם דיירת חדשה יחסית, רק ארבע חודשים בשכונה. "עברתי לירושלים כדי להיות קרובה לבת שלי, שחלתה בסרטן ומטופלת פה", היא מספרת. "גם הבריאות שלנו לא הכי טובה, אבל לא חשבנו שנבוא למקום שיהפוך אותנו ליותר חולים. לא חשבתי שהבת שלי לא תוכל לבקר אותי כי קשה לה לנשום".

"בכל התוכניות, בכל המצגות, בכל הסרטונים ובכל ההבטחות, מעולם אף אחד לא דיבר על שני חניונים מתחת לבית. לא על הבנייה שלהם ולא על ההפעלה שלהם", אומר תושב הפרויקט. "אם מישהו היה אומר לי שככה אמצא את עצמי, בגילי המופלג, נלחם על איכות חיים, לא הייתי קונה. אני עזבתי וילה גדולה ומרווחת בשביל דירת ארבעה חדרים בפרויקט היוקרה הכי מדובר בעיר כי רציתי את החוויה שהם הציעו. ומה קיבלתי? בעיות נשימה ובעיות שינה ואף אחד לא מוכן לקחת אחריות".

חניון צמוד לגן ילדים

בסמוך לחניון בית החייל פועלים מספר גני ילדים, ועתידים לקום שם עוד שני מעונות יום עבור פעוטות עד גילאי שלוש. מספר מטרים מהחניון שוכן מתחם גנים חדש, שנבנה רק לפני כשנתיים.

התלמידים הועברו לכאן משכונת פת, בהוראת העירייה. "למה הביאו אותנו לפה כל הדרך משכונת פת? כדי לשים אותנו בתוך כל הבלגן הזה?", תוהה יונתן בלום, אב לילדה בת ארבע ומרכז תחום הגנים במאבק.

 מהרגע שהתפרסמה ההודעה על בניית החניון לאוטובוסים, ניסה בלום להיאבק במצב. "פעלנו כדי לשכנע פוליטיקאים מקומיים להשפיע על ראש העירייה ולמנוע את ההחלטה", הוא אומר. "הם נכנסו אליו אחד אחרי השני, ללא הצלחה".

נטע צמח־גולדשמיט, גם היא אם לילד שלומד במתחם הגנים הסמוך לחניון, נשמעת נחרצת. "לא אשאיר את הילדים שלי בגן", היא אומרת. "אני לא יכולה להבין איך העירייה מאשרת חניון כזה גדול ומזהם במרחק של כמה מטרים מגני ילדים. זה מפחיד פה את כל ההורים, אני לא חושבת שמישהו ירצה להשאיר את הילד שלו פה במידה והחניון יקום".

"שערוריה"

את התושבים וההורים מלווה מאז תחילת הדרך יו"ר המינהל הקהילתי 'לב העיר' ד"ר אופיר לנג. "התנהלות עיריית ירושלים בנושא שכונת משכנות האומה היא שערורייתית ומי שמשלם את המחיר הם התושבים והילדים", הוא אומר השבוע. "אין להקל ראש בסיכונים הצפויים עקב חריגות בזיהום אוויר ורעש באזור, כפי שמחקרים שונים הצביעו על תגובות בריאותיות מידיות וארוכי טווח, לרבות פגיעה בהתפתחות המוח ומערכת העצבים, מחלות לב, גידולים סרטניים ומחלות ריאה.

"למרות שהעירייה מכריזה בהצהרותיה כי היא דואגת לשלום התושבים והילדים, בפועל היא מכשירה בחיפזון את חניוני האוטובוסים, כל זאת בניגוד להחלטות הוועדות העירוניות ובסתירה להנחיות משרד הבריאות. מאז שהחלו העבודות התרענו בפני העירייה על הסכנות ואף הבאנו בפניה חלופות שונות, וטוב תעשה אם תפעל לפי כללי התנהלות תקינים, תעצור את העבודות לאלתר ותעתיק את בניית החניונים למקום שאינו מסכן את התושבים ואת גני הילדים".

"אין ולא תהיה פגיעה בתושבים"

העירייה: "אין ולא תהיה פגיעה בבריאות תושבי וילדי ירושלים. צוות פרויקט הכניסה לעיר פועל על פי כללי העבודה המחמירים ביותר וחוות הדעת הסביבתית שהזמינה העירייה ושבוצעה בהתאם לקריטריונים של המשרד להגנת הסביבה, קובעת באופן ברור וחד משמעי כי הפעלת חניון האוטובוסים הזמני עומדת בכל תקני איכות האוויר, ולא תסכן איש עם הפעלתו

"בשל ההתקדמות בפרויקט 'הכניסה לעיר', שיכלול בין היתר מרכז תחבורתי מתקדם וירוק, חלים שינויים רבים באזור. אולם לכל אורך הדרך העירייה עומדת בקשר רציף עם התושבים ועושה את כל המאמצים לשמור על שגרת חייהם, וכמובן להגן על בריאותם".

מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו