פרט מתוך תהליך העבודה, Re:quest, מורשין אללה-יארי וליאור זלמנסון, 2018.

״עיבוד גבולות״ זהו שמה של התערוכה יוצאת הדופן, שתיפתח מחר (שבת) בירושלים ותוצג עד יולי. בתערוכה, יודפס גופה של האמנית האיראנית מורשין אללה-יארי, בעזרת מדפסת תלת ממד ובגודל טבעי. הפרויקט המיוחד קורה הודות לחיבור של אללה-יארי עם החוקר והאמן הישראלי ד״ר ליאור זלמנסון אותו פגשה לפני שנתיים - באופן וירטואלי. בתוך כך בתעורכה יוצג פרויקט נוסף של אללה-יארי, ״היא שרואה את הבלתי נודע״.

העבודה המשותפת שלהם, בוחנת את נושא איבוד ועיבוד הגבולות בעידן הדיגיטלי - האמנים פורצים את הגבולות הגיאו-פיזיים והפוליטיים של חלל התצוגה ומנכיחים בו את אללה-יארי, שאינה יכולה לבקר בירושלים באופן פיזי.


he Who Sees the Unknown: Huma (still) by Morehshin Allahyari, 2016

התערוכה תוצג במתחמים שונים במקביל, באופן שיאתגר את המושגים המקובלים של מרחב וזמן של תערוכות: בניו יורק ייסרק גופה של אללה-יארי בחלקים, בסריקת תלת ממד - שתמדל את גופה בתנוחה המאפיינת את האלה הפרסית אישתאר, ותאפשר להעבירה לתוכנות עיצוב תלת ממדי. משם יועברו קבצי התכנון דרך הרשת למדפסת שתפעל לאורך חודשי התערוכה במרכז הגלריה בירושלים בתפעול TechFactoryPlus, עד שיודפסו כל איבריה ותוגשם נוכחותה במרחב.


Huma and Talismans (detail) by Morehshin Allahyari

קהל המבקרים בתערוכה יוזמן למבחן שהינו פרפרזה אבסורדית ופואטית על מבחני גיוס ליחידות מובחרות. מי שיעבור את המבחן בהצלחה יהפוך לסוכן של היצירה ויקבל לידו חלק מגופה, ויתבקש לקחת חלק זה ולתעד אותו באופן מסוים במקום בעל חשיבות אישית, רגשית או לאומית עבורו. התיעוד יועלה לאינטרנט בזמן אמת כך שאללה-יארי תוכל לעקוב אחרי חלקי הגוף והמסע שהם עוברים. לבסוף, כל הסוכנים יתאחדו לטקס הרכבת הגוף שיתקיים לקראת סוף התערוכה.

לדברי  זלמנסון ואללה-יארי, הפרויקט בוחן יחסי כוחות באופן אירוני, כאשר זלמנסון מהווה מעין ״אח גדול״ ששולט באופן בו גופה של אללה-יארי מתנהל במרחב. יחד עם זאת, הגוף הנשי והלא מערבי הופך כאן לאובייקט-סובייקט חתרני בעל כוחות לא צפויים שעשוי לחתור נגד כוונותיו של אותו בורא גברי לבן.

She Who Sees the Unknown: Ya’Jooj Ma’Jooj (still) by Morehshin Allahyari

לצד הפרויקט החדש יוצג פרויקט ארוך טווח של אללה-יארי, ״היא הרואה את הבלתי נודע״, בו היא חוקרת אלות אפלות, מפלצות ודמויות נשיות של ג'יני (שדות) שמקורן במזרח התיכון. גם כאן משתמשת האמנית במדפסות וסורקי תלת מימד כאמצעי הבעה אקטיביסטי ופמיניסטי. היא בוחנת את המשמעות הסימבולית העומדת מאחורי תרבויות ומיתוסים ואת האפקט של קולוניאליזם וצורות אחרות של דיכוי עכשווי. היא מייצרת נרטיב פואטי שנע בין אמת לבדיה, בין הספקולטיבי להיסטורי ובין כישוף וקסם ללוגיקה וטכנולוגיה.

אללה-יארי וזלמנסון - חבר סגל בחוג לניהול מידע וידע באוניברסיטת חיפה ומייסד פסטיבל פרינט סקרין לתרבות דיגיטלית, נפגשו וירטואלית לפני כשנתיים במסגרת פרויקט של האמן נדב עשור בתערוכה ״2048- Voice Over״ כחלק מהתערוכה המרכזית של פסטיבל מנופים בירושלים (אוצרות: רינת אדלשטיין, לי היא שולוב ומעין שלף). עשור הפגיש בין אנשים שלא יכלו להיות בירושלים מסיבות כאלה ואחרות, בין היתר עקב זהותם הלאומית כמו במקרה של אללה-יארי, ואלו שוחחו ביניהם וירטואלית. אללה-יארי וזלמנסון צוותו זה לזו ובעקבות השידוך התעורר בהם עניין והם המשיכו להיפגש בשנתיים האחרונות, וירטואלית ופיזית.

עיבוד גבולות | פתיחה: מוצ"ש 14 באפריל, 20:00 נעילה: 6 ביולי 2018

רחהאומן 26, קומה 4, אזור התעשייה תלפיות, ירושליםטל׳: 02-6797508 | שעות פתיחה: יום ב׳ 10:00- 16:00, יום ד' 10:00 - 16:00, יום ה' 12:00 - 20:00, יום ו׳ 10:00 -14:00 ובתיאום מראש.