סניף של 'יוחננוף' באזור המרכז. צילום: אבי מועלם

התחרות הקשה בשוק מרכולי הדיסקאונט בעיר עולה עוד מדרגה: רשת יוחננוף עולה לירושלים ותפתח את אחד הסופרים הענקיים באזור. העבודות להכשרת הסניף כבר החלו והפתיחה צפויה בעוד מספר חודשים.

המיקום יהיה באזור התעשייה תלפיות, לא הרחק מהסניף הראשון של אחד המתחרים העיקריים שלהם - רמי לוי שיווק השקמה. תלפיות היא גם המתחם התחרותי ביותר בענף בעיר, שבו פועלים כיום שלושה סניפים של רמי לוי, שניים של שופרסל וסניף גדול ממדים של רשת 'אושר עד'.

שטחו של המרכול החדש יעמוד על 6,500 מ"ר והוא ימוקם מול 'ביג שופ', על רחוב האומן. ברשת יוחננוף ,שהיא חברה פרטית ותיקה בבעלות משפחתית, לא מנדבים  סכומים, אך לפי הערכות בשוק מדובר בהשקעה בהיקף של מספר מיליוני שקלים. שטח המתחם הושכר לתקופה ארוכת טווח של יותר מ־20 שנה, והמבנה המחודש שתבנה 'יוחננוף' מוקם מאפס כמעט, כך שעלויות ההקמה יהיו גבוהות יחסית.

במקום יועסקו קרוב ל־350 עובדים ויפעלו מגוון רחב של מחלקות מזון, ובכלל זה מחלקת אוכל מוכן, מאפייה, דגים טריים ואטליז, כל זאת לצד המחלקות הבסיסיות של ירקות ופירות וכל מוצרי המזון השונים.

רשת יוחננוף נוסדה בתחילת שנות ה־90 והתפתחה לשוק קמעונאי לציבור הרחב. כיום כוללת הרשת, שפועלת כחברה פרטית, 23 סניפים בפריסה ארצית. הקונספט של יוחננוף הוא סניפי ענק, כשהסניף בירושלים מיועד להיות אחד הגדולים והמושקעים. עם זאת, מעמד הבכורה של הסניף הגדול ביותר עדיין יישמר לנקודת המכירה בצומת ביל"ו, ששטחה עשרת אלפים מ"ר

בשנתיים האחרונות השינוי המשמעותי היחידי כמעט בזירת רשתות השיווק היה כניסת רשת יינות ביתן לעיר, לאחר שתפסו את מקומה של רשת מגה בקניון מלחה. אך לצד כניסת הרשת החדשה לא נפתחו לשם כך עוד שטחי מסחר ולא הוקמו סניפים חדשים, אלא כאמור היה מעבר של שטחים מרשת קיימת שעמדה לפני פירוק: מגה.

מלחמות המרכולים חוזרות?

זירת התחרות  בענף הקמעונאות בעיר לא התנהלה תמיד על מי מנוחות. לפני כמה שנים, עם כניסת רשת 'אושר עד' לגבעת שאול ופתיחת הסניף השני של רמי לוי ממול נרשמו לא מעט היתקלויות בין עובדי הרשתות, שכללו חבלות בעגלות הסופר המתחרה ושליחת 'מרגלים' לבדוק את המבצעים של הרשת היריבה.

מאז הרוחות נרגעו, ונכון לעכשיו התחרות על כיסו של הצרכן הירושלמי מתמקדת באמצעים הלגיטימיים, ובכלל זה מבצעי מחירים, פרסום וקידום מכירות. עם זאת, גם כעת הענף נקלע לעיתים למערבולות חולפות של שיווק אגרסיבי במיוחד ושבירת השוק בידי אחד המתחרים או יותר, במיוחד בתקופה שלפני החגים.

בעלי הרשת והמנכ"ל שלה איתן יוחננוף: "הרבה שנים רצינו להגיע לירושלים ונאלצנו לחכות עקב מחסור בשטחי מסחר בסדרי גודל שאנו מחפשים, שבגללו הציבור בעיר לא נחשף עד כה לכל השחקנים הבולטים בענף. אנחנו אוהבים ומכבדים תחרות ומכירים היטב את המתחרים".