אגד. צילום: שלומי כהן

ותודה שנסעתם אגד: המונופול של אגד על התחבורה בציבורית בעיר שייך להיסטוריה. אחרי משא ומתן ממושך מול משרדי האוצר והתחבורה נחתם אתמול (ד') הסכם שמאפשר להוציא למכרז עוד השנה כמחצית מקווי התחבורה הציבורית שמפעיל הקואופרטיב בעיר. בסך בכל מפעילה החברה 160 קווים שמשרתים קהל של כשישים מיליון נוסעים בשנה.

ההחלטה התקבלה במסגרת הסכם כלל־ארצי שלפיו אגד תהפוך לחברה מסחרית ותחדל להיות קואופרטיב. כמו כן החברה תפעל להכניס משקיע פרטי, תתייעל ותבצע תוכנית לפרישה מוקדמת של כ־1,300 עובדים מ־6,500 המועסקים בה כיום.

עוד נקבע כי צי הרכב של האוטובוסים יחודש בתוך שלוש שנים ויירכשו גם 150 אוטובוסים חשמליים. כיום הגיל המרבי של האוטובוסים הוא 15 שנה ובמסגרת ההסכם החדש וא יפחת לעשר שנים לכל היותר.

לאחר הוצאת המכרזים על הקווים העירוניים בירושלים, בשנת 2019 יוצאו למכרז קווי אגד נוספים, ובכלל זה קווים בין עירוניים המגיעים לעיר מאשדוד, אשקלון ועוד. על פי ההסכם, עד שנת 2030 יוצאו כל קווי אגד למכרז לתחרות.

שר התחבורה ישראל כץ אמר כי מטרת ההסכם החדש היא להפוך את אגד לחברה תחרותית ומודרנית ולשדרג באופן משמעותי את רמת השירות לציבור הנוסעים, והביע תקווה שהוא יביא להגברת השימוש בתחבורה הציבורית.