חניון עיני. הדמיה: יגאל לוי אדריכלים ואנדריי טריאיב

החניה בעיר, ובעיקר המחסור ההולך וגובר בחניונים סמוך לשוק מחנה יהודה, הפכו בשנים האחרונות לנושא בוער במיוחד על סדר היום הירושלמי. הפתרון שנמצא הוא פרויקט חניון עיני - חניון ראשון מסוגו שייחפר מתחת לרחוב הראשי של השוק ויכלול כ־350 מקומות חניה לרכב פרטי וחניון תפעולי נוסף למשאיות שמגיעות לפרוק סחורה. 

הפריקה תיעשה מתחת לאדמה ומעליות משא יעלו את משטחי הפירות והירקות היישר לתוך השוק. הכניסה לחניון תהיה בצמוד לבניין עיני ברחוב אגריפס ויציאת המשאיות תהיה מרחוב האשכול, בפורטל שייפתח ליד מסעדת רחמו.

כך ייראה רחוב האשכול. הדמיה: יגאל לוי אדריכלים ואנדריי טריאיב

התוכנית, שכוללת גם פיתוח סביבתי ועיצוב מחדש של רחוב מחנה יהודה, נתקלה בהתנגדות נרחבת של חלק מבעלי הבסטות והסוחרים בשוק, ובייחוד מצד אלה שעסקיהם נמצאים ליד רחוב האשכול. גם המינהל הקהילתי לב העיר התנגד וטען כי השינויים שחלו בשנים האחרונות בתמהיל החנויות בשוק עם כניסת עסקי הבילוי והמסעדות הפחיתו מאוד את היקפי הפריקה והטעינה באזור. לפיכך, אין לדעתם צורך במנגנון היקר והמורכב המוצע. גם השכנים שגרים ליד הכניסה המתוכננת לחניון חוששים מהעבודות הממושכות ליד בתיהם.

מפגש רחובות האשכול ומחנה יהודה. הדמיה: יגאל לוי אדריכלים ואנדריי טריאיב

מנכ"ל עדן אלון שפייזר משוכנע שהכול לטובה. "הצורך בפריקה וטעינה מוסדרת קיים היום ויהיה קיים גם בעוד עשור. צורכי השוק לא השתנו מהותית", הוא אומר. "חניון עיני ישפיע לטובה על המסחר ועל המרחב הציבורי ויוציא את כל המשאיות מאגריפס ומהשוק. התחייבנו שרחוב אגריפס לא ייסגר אפילו ליום אחד במהלך העבודות, וגם נוריד מתחת לקרקע את דחסנית האשפה הענקית בכניסה לשוק, שהפכה למפגע סביבתי. בשעות הערב והלילה השימוש בחניון יהיה בחינם לתושבים בעלי תו אזורי ויספק פתרון גם לבליינים".

רחוב מחנה יהודה כיום. צילום: אדווה חולי

ובכל זאת בעלי העסקים ליד רחוב האשכול ייפגעו. היתה אופציה לבטל את יציאת המשאיות משם. למה חזרתם לתוכנית המקורית?
"מי שיהיה ליד יציאת המשאיות אכן יסבול במידה מסוימת, ואנחנו נעשה הכול לצמצם את הפגיעה למינימום. רחוב האשכול יזכה גם לפיתוח סביבתי, כי אי אפשר להשאיר אותו במצבו הנוכחי. החזרה לתוכנית המקורית קרתה בעקבות החלטה של ועדת הערר. הגענו בהתחלה לפשרה לא טובה עם המתנגדים והסכמנו לבטל שתי עמדות פריקה ושהמשאיות ייכנסו וייצאו מאגריפס. זאת היתה חלופה נחותה והוועדה לא ראתה הצדקה לכך".

סרטון והדמיה: יגאל לוי אדריכלים ואנדריי טריאיב. רחפן וידאו וסטילס - עמיר אלוני

וההפרעה לשכנים בזמן העבודות?
"ניסו להפחיד את התושבים כאילו נחפור מתחת לבתים ונערער את היסודות, כשבמציאות זה לא יקרה. אנחנו נפעל בשיטה שנקראת 'טופ דאון': בהתחלה מקימים תקרה יצוקה מעל כלונסאות, ועליה התנועה תמשיך לנסוע. מאותו רגע כל החפירה תהיה תת־קרקעית מתחת למפלס הכביש, בלי הרבה רעש ובלי שהאבק יתפזר בחוץ. העבודות מעל הקרקע יימשכו רק שלושה חודשים".

כמו כן, לתכנית הוגשו 99 התנגדויות אותם דחתה ועדת המשנה להיתרים. בשבוע הבא תתקבל החלטה סופית בוועדת הערר. לאחר ההתנגדויות, הבנייה תחל תוך חצי שנה ויפורסם המכרז. 

יו"ר המינהל הקהילתי לב העיר, ד"ר אופיר לנג: "אנו מתנגדים למנהור, שהעבודות להקמתו לצד הצבת מתקנים ומעליות משא ברחבת השוק יפגעו קשות בסוחרים, התושבים והמבקרים במקום. גם נושא הפריקה והטעינה התת-קרקעית אינו רלוונטי עוד לשוק, כשהיקפי הפריקה והטעינה נמצאים במגמת ירידה. בכלל, לטעמנו אין כלל הצדקה להקים עוד חניון באזור השוק, שייצור עומסי תנועה ברחוב אגריפס, שכבר היום סובל מגודש תנועה חמור, פקקים וזיהום אוויר. קיימים כבר חמישה חניונים בשוק שאינם בתפוסה מלאה, וניתן להסדיר ולהרחיב אותם באופן מיידי וזול יותר מאשר לחפור חניון חדש. לצד זאת, ניתן להשקיע יותר בתחבורה ציבורית נגישה לאזור".