אוטובוס. צילום: אדווה חולי

הכירו את הקווים הצפופים, המאחרים והמבוטלים ביותר בעיר. דו"ח של ארגון נוסעי התחבורה הציבורית '15 דקות' חושף כי התחבורה הציבורית בעיר ממשיכה להיות בלתי אמינה, כשהבעיות הגדולות ביותר נרשמו בקווים 6 ו־68, וכן בחלק מהקווים לבית שמש ולתל אביב.

בארגון אוספים מאז תחילת שנת 2016 תלונות של נוסעי תחבורה ציבורית בכל רחבי הארץ, בין השאר באמצעות אפליקציה ייעודית. במחצית הראשונה של 2018 הגיעו לידיהם כ־3,000 דיווחים על קרוב ל־700 קווים, חלקם בירושלים. לטענתם, עיקר התלונות נוגעות לאמינות הנמוכה של האוטובוסים ואמצעי התחבורה הציבורית האחרים ולמחסור בהיצע ובשירות.

הקו הגרוע ביותר בירושלים בתחילת 2018 היה קו 6, שנוסע בין גבעת שאול למלחה. נוסעים רבים מתלוננים שהאוטובוסים פשוט לא מגיעים, ולטענת '15 דקות' לא חל שיפור במצב למרות תלונות רבות שהוגשו בנושא למשרד התחבורה ולאגד.

קו 68 האוניברסיטאי, שמחבר בין הר הצופים לקמפוס גבעת רם של האוניברסיטה העברית, תופס את המקום השני והלא מכובד של הקווים הבעייתיים. הקו צבר בחצי השנה האחרונה תלונות רבות על אוטובוסים שאיחרו או שלא יצאו כלל, וכן על השארת נוסעים בתחנה ואי־פתיחת הדלתות האחוריות. תלונות רבות נרשמו גם על קווים 19, 31,15 ו־78.

גם האוטובוסים הבין עירוניים לירושלים לא יוצאים טוב מהדו"ח, ובייחוד קו 419 בין הבירה לבית שמש. נסיעות רבות שלו מבוטלות, ולכן הנוסעים מוצאים את עצמם מחכים שעה ארוכה בתחנות. תלונות רבות נרשמו גם על קו 480 לתל אביב ו-470 לבאר שבע.

בסך הכול בארץ כולה, 37 אחוז מהתלונות נוגעות לאוטובוסים שלא הגיעו לתחנות, בשל איחור או שלא יצאו לדרך כלל. רבע מהתלונות נוגעות לשירות לקוי ועוד 16 אחוז מתייחסות לאוטובוסים שדילגו על תחנה. ביקורת מיוחדת נמתחת על התחנה המרכזית בעיר, שעליה נכתב שהיא "מטונפת, אין פינה נקייה. סביבות התחנה מסריחים משתן".

יוסי סעידוב, ממייסדי 15 דקות: "הפתרון למשבר התחבורה הציבורית בירושלים הוא קווים ישירים מהשכונות אל אזורי התעסוקה ואזורים עתירי ביקוש. יש ליצור קווים מהירים שיסעו בכביש בגין ולהוסיף נתיבי תחבורה ציבורית בצירים הראשיים".

אגד: "בהתייחס לירושלים הרי שניהול מערך השירות של קווי התחבורה הציבורית בירושלים הוא המורכב ביותר בישראל. זה נובע מקשיים אובייקטיבים שאינם תלויים באגד כלל ועיקר. קשיים אלה נובעים מאופיה המיוחד של העיר הכולל סגירת צירים לביקורי אח"מים באופן תכוף, ארועים בטחוניים, הפגנות, ארועים בעלי אופי דתי – לוויות המוניות, צום הרמאדן וכד' וכל זאת לצד קשיים תשתיתיים כמו היעדר עדיפות לתחבורה הציבורית, אי אכיפה של מתן זכות קדימה בכניסה וביציאה ממפרצי התחנות ועוד. אגד עושה וימשיך לעשות כל מאמץ להעניק לתושבי העיר שירות מיטבי תוך השקעת משאבים ניכרים.

"עם זאת, ראוי להדגיש כי בהתאם למתווה שסוכם באחרונה בין משרד התחבורה ובין אגד, ובכפוף לחתימת ההסכם בין הצדדים, מתכוון שר התחבורה להוביל בחודשים הקרובים רפורמות מרחיקות לכת בענף התחבורה הציבורית לרבות, הוצאה של כמחצית מפעילות קווי האוטובוסים בירושלים למכרזים חדשים, בהן יתמודדו חברות חדשות שיכנסו להפעלת השירות בירושלים. בנוסף, מתכנן משרד התחבורה להרחיב את פתרונות הסעת המונים המסילתית ואנו שותפים עם משרד התחבורה ומקווים שפתרונות אלו יקלו על עומסי התחבורה הציבורית בירושלים, במיוחד במרכז העיר ובצירים הראשיים, ויתנו בשנים הבאות מענה מיטבי לציבור הנוסעים".