רכבת ירושלים- תל אביב. צילום: רועי אלמן

ממחנה יהודה ללב תל אביב - זה מה שמתכננת רכבת ישראל. אז נכון, פתיחת קו הרכבת המהיר של הרכבת הכבדה מתל אביב לעיר עדיין מתעכבת, אך ברכבת כבר החלו לקדם את המשך הקו, שיהיה תת־קרקעי לכיוון תחנה נוספת במרכז העיר.

הכוונה היא להקים תחנה תת־קרקעית באזור הנקרא 'מתחם בנין' - בין הרחובות הנביאים ויפו מאחורי כיכר הדווידקה. לשם כך רכבת ישראל כבר פועלת להשיג את האישורים וההסכמות מבעלי הקרקע.

כיום המתחם משמש בעיקרו חניון פתוח ובו מספר מבנים לשימור. עם זאת מקודמת עליו תוכנית בנייה רחבת היקף שכוללת שלושה מגדלים של עד 30 קומות, 300 יחידות מגורים, מלון שיכיל כ־220 חדרי אירוח, משרדים בשטח של כ־7,000 מ"ר ומבני ציבור בהיקף של 1,500 מ"ר נוספים. לכיוון רחוב יפו תוקם חזית מסחרית ומתחת למפלס החניונים התת־קרקעיים. הכוונה היא להקים תחנת רכבת ובה מספר כניסות ויציאות לרחובות יפו והנביאים.

כדי לאפשר את שילוב תחנת הרכבת בתוכנית הקיימת, רכבת ישראל הגישה לאחרונה התנגדות לתוכנית שהופקדה לאחרונה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, כדי להבטיח את האפשרויות הטכניות וההנדסיות לשילוב התחנה במתחם.  

עם זאת יש לזכור כי מיזם תחנת הרכבת במרכז ירושלים נמצא עדיין בשלבים מוקדמים ואמור לעבור עוד תהליכים ואישורים לא מעטים עד שייצא אל הפועל.

עיכובים ודחיות

הרכבת עצמה אמורה להתחיל לפעול לקראת סוף השנה, לאחר לא מעט עיכובים ודחיות ותגיע עד לתחנה תת־קרקעית מול בנייני האומה. התחנה המתוכננת במתחם בנין אמורה לחסוך לנוסעים את הצורך בהחלפת אמצעי תחבורה ולהנגיש את מרכז העיר לתחנות הרכבת בתל אביב

אבל אל תמהרו לקנות כרטיסים לתחנת הדוידקה. רק בשבוע שעבר נודע ששוב נדחה מועד ההפעלה של הקו המהיר בין ירושלים לתל אביב, שהיה אמור להתחיל לפעול ב־23 בספטמבר השנה. הסיבה הנוכחית לדחייה היא שילוב בין עיכובים בפריסת תשתיות החשמל לסכסוך עבודה של נהגי הקטרים החשמליים עם הנהלת הרכבת. מדובר בדחייה נוספת, לאחר שבשנה שעברה הצהיר שר התחבורה ישראל כץ כי הרכבת תתחיל בנסיעות סדירות לתל אביב כבר בערב פסח האחרון (מרץ 2018).

כיכר הדווידקה. הרכבת תגיע לאזור. צילום: שלומי כהן

הרכבת המהירה לירושלים אמורה להיות הקו החשמלי הראשון בישראל, ועל כן הנהגים שמיועדים לעבוד בו צריכים לעבור הכשרה על הקטרים החדשים. אולם בגלל סכסוך העבודה הם איימו לא להגיע לקורס הנהיגה שהיה אמור להיפתח ביום ראשון האחרון. אם לא די בזה, הקו לא קיבל עדיין אישורי בטיחות, וקשה לראות איך כל האישורים יינתנו עד סוכות.

גם כשהרכבת כבר תתחיל לפעול, היא תעשה זאת בהתחלה במתכונת מצומצמת של פעם בשעה בלבד. הנוסעים גם יצטרכו להזמין מקומות ישיבה דרך האינטרנט ולא יוכלו לרכוש כרטיסים בתחנה. הנוהל הזה יקשה מאוד על קשישים ואוכלוסיות אחרות שאינן שולטות בשימוש באינטרנט ובאפליקציות.

רכבת ישראל: "רכבת ישראל, בהנחיית משרד התחבורה, מקדמת תכנון ראשוני להארכת הקו לירושלים מתחנת נבון למרכז ומערב ירושלים. במסגרת התכנון הראשוני בחנו כמה חלופות לשטחים שיכולים לשמש להקמת תחנת רכבת במרכז העיר. במסגרת הבדיקות מצאה הרכבת כי מתחם בנין מתאים להקמת תחנה בהתחשב תכנונים ההנדסיים, תחזיות בדבר כמות הנוסעים ונגישות למערכות תנועה משלימות וזמינות. לאור זאת הגישה הרכבת התנגדות לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה.

"בנוסף נערכו כמה פגישות עם מנהלי העיזבון לצרך בדיקת ההיתכנות של שילוב התחנה במתחם בנין, בלי התחייבות לתכנון עתידי".