רחוב סן מרטין. צילום: יואב דודקביץ'

השיפוץ שעלה לתושבים ביוקר: לאחר עיכובים ועבודה של כחצי שנה הושלם לאחרונה השדרוג של רחוב סן מרטין בקטמונים. אולם תושבים טוענים שעם המדרכות היפות נוצרו בעיות תחבורה קשות, ובהן אובדן של כמה עשרות מקומות חניה והצרה משמעותית של הכביש, שכעת אוטובוסים מתקשים לעבור בו.

במסגרת השיפוץ הורחבו המדרכות והוחלפו בריצוף משתלב, הוצבו עמודי תאורה חדשים וחזות הרחוב השתפרה משמעותית. אך התושבים הופתעו לגלות שעם הגדלת המדרכות ובניית מפרצי חניה חדשים, בפועל מספר מקומות החניה הצטמצם באופן ניכר. הבעיה ניכרת במיוחד בשעות הערב, כשהשכנים נאלצים להשאיר את מכוניותיהם היכן שאפשר, על המדרכות החדשות ובאדום־לבן. כך הם מקשים על התנועה ומפריעים גם להולכי הרגל.

רחוב סן מרטין. צילום: יואב דודקביץ'

מעבר לכך, הגדלת המדרכות הביאה להצרת הכביש, וכיום אוטובוסים מתקשים לעבור בכמה קטעים לאורכו, מה גם שמלכתחילה הוא היה צר יותר מהתקן לכביש דו־סטרי.

"ניסו לשפר, אבל זה הביא רק לפגיעה בתנועה, בחניה ובבטיחות של הולכי הרגל", אומרת לאה כהן, תושבת הרחוב. "ביטלו כאן כמעט 50 מקומות חניה. זה מאוד משמעותי, וכשעובר כאן אוטובוס יש קטעים שצריך לחכות והתנועה נעצרת. זה לא שדרוג - זה הליכה אחורה. הושקעו פה סכומים לא מבוטלים, וחבל שלא עשו את זה בחוכמה ומתוך חשיבה על כל ההשלכות".

מעבר לבעיות שנוצרו עולה השאלה מדוע בחרו לשפץ את הרחוב דווקא עכשיו, כשכבר בשנה הקרובה עתידות לצאת לדרך כמה תוכניות גדולות של פינוי־בינוי במקום. מדובר במגדלים בגבהים שונים ובתוספת של עשרות יחידות דיור, שלצורך בנייתם יצטרכו להיכנס לרחוב משאיות שיפגעו בתשתיות החדשות. תושבים אומרים שהיה מוטב אילו העבודות היו מתקיימות אחרי הפינוי־בינוי ולא לפניו. יתר על כן, בכל פרויקט בסדר גודל כזה היזם מחויב לבצע גם פיתוח סביבתי.

   הרחוב המשופץ. צילום: יואב דודקביץ'

העירייה: "אגף תחבורה ופיתוח תשתיות בשיתוף משרד השיכון שידרג את המרחב הציבורי בקטמון ח'-ט'. התוכנית כוללת מתן מענה בטיחותי לכל משתמשי הדרך (מדרכות, כביש, תחבורה ציבורית, מעקות בטיחות, מעברי חציה ומיתון התנועה) ושדרוג חזות השכונה. התוכנית נבנתה מתוך רצון למקסם את מקומות החניה והשדרוג הוסיף מאוד לשכונה ולבטיחות בה. העבודות נעשו בתיאום מלא עם נציגות התושבים והנהלת הרובע".