מתחם הרכב כיום. צילום: יואב דודקביץ'

בצעד לא שגרתי ונדיר החליטה העירייה לצאת נגד ועדת הערר המחוזית ולהגיש נגדה עתירה מינהלית לבית המשפט. המטרה: לאפשר את הריסת המבנים הנטושים של מתחם הרכב מול התחנה המרכזית, כדי לקדם את פיתוח המתחם כולו.

העירייה פנתה לערכאה משפטית כדי לבטל את החלטת הוועדה, שאסרה עליה להרוס את המבנים הנטושים של מתחם הרכב, צמוד למסילת הרכבת הקלה וקרוב לתחנת הרכבת המהירה לתל אביב, שצפויה להיפתח בהמשך השנה.

הוועדה החליטה לפני כמה חודשים כי יש לבטל את היתר ההריסה שהוציאה רשות הרישוי העירונית, וקבעה שלמרות מצבם המוזנח של המבנים הנטושים הם מיועדים לשימור. ההחלטה התקבלה במענה לערר שהגישה המועצה לשימור אתרים בנושא.

העירייה טוענת כי יש להרוס ארבעה מבנים מתוך תשעה שקיימים במתחם. הצעד נדרש לדבריה לצורך פיתוח מתחם הכניסה לעיר וכדי שיוכל לשרת את רבבות האנשים שיפקדו את המקום מדי יום. לפי התוכנית, באזור תוכשר רחבת ענק שתקלוט את תנועת הולכי הרגל במעבר בין אמצעי התחבורה השונים במקום: הרכבת המהירה, הרכבת הקלה, וכמובן האוטובוסים העירוניים והבין־עירוניים. עוד מציינים בעירייה כי המבנים לא סומנו לשימור ולכן אין מניעה להקים כיכר ציבורית במקומם.

העירייה: "לתוכנית יש חשיבות רבה משיקולי בטיחות ומשיקולים תכנוניים של יצירת שער כניסה נגיש ופונקציונלי לעיר, כשארבעת המבנים שייהרסו נמצאים בנקודת החיבור של הרכבת המהירה, התחנה המרכזית והרכבת הקלה ויעברו בה רבבות אנשים. התוכנית מאזנת בין צרכי הפיתוח והבטיחות לשימור המבנים, בכך שפחות ממחציתם ייהרסו וחמשת המבנים האחרים ישוקמו וישומרו לרווחת הציבור".