רב קו. צילום: רועי אלמן

אין עמדות הטענה בתחנות האוטובוסים? הנוסעים ישלמו כפול: משרד התחבורה צפוי להשלים בסוף החודש את הרפורמה שהחלה בחודש מרץ, במסגרתה נהגי האוטובוסים בירושלים יתרכזו בנסיעה בלבד ויחדלו מלקיים כל קשר עם הנוסע, מה שאומר שלא יהיה ניתן יותר להטעין את כרטיס הרב קו אצל הנהגים - וכל פעולת התשלום על הנסיעה תיאלץ להתבצע לפני העלייה לאוטובוס.

לכאורה - מדובר במציאות זהה לאופן התשלום ברכבת הקלה, שמתבצע לפני העליה לרכבת. אבל בפועל קיים הבדל אחד גדול שפוגע בנוסעי האוטובוסים. בעוד שבכל תחנה של הרכבת הקלה תוכלו למצוא עמדות הטענה ורכישת כרטיס, רובן המכריע של תחנות האוטובוס בירושלים אינן מצוידות בעמדות כאלה.

הנפגעים העיקריים: נוסעים מזדמנים, תיירים ותושבים שהנסיעות שלהם ברב קו אזלו 

אז מה אמור לעשות אדם שרוצה לנסוע באוטובוס אך כרטיס הרב קו שלו ריק? על פי משרד התחבורה ״החל מסוף החודש, יתאפשר לנוסע שעלה לאוטובוס והתברר כי אין לו נסיעות בכרטיס הרב קו, לרכוש מהנהג כרטיס רב קו אנונימי המוטען בנסיעה בודדת״. המשמעות היא שאותו נוסע יאלץ לשלם מחיר של 5 שקלים ו-90 אגורות עבור הנסיעה ועוד 5 שקלים נוספים עבור כרטיס רב קו חדש - אפילו שברשותו כבר קיים אחד כזה.

עמדת הטענה רב קו. צילום: אדווה חולי

עד כה, מאז נכנסה הרפורמה לתוקף, מתןך רצון להקל על הנוסעים ולאפשר הסתגלות לשינוי עדיין היה ניתן להמשיך ולטעון את הרב קוו בנסיעה בודדת או בחוזה יומי. מהחודש הבא כאמור, הנהלים משתנים והנוסעים יאלצו לשלם הרבה יותר.

״קשישים עדיין יוכלו לרכוש כרטיסיות נייר״

היום, שלושה חודשים אחרי תחילת הרפורמה מציינים במשרד התחבורה כי ״אנחנו מרגישים שהציבור הירושלמי הסתגל לשינויים, מספר הפניות שקיבלנו נגד המהלך היה נמוך ונראה שכרגע נוצרו התנאים לעלות בצעד  נוסף את התהליך שהובלנו במהלך החודשים האחרונים ובעצם לסיים את הרפורמה, מסוף החודש לא נאפשר לבצע פעולות הטענה מכל סוג אצל הנהג". לגבי אוכלוסיית הקשישים מוסיפים במשרד התחבורה "אוכלוסיה זו תוכל להמשיך לרכוש כרטיסי נייר חד פעמיים בודדים אצל הנהג מתוך הבנה והתחשבות בפערים הטכנולוגיים".

עוד מציינים במשרד כי בשבועות הראשונים לרפורמה נעשו כ-3,000 אלפים הטענות במכשירי הכספונט, היום המספרים גבוהים בהרבה ועומדים על 24,000 אלף הטענות בחודש, בתחילת הרפורמה היה ניתן להטעין את הרב קוו ב50 קיוסקים וכיום המספר הוכפל  לכמאה קיוסקים.

במשרד התחבורה מציינים כי מרבית רכישת כרטיסי הנסיעה הבודדים נעשים על ידי תיירים ועל ידי נוסעים מזדמנים שלא נוסעים כדרך קבע בתחבורה הציבורית. הקווים העיקריים  בהם מספר הנוסעים המזדמנים המבקשים לרכוש כרטיס נסיעה בודד הם קווים 71 ו-72.