בועז ישראל. צילום: שלומי כהן

לקבלנים נמאס שהופכים אותם לשעירים לעזאזל של הכישלון הממשלתי בבלימת מחירי הדיור. "אם עד חודש אוגוסט לא שווקה קרקע למגורים בירושלים, והביקושים ידועים, אין פלא שהמחירים עולים. ומי שולט בזה? שר האוצר עם רשות מקרקעי ישראל", מכריז השבוע יו"ר איגוד הקבלנים במחוז ירושלים בועז ישראל.

מאז תחילת שנת 2018 לא שווק אפילו מגרש אחד למגורים בעיר. מחירי שוק הנדל"ן המקומי רותחים וממשיכים לעלות וכל אתרי הבנייה והמנופים שאתם רואים היום ברחבי העיר מתבססים על קרקעות ששווקו כבר לפני כמה שנים. גם מחירי השכירות כאן ממשיכים לטפס.

מחירי הדיור עושים כותרות עוד מימי המחאה החברתית ב־2011, ומאז הם עלו בעוד עשרות אחוזים. גם המאמצים של שר האוצר משה כחלון להוריד את המחירים, או לפחות לבלום את מגמת העלייה נתקלים במכשולים רבים. מבצעי 'מחיר למשתכן' כמעט שלא הגיעו לשכונות העיר והשפעתם על שוק הדיור הירושלמי היתה שולית לכל היותר. בשעה שבבית שמש, מבשרת ציון ומודיעין רואים כל הזמן בנייה חדשה, דווקא בירושלים הצפופה והיקרה, שהביקושים בה גבוהים במיוחד, הקיפאון נמשך.

הקבלנים בעיר לא מוכנים לשתוק יותר. במיוחד מרגיז אותם האופן שבו שר האוצר מצא לנכון לתקוף אותם ואת שיעורי הרווח הגבוהים כביכול שהם לוקחים. הם לא מוכנים יותר שיטילו עליהם את האשמה בפגיעה במהפכת מחירי הדיור שמבוששת לבוא.

עולים להתקפה

לא בכל יום הקבלנים יוצאים ברי"ש גלי נגד שרים בממשלה. אדרבה - בדרך כלל שרים זוכים להיות אורחי הכבוד באירוע ארגון הקבלנים ואף לשאת שם נאומים. את המאבקים מול הבירוקרטיה והבעיות היומיומית שלהם מול אנשי המקצוע והפוליטיקאים במשרדי הממשלה הם מעדיף לרוב לנהל בשיחות סגורות, הרחק מעיני התקשורת.

בנייה חדשה בעיר. צילום: יואב דודקביץ'

לא עוד. יו"ר ארגון הקבלנים בירושלים, שבר השבוע שתיקה. בראיון מיוחד ל'בונוס' מתאר ישראל שורה של כשלים שהוא רואה בהתנהלות שוק הנדל"ן למגורים בעיר.

"שר האוצר לא יכול להפוך את הקבלנים לאויבי הציבור", אומר ישראל. "על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בחודש יוני היתה עלייה של 1.3 אחוז במחירי הדירות במחוז ירושלים. השיעור הזה כולל גם את ירידות המחירים בבית שמש, כך שאם היו מבודדים רק את תחומי ירושלים עצמה היתה נרשמת עלייה עוד יותר גדולה. המחיר הסופי של הדירה תלוי בעיקר בעלות הקרקע, ואילו המרכיבים האחרים כמו עלות הבנייה קבועים. אם עד חודש אוגוסט לא שווקה קרקע למגורים בירושלים, והביקושים ידועים, אין פלא שהמחירים עולים. ומי שולט בזה? שר האוצר עם רשות מקרקעי ישראל".

יש מכרז ספציפי משמעותי לקרקע זמינה שיכולים להוציא בעיר מהיום למחר?
"אני קורא מכאן לשר האוצר להוציא עוד השנה את המכרז של מורדות ארנונה, שמתעכב כבר שנה וחצי בלי סיבה. הבטיחו לנו לפני פסח שהוא יפורסם תוך שבועיים, ומופיע ברשימות שהם מפרסמים אבל אין חוברת מכרז, כך שאי אפשר להתמודד על זה. בשלב הראשון מדובר ב־700 יחידות דיור, שזה היקף מכובד לכל הדעות".

אולי בכל זאת רמת הרווחים של הקבלנים גבוהה מדי ופוגעת ברפורמה להורדת מחירי הדיור?
"זאת לא בושה להרוויח, וכל קבלן רשאי ואמור להרוויח מפרויקט שהוא הקים ולקח עליו את כל הסיכונים. המחיר הסופי של דירה הוא פועל יוצא של עלות הקרקע, ומעבר לכך יש גם רמת מיסוי גבוהה של לא מעט מיסים ישירים ועקיפים שעוברים למדינה. הרווח לקבלן היא פרופורציונלי. מי שרוצה להוריד מחירים צריך פשוט לשווק עוד קרקעות ולהוריד את מחיר הקרקע".

הקו הירוק מחלק את העיר

מעבר לבעיות הרגילות של שוק הבנייה, לירושלים יש רגישויות פוליטיות ומדיניות ייחודיות לה. בתקופת משטר אובמה בארצות הברית עוכבו לא אחת תוכניות לבנייה בשכונות שמעבר לקו הירוק, כגון גילה, פסגת זאב ורמת שלמה. הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה נמנעה מלדון בהן, בהנחיית משרד ראש הממשלה, ואישורן התעכב. אולם גם עתה, למרות חילופי השלטון בוושינגטון והיחסים הטובים עם משטר טראמפ, לא רואים כל שינוי מהותי בנוהל. עדיין כל תוכנית לבנייה מעבר לקו הירוק בעיר חייבת תיאום עם משרד ראש הממשלה לפני שתעלה לדיון בוועדה.

ישראל: "אני יכול להגיד רק מה שקורה בשטח. בפועל אנחנו לא רואים שינוי משמעותי וכל התוכניות שמוגשות מעבר לקו הירוק לא נכנסות לסדר היום ולא עולות לדיון בוועדה המחוזית. אלה תוכניות ראויות שעומדות בכל תנאי הסף המקצועיים ואין סיבה תכנונית מוצדקת לעכב אותם. לאחרונה הקבלנים החליטו לעשות מעשה והתחילו להגיש עתירות מינהליות לבית המשפט, ורק אז התוכניות עולות להפקדה. כך קרה כבר בפסגת זאב ורמת שלמה ועכשיו מכינים עתירה דומה בגילה".

ראש העירייה הבא

ארגון הקבלנים מקפיד לשמור באופן מסורתי על מעמדו כארגון א־פוליטי ואינו תומך באף אחד מהמועמדים הרבים לראשות העירייה. הנהלת הארגון גם אינה פעילה באף אחד ממטות הבחירות. לקבלנים ולעירייה יש רומן ארוך שידע עם השנים עליות ומורדות. נכון להיום, תחת ראש העירייה ניר ברקת, הקבלנים מגדירים את רמת שיתוף הפעולה "טובה" ומספרים שהבעיות השוטפות מטופלות ביעילות יחסית.

בה בעת, ברור לכולם שהדגשים והעדפות של האדם הבא שיקבע את המדיניות מהקומה השישית של כיכר ספרא ישפיעו בצורה קריטית על תוכניות הבנייה בעיר. הקבלנים, מבחינתם, מקווים לשינויים חיוביים במדיניות העירייה בנושאי התכנון והבנייה.

"מי שייבחר יהיה חייב להיאבק למען העיר כדי שהאוצר ורשות מקרקעי ישראל ישחררו עוד קרקעות לבנייה", מכריז ישראל. "מעבר לזה התוכנית הגרנדיוזית של ברקת לבניית מגדלי משרדים בהיקף עצום בכניסה לעיר תהיה חייבת לעבור בחינה מחדש. חייבים להוסיף שם גם מגורים ולא להסתפק במשרדים בלבד. הצעירים מהגרים מהעיר כי מחירי הדיור גבוהים וגם כי אין בכלל איפה לבנות. בלעדיהם העיר תלך ותזדקן".

מילה טובה על התשתיות

לצד הקשיים העצומים בבנייה למגורים בעיר, דווקא בתחום התשתיות מסתמנת עדנה. קבלני התשתיות מוצאים שפע של עבודה בתחומי העיר, בשעה שקבלני הבנייה הירושלמים נאלצים לנדוד לערים אחרות כדי להתפרנס. פיתוח מערכות הכבישים החדשות, הוספת קווי רכבת קלה וההכנות לקראת התחלת פעולת הרכבת הבין־עירונית לתל אביב מספקים להם עבודה רבה.

אז מה? משרד התחבורה יכול ללמד את משרד האוצר איך להזיז דברים?
"אתה אמרת את זה. את העובדות בשטח רואים כולם. בנושא התחבורה והתשתיות בעיר רואים בהחלט התקדמות משמעותית. זאת הצלחה גדולה של משרד התחבורה והשר ישראל כץ. כאן בעיר יש גם לחברת מוריה חלק לא מבוטל ביכולת הביצוע ושיתוף הפעולה שלה עם קבלני התשתיות שלנו הוא טוב ופורה. רואים תנופה אמיתית, שאני יכול להעיד עליה גם בתור אזרח וגם בתור קבלן".

תגובות:

בלשכת שר האוצר העדיפו לא להתייחס לנושא.

במינהל התכנון, האחראי על הוועדה המחוזית, בחרו לא להגיב.

רשות מקרקעי ישראל: "שנת 2018 עוד לא הסתיימה. אם ההבנות עם העירייה יבשילו לכדי הסכם, ישווקו כבר בשנה הזאת בין 1,500 ל־2,000 יחידות דיור במסגרת מחיר למשתכן בעיר".