הסעה בחינוך המיוחד. צילום: שלומי כהן (למצולם אין קשר לידיעה)

העירייה קיצצה שלושה מיליוני שקלים מתקציב ההסעות - והבלגן, כך נראה, חוגג. עשרות הורים לילדים בחינוך המיוחד מרחבי העיר מתלוננים כי מאז תחילת שנת הלימודים: "ההתנהלות של חברת ההסעות החדשה 'צורים' מתחת לכל ביקורת. ילדים מגיעים הביתה אחרי שעתיים". 

המסלולים התארכו, גם שעת החזרה

בשבוע שעבר נפתחה שנת הלימודים תשע"ט בקול תרועה רמה. מאות אלפי תלמידים חזרו לבתי הספר, אך עבור הורים רבים בחינוך המיוחד החזרה לשגרה היתה סיוט אחד גדול. הסיבה: בחודש אוגוסט קיצצה העירייה שלושה מיליון שקל מתקציב ההסעות של מינהל החינוך (מנח"י).

כתוצאה מכך, אחד הקריטריונים המרכזיים במכרז לבחירת חברת ההסעות החדשה הייתה העלות. כפי שפורסם ב"ידיעות ירושלים", הורים רבים התנגדו לבחירתה של החברה הזוכה, שהיא ממזרח ירושלים. "אמרו לי שזאת חברה שתצמצם הסעות ותעשה הרבה בלגן", אמרה אז אחת האמהות, "כמות הילדים בהסעה תעלה וגם משך הנסיעה יגדל. זאת חברה שמציעה עלות נמוכה יחסית".

בעקבות תלונות רבות שקיבלה העירייה, החליט ראש מנח"י אביב קינן לפרסם מכתב חריג בו נכתב כי "איננו יכולים להתעלם מתופעה חוזרת ונשנית של פניות הורים בנוגע למוצאם של נהגי ההסעות, אשר באה בסתירה מוחלטת לאותה מערכת חינוך שאנחנו שואפים להוביל. ברצוננו להבהיר בצורה חד משמעית ושאינה משתמעת לשתי פנים - פניות מסוג אלו אינן ראויות ואינן הולמות את ערכי רוב רובם של תושבי ותושבות ירושלים ואנו מגנים אותם מכל וכל". 

אלא שמבול התלונות שהגיעו לעירייה מאז פתיחת שנת הלימודים מראה שאולי חלק מההורים צדקו. רוב התלונות הן על ליקויים לכאורה בחברת ההסעות החדשה. החל מזמן המתנה רב ועד לטענות להתייחסות מזלזלת ופוגענית מצד נהגים.

"ידעתי שצפויים לנו קשיים עם חברת ההסעות החדשה, אך לא שיערתי באילו רמות", טוענת השבוע מ', אם לילד בחינוך המיוחד. "זה נהיה בלתי נסבל. העירייה צמצמה עלויות ובכך האריכה את המסלולים של ההסעות. יוצא מצב שבו הילד שלי מסיים גן בשתיים בצהריים וחוזר הביתה לא לפני ארבע".

מי צריך מלווה?

המסלולים הארוכים הם לא הבעיה היחידה – ובטח לא המרכזית. הורים אחרים טוענים להתנהגות פוגענית מצד חלק מהנהגים. "הם מדברים בצעקות ובצורה מזלזלת", אומרת אחת האימהות. "אין להם סבלנות אלינו. כשאני שואלת למה לקח כל כך הרבה זמן, הם צועקים עלי ומבטלים את השאלה שלי".

בקבוצת הווטסאפ שנפתחה בשבוע שעבר נחשפו טענות למקרים רבים של ליקויים מצד הנהגים. אחת האמהות העידה שההסעה פשוט שכחה לאסוף את הילד שלה. כשביקשה שיחזרו לקחת אותו התשובה היתה שלילית כי "מדובר במסלול ארוך", לדבריה. אם אחרת דיווחה שהילדים מחכים כבר 50 דקות בתחנה להסעה שעדיין לא הגיעה

הביקורת על חלק מהנהגים מגיעה לא רק מההורים.
"הבעיה המרכזית של הנהג, חוץ מהמהירות המותרת, היא שהוא לא נותן זכות קדימה ולא מסתכל", כתב אחד המלווים בקבוצה של מלווי ההסעות. "לפני יומיים כמעט פגע בנו רכב מהצד שהוא נכנס לכיכר ב־50 קמ"ש בלי להסתכל אפילו מי משמאלו. הילדים נבהלו ממש, אמרתי לו שיירגע עם הנסיעה".

במקרה אחר נשמע מלווה מספר להורים בהקלטה קולית על בעיה עם אחד הנהגים. "הנהג החליט שהוא רוצה לנסוע לבד לגילה בגלל שירדתי להביא איזו ילדה", הוא אומר להם. "הוא עלה לגילה, אני עדיין פה בהר חומה. הוא לא מוכן לחכות שנייה. בקיצור, הוא בלי מלווה עכשיו - ואסור לו לנסוע בלי מלווה. אני מקווה שהוא יאסוף את כל הילדים. היום אני לא אהיה במסלול כי הוא לא אסף אותי".

"החליטו לצמצם על חשבוננו"

הבעיות סביב מערך ההסעות הפכו בשנים האחרונות לעניין שבשגרה – כל פתיחת שנת לימודים הן חוזרות על עצמן ולהורים נמאס. "עצוב שככה מתנהלים הצרכים של החינוך המיוחד בירושלים, לא מספיק שגם ככה קשה לילדים להסתגל למסגרת חדשה, עוד נסחבים איתם להקיף את כל העיר. ולמה זה? כי העירייה החליטה לצמצם השנה את ההסעות", התלוננה השבוע אחת האמהות בקבוצת הווטסאפ

ר', אב לילדה בכיתה א', מסכם את התחושות שלו. "ראש מינהל החינוך הוציא מכתב ובו הוא קרא לנו גזענים, אבל הזהרנו שזאת חברה שתתקשה לתת שירות טוב לילדים. עכשיו אנחנו נוכחים לדעת שההורים צדקו ובאמת מדובר בהתנהלות מתחת לכל ביקורת שאף הורה ותלמיד לא צריכים לחוות".

העירייה: שיחת בירור לחברה

מהעירייה נמסר: "מינהל החינוך בעיריית ירושלים קשוב ומכיר את הפניות הנוגעות לחברה, כמו גם עומד בקשר רציף עם כלל ההורים ומנהלי מוסדות החינוך. החברה מבצעת מסלולים חדשים במסגרת הימים הראשונים ללימודים. עקב ריבוי הפניות, החברה זומנה לשיחת בירור וחידוד נהלים בעירייה. מינהל החינוך ימשיך לפעול על מנת לשפר בכל עת את השירות להורים ולתלמידים".

ביקשנו את תגובת חברת ההסעות אולם היא טרם התקבלה